Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ewicenter  Sp. z o .o.  (ITD-PIP)

Nowe obowiązki, kontrole celne - nie daj się zaskoczyć jadąc do Wielkiej Brytanii

Utworzona: 2021-01-24


Długo zapowiadany Brexit stał się rzeczywistością. Co prawda wynegocjowana umowa o handlu i współpracy pomiędzy UE i Wielką Brytanią utrzymała wykonywanie transportu na dotychczasowych zasadach, jednak przewoźnicy wykonujący operacje transportowe muszą liczyć się z wieloma wymaganiami.

Transport drogowy – co się zmieniło?

Regulacje, jakie pojawiły się w tej kwestii, nadal podtrzymują możliwość swobodnego wykonywania przewozów do/z terytorium Unii Europejskiej i do/z oraz przez terytorium Wielkiej Brytanii. Dlaczego tak się stało? Jest to możliwe na podstawie licencji wspólnotowej – wypis z licencji musi oczywiście znajdować się w pojeździe w ramach potwierdzenia jego posiadania.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, zostały też wprowadzone ograniczenia w wykonywaniu kabotażu. Obecnie ustawodawca dopuszcza wykonanie do 2 operacji kabotażowych na terytorium Wielkiej Brytanii w ciągu 7 dni mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Hrabstwo KENT – bez pozwolenia nie wyjedziesz

Podczas wyjazdu z Wielkiej Brytanii przez port Dover lub Eurotunel, kierowca zostanie poproszony o przedstawienie specjalnego zezwolenia. Jakiego? Mowa tutaj o zezwoleniu KAP (Kent Access Permit), które jest wymagane dla pojazdów powyżej 7,5 tony.

I co ważne – należy je okazać nawet przy jeździe na pusto. Dokument ważny jest 24 h i można je uzyskać poprzez dedykowany serwis www.gov.uk. Jeżeli w zezwoleniu zostaną podane nieprawdziwe dane lub, co gorsza, kierowca nie będzie w jego posiadaniu, można liczyć się z grzywną w wysokości £300 tłumaczy Marek Kliś, radca prawny Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Warto podkreślić, że pojazdy poniżej 7,5 tony lub korzystające z innych portów nie są zobowiązane posiadać zezwolenia KA.

Jak za dawnych czasów – kontrole celne wracają!

Unia Europejska i obowiązujące wewnątrz niej regulacje nieco nas rozleniwiły w kwestii przekraczania granic – legitymowanie się tylko jednym dokumentem czy brak opłat celnych niestety przeszło już do historii. Przynajmniej w przypadku Wielkiej Brytanii. Brexit spowodował wznowienie kontroli celnych na granicach. Przewoźnik każdorazowo musi pamiętać o tym, że przewożone towary wymagać będą zgłoszenia celnego.

Na pytanie „Jak to zrobić”, odpowiedź brzmi: należy zgłosić ten fakt samodzielnie w odpowiednim organie lub skorzystać z usług agencji celnej kontynuuje Marek Kliś.

Należy pamiętać, że:

  • Dokumenty celne wymagane dla każdej z procedur przewozu towarów (CTC, ATA, TIR) dla każdego portu wywozowego i kraju przeznaczenia można skonsultować tutaj.
  • W przypadku towarów przemieszczanych na podstawie procedury CTC, firmy transportowe muszą korzystać z wymaganych dokumentów papierowych albo z serwisu do obsługi przewozu samochodami ciężarowymi GVMS w celu zakończenia przewozu tranzytowego przy wjeździe do Wielkiej Brytanii.
  • W przypadku towarów specjalistycznych wymagane będą dodatkowe dokumenty, np. eksportowe świadectwo zdrowia, świadectwo połowowe, świadectwo fitosanitarne, zezwolenie na wywóz leków kontrolowanych. Transport odpadów również posiada dodatkowe obostrzenia – więcej informacji dostępnych tutaj.
  • Border Force – jeszcze większa uwaga na bezpieczeństwo pojazdów

    Jeszcze przed oficjalnym Brexitem pojawiły się głosy mówiące o tym, że Brytyjczycy będą zwracać szczególną uwagę na zabezpieczenia pojazdów podczas podróży. I okazało się to być prawdą – sygnały o wzmożonych kontrolach w tym zakresie niestety nie są plotką.

    Jeśli kierowca nie zabezpieczy pojazdu i podczas kontroli okaże się, że do pojazdu wtargnęli nielegalni imigranci – kierowca oraz firma mogą zostać ukarani grzywną w wysokości £2000 za każdego nielegalnego imigranta przestrzega Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

    W przypadku firm transportowych skuteczny system bezpieczeństwa pojazdów obejmuje:
  • pisemne instrukcje obsługi systemu dla kierowców
  • solidne urządzenia zabezpieczające skutecznie chroniące pojazd, ładunek i przestrzeń ładunkową
  • potwierdzenie szkolenia dla kierowców w zakresie korzystania z systemu i urządzeń zabezpieczających
  • przekazanie kierowcom list kontrolnych bezpieczeństwa pojazdu
  • monitorowanie, czy kierowcy przestrzegają zasad postępowania.

  • W przypadku kierowców skuteczny system zabezpieczania pojazdów obejmuje:
  • zastosowanie urządzeń zabezpieczających (np. kłódki, plomby o niepowtarzalnym numerze i linki mocującej plandekę) do zabezpieczania pojazdu po załadunku
  • dokładne sprawdzanie urządzeń zabezpieczających i pojazdu po każdym postoju i przed wjazdem do Wielkiej Brytanii
  • zapisywanie szczegółowych kontroli na liście kontrolnej bezpieczeństwa pojazdu, w celu wykazania zgodności z przepisami oraz możliwości przedstawienia ich funkcjonariuszowi służb granicznych.

  • Naszym klientom pomagamy uzyskać akredytację systemu zabezpieczeń wydaną przez brytyjski organ Border Force. Akredytacja systemu zabezpieczeń, podczas ujawnienia wtargnięcia nielegalnych imigrantów, pomoże w znaczący sposób zmniejszyć ewentualną grzywnę lub w ogóle odstąpić od jej nakładania mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

    Źródło: Kancelaria Transportowa ITD-PIP
    Do ulubionych Ewicenter  Sp. z o .o.  (ITD-PIP)
    FIRMOWY SPOTLIGHT
    ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


    NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

    NASZE WYWIADY

    OPINIE

    NASZE RELACJE

    Photo by Josh Hild from Pexels