Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Trucks & Machines

Cement, pasza, cukier i nie tylko

Utworzona: 2021-06-30


Inwestując w zakup naczepy bądź zabudowy do transportu artykułów sypkich warto zwrócić szczególną uwagę na: rodzaj materiału z jakiego zostały wykonane (odpowiednia wytrzymałość, odporność na naprężenie, szczelność), jak również na wyposażenie w mechanizmy usprawniające za- i wyładunek.

Zlecenia na transport artykułów sypkich pochodzą zarówno z sektora budowlanego (m.in. cement, wapno, popioły, kruszywa do nawierzchni, wypełniacze), jak i rolniczego (pasze, trociny, nawozy sztuczne, otręby oraz zboża). Bardzo istotne stają się przewozy tego typu dla branży spożywczej (cukier, mąka, ryż). Wśród pojazdów służących do tego celu są: leżące oraz podnoszone naczepy silosowe, kontenery (podwozia przechylne), zabudowy. Niegdyś podstawowym materiałem służącym do budowy silosów była uszlachetniona blacha stalowa (walcowana na ciepło), teraz najpopularniejsza jest się blacha aluminiowa. Podstawowym walorem aluminiowej konstrukcji jest niższa od stalowej waga całych naczep, a tym samym (przy niezmienionej dopuszczalnej masie całkowitej) zwiększenie ich maksymalnej ładowności (nawet o 5-7 proc.).

Feldbinder ma się czym pochwalić

Feldbinder od lat należy do liderów rynku pojazdów silosowych. Wśród naczep ciągnikowych z silosem jest EUT 31.3-2/1 (zbiornik jednokomorowy, samonośny, ciśnieniowy z aluminium, poj. ok. 35 m.sześc.). Pojazd ma 8,2 m długości i 3,85 m wysokości. Do zbiornika prowadzą dwa włazy umieszczone na górze. Ciśnienie eksploatacji to 2 bary, a temperatura od -40 st.C do 80 st. C. Opróżnianie zbiornika jest pneumatyczne (z niecką wylewową FFB). Platformę do przemieszczania stanowi aluminiowy ruszt zabezpieczający o 400-milimetrowej (poręcze i drabiny przeciwpoślizgowe z elektrycznie polerowanej stali szlachetnej). Układ jezdny bazuje na 3 x 9 tonowym agregacie osiowym z hamulcem tarczowym, (montaż na zawieszeniu z aluminium FFB), z amortyzacją pneumatyczną. Obudowy na wąż i narzędzia wykonano z tworzywa sztucznego. Waga łączna to 34 t, waga bez wypełnienia ok. 4,1 kg. Obciążenie użytkowe przekracza 29 t.

Alternatywę stanowi naczepa z silosem uchylnym, np. w wersji KIP 38.3. Ma 8,76 m długości, 3,99 m wysokości, a zbiornik mierzy 6,8 m (poj. ok. 38 m.sześc.). Napełnianie umożliwiają cztery włazy (DN 450). Opróżnianie jest pneumatyczne. I w tym przypadku bazę stanowi układ jezdny z amortyzacją pneumatyczną. Waga łączna: 34 t, waga bez wypełnienia: ok. 5,2 t. Obciążenie użytkowe to niemal 29 t.

Wśród nadbudów jest AUF 22-3/3 o poj. 22 m sześc. Przeznaczono ją do trzyosiowych podwozi. Długość pojemnika to 6,15 m. W tym przypadku są trzy komory o poj. 7,5 / 7 / 7,5 m.sześc. i trzy włazy (DN 450). Opróżnianie następuje pneumatycznie (specjalna wylewka z FFB z pokrywami zaślepiającymi, przewód materiału DN 80 ze specjalnej stali z kulowym układem odcinającym, dysza pierścieniowa i złącze TW z osłoną zaślepiającą). Nadbudowa waży ok. 1,8 t.

Kässbohrer w ofensywie

Do wiodących producentów naczep silosów i silosów samowyładowczych należy też Kässbohrer. Pierwszą naczepę silosową samowyładowczą tej marki opracowano już niemal 70 lat temu. Naczepy typu silos dostępne są w przedziale od 31do 40 m.sześc. a silosy samowyładowcze dostępne są w poj. od 40 do 90 m.sześc. Opcjonalny cyfrowy system kontroli naczepy (DTC) zwiększa bezpieczeństwo podczas rozładunku oraz zwiększa wydajność.

Wśród naczep kiprujących są silosy K.SSK, budowane jako całość z jednolitym aluminiowym podwoziem. Jednoczęściowe i bezszwowe podwozie cechuje duża trwałość. Zastosowano specjalny i przyjazny dla użytkownika system wyładowczy. Naczepy są wyposażane w pompę elektryczną o mocy 4kW do wyładunku bez ciągnika. System przechylania posiada pięciostopniowy układ hydrauliczny. Przykładem jest K.SSK 60 / 5 - 10 / 24. Podwozie bazuje na dwóch wytłaczanych profilach typu I (typu podwójnego T) ze specjalnego stopu aluminium (podwozie łączone krzyżowo). W układzie hamulcowym zastosowano dwuobwodową elektro-pneumatykę z systemem antyblokującym EBS 2S/2M oraz zintegrowanym elektronicznym systemem kontroli stabilności RSS. Zawieszenie pneumatyczne pochodzi od BPW. Pojazd wyposażono w podnoszony, aluminiowy, cylindryczny zbiornik, pełnowymiarowe profile wzmacniające po prawej i lewej stronie zbiornika oraz stożek wyładowczy DN700 z tyłu. Na górze znajduje się pięć włazów (kopuły DN450). Wysokość siodła to 1,22 m. Zbiornik ma średnicę 2,53 m i poj. 60 m.sześc. Długość zewnętrzna naczepy to 12,87 m.

Dalsza część materiału TUTAJ 📌

Autor: Michał Jurczak
Źródło: Trucks & Machines
Do ulubionych Trucks & Machines
Photo by Josh Hild from Pexels