Najistotniejsze zmiany dotyczą pojazdów zeroemisyjnych. O ile w przypadku samochodów osobowych na prąd i wodór przewiduje się obniżoną stawkę w wysokości 70–75% standardowego podatku, o tyle wszystkie inne pojazdy elektryczne i wodorowe w tym ciężarówki, samochody dostawcze, autobusy i motocykle – zostaną objęte pełną stawką mrb. Dla branży transportowej oznacza to koniec ulg podatkowych, które dotąd wspierały operatorów inwestujących w pojazdy zeroemisyjne. Jednocześnie właściciele hybrydowych samochodów dostawczych od 2026 r. stracą możliwość stosowania korekty wagi 125 kg nie będzie już odejmowane od masy pojazdu przy obliczaniu podatku.
Nowe przepisy obejmą także inne grupy użytkowników: w przypadku kamperów stawka zmieni się z ¼ na ½ podatku, a dla pojazdów do przewozu koni ulgi zostaną całkowicie zniesione.Podwyższone stawki wejdą w życie od pierwszego pełnego okresu rozliczeniowego w 2026 roku. Dokładne wartości podatku zostaną podane w grudniu 2025 r., a właściciele pojazdów otrzymają informacje listownie.
Źródło: Niderlandzka administracja podatkowa
Utworzona: 2025-10-07