Transport drogowy – co się zmieniło?
Regulacje, jakie pojawiły się w tej kwestii, nadal podtrzymują możliwość swobodnego wykonywania przewozów do/z terytorium Unii Europejskiej i do/z oraz przez terytorium Wielkiej Brytanii. Dlaczego tak się stało? Jest to możliwe na podstawie licencji wspólnotowej – wypis z licencji musi oczywiście znajdować się w pojeździe w ramach potwierdzenia jego posiadania.Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, zostały też wprowadzone ograniczenia w wykonywaniu kabotażu. Obecnie ustawodawca dopuszcza wykonanie do 2 operacji kabotażowych na terytorium Wielkiej Brytanii w ciągu 7 dni mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Hrabstwo KENT – bez pozwolenia nie wyjedziesz
Podczas wyjazdu z Wielkiej Brytanii przez port Dover lub Eurotunel, kierowca zostanie poproszony o przedstawienie specjalnego zezwolenia. Jakiego? Mowa tutaj o zezwoleniu KAP (Kent Access Permit), które jest wymagane dla pojazdów powyżej 7,5 tony.I co ważne – należy je okazać nawet przy jeździe na pusto. Dokument ważny jest 24 h i można je uzyskać poprzez dedykowany serwis www.gov.uk. Jeżeli w zezwoleniu zostaną podane nieprawdziwe dane lub, co gorsza, kierowca nie będzie w jego posiadaniu, można liczyć się z grzywną w wysokości £300 tłumaczy Marek Kliś, radca prawny Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Warto podkreślić, że pojazdy poniżej 7,5 tony lub korzystające z innych portów nie są zobowiązane posiadać zezwolenia KA.
Jak za dawnych czasów – kontrole celne wracają!
Unia Europejska i obowiązujące wewnątrz niej regulacje nieco nas rozleniwiły w kwestii przekraczania granic – legitymowanie się tylko jednym dokumentem czy brak opłat celnych niestety przeszło już do historii. Przynajmniej w przypadku Wielkiej Brytanii. Brexit spowodował wznowienie kontroli celnych na granicach. Przewoźnik każdorazowo musi pamiętać o tym, że przewożone towary wymagać będą zgłoszenia celnego.Na pytanie „Jak to zrobić”, odpowiedź brzmi: należy zgłosić ten fakt samodzielnie w odpowiednim organie lub skorzystać z usług agencji celnej kontynuuje Marek Kliś.
Należy pamiętać, że:
Border Force – jeszcze większa uwaga na bezpieczeństwo pojazdów
Jeszcze przed oficjalnym Brexitem pojawiły się głosy mówiące o tym, że Brytyjczycy będą zwracać szczególną uwagę na zabezpieczenia pojazdów podczas podróży. I okazało się to być prawdą – sygnały o wzmożonych kontrolach w tym zakresie niestety nie są plotką.Jeśli kierowca nie zabezpieczy pojazdu i podczas kontroli okaże się, że do pojazdu wtargnęli nielegalni imigranci – kierowca oraz firma mogą zostać ukarani grzywną w wysokości £2000 za każdego nielegalnego imigranta przestrzega Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
W przypadku firm transportowych skuteczny system bezpieczeństwa pojazdów obejmuje:
W przypadku kierowców skuteczny system zabezpieczania pojazdów obejmuje:
Naszym klientom pomagamy uzyskać akredytację systemu zabezpieczeń wydaną przez brytyjski organ Border Force. Akredytacja systemu zabezpieczeń, podczas ujawnienia wtargnięcia nielegalnych imigrantów, pomoże w znaczący sposób zmniejszyć ewentualną grzywnę lub w ogóle odstąpić od jej nakładania mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Źródło: Kancelaria Transportowa ITD-PIP