Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Podatek liniowy, rycza³t, estoñski CIT i podatek od przychodu w nowej ods³onie

Utworzona: 2021-10-14


Polski £ad wprowadza wiele rozwi±zañ, które istotnie wp³yn± na op³acalno¶æ poszczególnych form opodatkowania. Chocia¿ projekt ustawy nie jest jeszcze sfinalizowany, to ju¿ teraz warto uwzglêdniæ nowe przepisy w toku planowania podatkowego, tym bardziej ¿e zmiany maj± wej¶æ w ¿ycie, pocz±wszy od stycznia 2022 r.

Analiza zawartych w Polskim £adzie propozycji wskazuje, ¿e najdalej id±ce konsekwencje mog± dotkn±æ przedsiêbiorców rozliczaj±cych siê w formie podatku liniowego. Na znaczeniu mo¿e z kolei zyskaæ opodatkowanie w formie rycza³tu. Jednocze¶nie istotne u³atwienia przynios± zmiany w zakresie estoñskiego CIT-u.

Podatek liniowy mo¿e nie przetrwaæ Polskiego £adu

Od wielu lat podatek liniowy jest jedn± z ulubionych form opodatkowania przedsiêbiorców. Oferuje bowiem sta³± 19% stawkê opodatkowania bez wzglêdu na poziom osi±ganych zysków. Dodatkowo podatek liczony jest z uwzglêdnieniem ponoszonych wydatków.

Jednocze¶nie od tak obliczonego podatku przedsiêbiorcy mog± obecnie odliczyæ zap³acon± sk³adkê zdrowotn±, która ustalana jest rycza³towo bez wzglêdu na wysoko¶æ osi±ganych dochodów. W 2021 r. sk³adka ta wynosi 381,81 z³, a odliczyæ od podatku mo¿na kwotê odpowiadaj±c± iloczynowi podstawy wymiaru i 7,75%, co daje mo¿liwo¶æ odliczenia od podatku 328,78 z³.

Zmiany spowodowane „Polskim £adem”

Zaproponowane przez Rz±d zmiany spowoduj±, ¿e przedsiêbiorcy bêd± zobowi±zani do p³acenia sk³adki zdrowotnej liczonej proporcjonalnie od dochodu wed³ug 4,9% stawki i – co istotne – zap³aconej sk³adki nie bêdzie ju¿ mo¿na odliczyæ od podatku. Jak ³atwo zatem skalkulowaæ, rozwi±zanie to zwiêkszy realny poziom opodatkowania do 23,9% i chocia¿ pierwotnie Rz±d przewidywa³ sk³adkê zdrowotn± na poziomie 9%, to obni¿enie jej do 4,9% nadal istotnie wp³ynie na op³acalno¶æ tej formy rozliczenia.

Przyk³ad: Przedsiêbiorca rozliczaj±cy siê w formie podatku liniowego osi±gaj±cy miesiêczny dochód na poziomie 10.000,00 z³ (zgodnie z najnowsz± wersj± za³o¿eñ Polskiego £adu sk³adka na poziomie 4,9%) zap³aci miesiêczn± sk³adkê zdrowotn± w wysoko¶ci 437,29 z³. Jest to faktycznie mniej, ni¿ gdyby musia³ zap³aciæ tê sk³adkê wed³ug pierwotnych za³o¿eñ Polskiego £adu (sk³adka zdrowotna na poziomie 9%). W tej konfiguracji musia³by bowiem zap³aciæ miesiêczn± sk³adkê w wysoko¶ci 803,19 z³. Pozorna korzy¶æ znacznie jednak blednie w zestawieniu z obecnie obowi±zuj±cymi w tym zakresie zasadami, wed³ug których, bior±c równie¿ pod uwagê istniej±c± mo¿liwo¶æ odliczenia sk³adki zdrowotnej od podatku, ten sam podatnik p³aci obecnie miesiêczn± sk³adkê zdrowotn± w wysoko¶ci 53,03 z³.

Pozostaj±c przy powy¿szym przyk³adzie, nale¿y stwierdziæ, ¿e w skali roku ró¿nice te bêd± jeszcze bardziej jaskrawe. Zak³adaj±c powtarzalno¶æ danych w ka¿dym miesi±cu roku, przedsiêbiorca rozliczaj±cy siê na obecnych zasadach zap³aci sk³adki zdrowotne za ca³y rok w ³±cznej kwocie 636,36 z³. Natomiast, wed³ug aktualnej propozycji Rz±du – 4,9%, bêdzie to wydatek rzêdu 5.247,48 z³. £atwo zatem policzyæ, ¿e na przedmiotowej zmianie podatnik podatku liniowego straci rocznie 4.611,12 z³.

Nale¿y podkre¶liæ, ¿e im wy¿szy bêdzie dochód przedsiêbiorców opodatkowanych liniowo, tym ró¿nica w obci±¿eniach bêdzie wiêksza, a to z uwagi na proporcjonalny wzrost wysoko¶ci sk³adki zdrowotnej, która dotychczas mia³a charakter sta³y.

Zatem miesiêczne obci±¿enie ww. przedsiêbiorcy z tytu³u podatku dochodowego i sk³adki zdrowotnej wyniesie 2.337,29 z³, tj. 1.900 z³ podatku liniowego i 437,29 z³ sk³adki zdrowotnej.

Rycza³t od przychodów ewidencjonowanych bêdzie korzystniejszy, ale stawki zdrowotnej te¿ nie odliczymy

Rycza³t od przychodów ewidencjonowanych jest stosunkowo prost± form± opodatkowania, w której podatek p³aci siê od przychodu nie pomniejszonego o koszty jego uzyskania. Natomiast stawki podatku, które oferuje ta forma opodatkowania, s± ró¿ne w zale¿no¶ci od rodzaju prowadzonej dzia³alno¶ci. Przyk³adowo programista i fotograf p³ac± obecnie ten podatek wed³ug stawki 15%, a nauczyciel udzielaj±cy korepetycji czy lekarz – wed³ug stawki 17%.

Jednocze¶nie wysoko¶æ sk³adki zdrowotnej i mo¿liwo¶æ jej odliczenia od podatku wygl±da obecnie w zasadzie analogicznie jak w podatku liniowym.

Zmiany spowodowane „Polskim £adem”

Wprowadzone zmiany nie bêd± tak daleko id±ce, jak w przypadku podatku liniowego. Jak wynika z projektu ustawy, obni¿eniu ulegn± niektóre stawki podatku zrycza³towanego. Wspomniani powy¿ej programista i fotograf bêd± mogli od 2022 r. rozliczaæ podatek wed³ug stawki 12% zamiast obecnych 15%, a nauczyciel udzielaj±cy korepetycji i lekarz zap³ac± podatek wed³ug stawki 14%, a nie 17%, jak ma to miejsce obecnie.

Poza obni¿eniem niektórych stawek, co jest niezaprzeczalnie korzystne, zmianie ulegn± te¿ dotychczasowe zasady rozliczania sk³adek zdrowotnych.

Wysoko¶æ sk³adki zdrowotnej bêdzie uzale¿niona od przeciêtnego miesiêcznego wynagrodzenia oraz przychodów osi±ganych przez danego podatnika. Zgodnie z zaproponowanym przez ustawodawcê przelicznikiem bêdzie to wygl±daæ nastêpuj±co:
• je¶li przychody roczne bêd± osi±gaæ kwotê do 60.000 z³, podstawa ta wyniesie 60% przeciêtnego wynagrodzenia;
• je¶li przychody roczne bêd± wynosiæ od 60.000 z³ do 300.000 z³, podstawa wyniesie 100% przeciêtnego wynagrodzenia;
• je¶li przychody roczne osi±gn± kwotê ponad 300.000 z³, to podstawa wyniesie 180% przeciêtnego wynagrodzenia.

Przenosz±c to na powy¿szy przyk³ad, mo¿na zatem skalkulowaæ, ¿e wskazany powy¿ej programista, dla którego w³a¶ciwa bêdzie 12% stawka rycza³tu, poza podatkiem zap³aci dodatkowo miesiêczn± sk³adkê zdrowotn± w wysoko¶ci 305,45 z³, zak³adaj±c wysoko¶æ przeciêtnego miesiêcznego wynagrodzenia wed³ug danych GUS za IV kw. 2020 r.

Zatem miesiêczne obci±¿enie ww. przedsiêbiorcy z tytu³u podatku dochodowego i sk³adki zdrowotnej wyniesie 1.505,45 z³, tj. 1.200,00 z³ podatku liniowego i 305,45 z³ sk³adki zdrowotnej.

Estoñski CIT – bêdzie korzystniej

Stosunkowo nowe rozwi±zanie, jakim jest „estoñski CIT”, zosta³o wprowadzone do CIT w 2021 r. i teoretycznie daje przedsiêbiorcom, którzy je wybior±, istotne korzy¶ci. Jednak w praktyce z tej formy rozliczenia korzysta jedynie kilkuset przedsiêbiorców z ca³ej Polski, co wynika z licznych i trudnych warunków, którymi ustawodawca obwarowa³ mo¿liwo¶æ skorzystania z tego rozwi±zania.

Niew±tpliwie najwiêksz± korzy¶ci± p³yn±c± z tej formy rozliczenia jest fakt, i¿ podatnik nie p³aci podatku dochodowego, dopóki osi±gane przez spó³kê zyski podlegaj± reinwestowaniu. Z kolei mali podatnicy, tj. osi±gaj±cy roczne przychody nieprzekraczaj±ce 2 mln euro, mog± p³aciæ podatek wed³ug 9% stawki. Istotne jest te¿, ¿e podatnicy wybieraj±cy tê formê opodatkowania nie musz± prowadziæ odrêbnej rachunkowo¶ci dla potrzeb podatkowych.

Niestety wybór tej formy opodatkowania zarezerwowany jest obecnie tylko dla spó³ek kapita³owych i nie mog± z niego korzystaæ spó³ki komandytowe i komandytowo-akcyjne. Z estoñskiego CIT-u nie skorzystaj± te¿ podmioty osi±gaj±ce roczne przychody wy¿sze ni¿ 100 mln z³, a firmy, które go wybra³y, w razie przekroczenia w ci±gu roku tego pu³apu mog± naraziæ siê na domiar podatku. Istotnym utrudnieniem jest te¿ ¶cis³e okre¶lenie przez ustawodawcê, jakie nak³ady i w jakiej wysoko¶ci ma ponosiæ spó³ka, aby mog³a rozliczaæ siê w tej formie.

Zmiany spowodowane „Polskim £adem”

Wydaje siê, ¿e w tym przypadku Rz±d zauwa¿y³ problem, bowiem wedle projektowanych zmian kryteria umo¿liwiaj±ce wybór „estoñskiego CIT-u” maj± zostaæ istotnie z³agodzone. W tym zakresie za najwa¿niejsze zmiany uznaæ nale¿y:
• obni¿enie stawki CIT podatku ma³ych podatników do 20% dla wiêkszych podatników do 25%;
• rozszerzenie mo¿liwo¶ci rozliczenia w tej formie na spó³ki komandytowe i komandytowo-akcyjne;
• zniesienie górnego limitu przychodów wynosz±cego 100 mln z³ rocznie, a zatem po zmianach równie¿ podmioty osi±gaj±ce wy¿sze przychody bêd± mog³y korzystaæ z tego rozliczenia, a w konsekwencji zniknie tak¿e mo¿liwo¶æ domiaru podatku zwi±zanego z przekroczeniem tego limitu;
• zniesienie obowi±zku ponoszenia nak³adów inwestycyjnych, który bêdzie jedynie dobrowolnym warunkiem dla du¿ych podatników, którzy zechc± mieæ mo¿liwo¶æ zastosowania ni¿szej stawki podatkowej;
• obowi±zek uiszczenia podatku od ró¿nicy miêdzy wynikiem podatkowym a bilansowym u podmiotów przechodz±cych na „estoñski CIT” zostanie od³o¿ony w czasie lub nawet ca³kowicie zniesiony, je¶li podatnik ten bêdzie opodatkowany w tej formie d³u¿ej ni¿ przez 4 lata.

Projektowane w tym zakresie zmiany oceniæ nale¿y pozytywnie i w praktyce wiêksze grono przedsiêbiorców powinno rozwa¿yæ ten sposób opodatkowania. Nale¿y przy tym pamiêtaæ, i¿ nadal z rozwi±zania tego nie bêd± mog³y korzystaæ podmioty, których wspólnikami nie s± osoby fizyczne, a tak¿e podmioty, których wiêkszo¶æ przychodów pochodzi z dzia³alno¶ci finansowej, a nie operacyjnej.

Nowy Podatek Przychodowy

Nie ma jednak nic za darmo. Rz±d zgodzi³ siê bowiem na obni¿enie stawki sk³adki zdrowotnej, a co za tym idzie – na zmniejszenie wp³ywów do bud¿etu, wprowadzaj±c jednak w zamian tzw. podatek przychodowy, z którego wp³ywy maj± zrekompensowaæ wp³ywy do bud¿etu.

Podatkiem tym maj± byæ obci±¿one wy³±cznie spó³ki kapita³owe, a kryterium powstania tego podatku bêdzie udzia³ dochodu w przychodach na poziomie ni¿szym ni¿ 1%. Przy czym przy obliczeniu tej proporcji bêd± brane pod uwagê wy³±cznie dochody i przychody operacyjne.

Podatek ma dotyczyæ tylko dochodów i przychodów z dzia³alno¶ci operacyjnej i wynosiæ bêdzie 0,4% osi±ganych przez firmy przychodów plus 10% nadmiarowych p³atno¶ci biernych.

Rozwi±zanie to oceniæ nale¿y bardzo negatywnie. Zasadniczo ma ono bowiem obci±¿aæ podmioty, które osi±gaj± bardzo niski dochód. Jakkolwiek Rz±d by tego nie uzasadnia³, idea dodatkowego opodatkowania niskich dochodów jest ca³kowitym odwróceniem praw logiki, które nakazuj± uwa¿aæ, i¿ ten, kto osi±ga ni¿szy zysk, nie powinien p³aciæ wiêcej podatku.

Reasumuj±c, nale¿y stwierdziæ, ¿e pomimo szumnych zapowiedzi Rz±du Polski £ad nie spowoduje zmniejszenia obci±¿eñ podatkowych nak³adanych na obywateli, a jak wynika z powy¿szych wyliczeñ, bêdzie zupe³nie odwrotnie, przynajmniej w odniesieniu do polskich przedsiêbiorców. Wobec tego ju¿ teraz nale¿a³oby w zdecydowany sposób podj±æ dzia³ania w zakresie strategii rozliczeñ podatkowych w 2022 r.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMO¦CI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels