Wizyta objęła trzy obiekty: jeden certyfikowany jako bezpieczny parking dla ciężarówek (SSPA, „Gold Certified”) oraz dwa parkingi pozbawione certyfikacji. W delegacji uczestniczyli także przedstawiciele IRU, ESPORG, a także belgijskich związków BTB/ABVV i ACV-Transcom. Jak podkreśla ETF, takie wizyty są niezbędne, by bezpośrednio wysłuchać kierowców i zobaczyć warunki ich pracy. Podczas rozmów podkreślono, że branża transportowa mierzy się z kryzysem kadrowym. Wielu kierowców rezygnuje z zawodu z powodu długich okresów spędzanych poza domem, niskiej jakości miejsc do odpoczynku oraz niewystarczających zarobków. Luki kadrowe uzupełniane są pracownikami z krajów trzecich, często zatrudnianymi w niepewnych warunkach.
Jednym z najpoważniejszych problemów jest brak odpowiednich miejsc parkingowych. Kierowcy niejednokrotnie nie mają możliwości odbycia nawet 45-minutowej przerwy w bezpiecznych i wyposażonych w podstawowe udogodnienia warunkach. Sytuacja jest jeszcze trudniejsza w przypadku certyfikowanych parkingów dla ciężarówek, których liczba w UE jest wciąż bardzo ograniczona, a koszty często przekraczają możliwości firm transportowych.
Z badań ETF wynika, że ponad 60% kierowców ciężarówek i 66% kierowców autobusów regularnie prowadzi w stanie zmęczenia. Co trzeci kierowca ciężarówki i co czwarty kierowca autobusu przyznał, że zdarzyło mu się zasnąć za kierownicą. Brak dostępu do bezpiecznych i komfortowych miejsc odpoczynku nie tylko obniża jakość pracy, ale także zagraża bezpieczeństwu na drogach. ETF podkreśla, że obowiązek odbioru regularnych odpoczynków tygodniowych poza kabiną – wprowadzony w ramach Pakietu Mobilności – ma kluczowe znaczenie dla poprawy warunków pracy i atrakcyjności zawodu. Organizacja wzywa Komisję Europejską do zwiększenia nakładów na rozbudowę sieci bezpiecznych parkingów oraz do wzmocnienia egzekwowania prawa w tym zakresie.
Podczas wizyty komisarz Roxana Mînzatu zaznaczyła, że inwestycje w lepsze miejsca do odpoczynku to nie tylko kwestia logistyki, ale także godności, bezpieczeństwa i szacunku wobec kierowców. W jej ocenie poprawa warunków pracy jest niezbędna, aby zatrzymać odpływ kadry i zwiększyć atrakcyjność zawodu, co przełoży się na stabilność europejskiego transportu drogowego – filaru unijnej gospodarki. ETF po raz kolejny zaapelowała, by temat infrastruktury parkingowej i przestrzegania przepisów socjalnych stał się priorytetem w działaniach Komisji Europejskiej.
Źródło: ETF
Utworzona: 2025-09-07