Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kontrole graniczne to realne straty dla transportu. Organizacje krytykują decyzję rządu

Utworzona: 2025-07-04


Decyzją premiera Donalda Tuska od 7 lipca br. na granicach Polski z Niemcami i Litwą przywrócone zostaną tymczasowe kontrole graniczne, które mają obowiązywać przez 30 dni – zgodnie z projektem rozporządzenia opublikowanym w Rządowym Centrum Legislacji. Rząd tłumaczy ten krok koniecznością wzmocnienia bezpieczeństwa i kontroli przepływu osób w obliczu problemu nielegalnej migracji.

Co to oznacza dla przewoźników?
- możliwe kolejki na granicy, wydłużony czas przejazdu i realne ryzyko opóźnień w dostawach.
- skrócenie czasu efektywnej pracy kierowców w systemie czasu pracy.
- wzrost kosztów – paliwa, wynagrodzenia kierowców, obsługi pojazdu – przy spadającej rentowności.
- problemy z wywiązaniem się z terminów kontraktowych wobec klientów.

Organizacje branżowe – ZMPD i TLP – zgodnie apelują o:
- ograniczenie negatywnych skutków kontroli dla transportu międzynarodowego,
- rzetelne konsultacje z branżą,
- przeprowadzenie analizy kosztów społeczno-gospodarczych,
- wypracowanie działań zapewniających bezpieczeństwo w sposób proporcjonalny i przewidywalny.

Dla kierowców i przewoźników dodatkowe kontrole to nie tylko formalność, ale realne utrudnienia w pracy. Wielogodzinne oczekiwanie w upale, napięcie związane z dotrzymaniem terminów, presja ze strony klientów i wyższe koszty – wszystko to przekłada się na stres i obciążenie ludzi, którzy na co dzień dbają o płynność dostaw..


🚨 Związek pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) ostro skrytykował decyzję rządu.

Każda kontrola graniczna wiąże się z utrudnieniem ruchu, a w przypadku dużego jego natężenia, także z zatorami mogącym trwać od kilkunastu minut nawet do kilku godzin. Na dodatek wprowadzenie kontroli zbiega się z wakacyjnymi zakazami ruchu dla transportu ciężkiego. To wszystko oznacza poważne problemy dla przewoźników i ich kierowców. Ci pierwsi będą mieli problem z wywiązaniem się z przyjętych zobowiązań wobec swoich kontrahentów, a ci drudzy będą w upale oczekiwać na możliwość kontynuowania jazdy mówi Maciej Wroński, prezes TLP.

Organizacja podkreśla także brak konsultacji społecznych z branżą TSL przed podjęciem tej decyzji. W swoim wystąpieniu do ministra spraw wewnętrznych Tomasza Siemoniaka TLP wskazuje na potrzebę rzetelnej analizy skutków społeczno-gospodarczych, w tym bilansu kosztów i korzyści.

Czas oczekiwania na przejazd przez granicę powoduje realne skrócenie czasu pracy kierowcy i pojazdu. To generuje wyższe koszty operacji transportowej, które przy bardzo niskiej rentowności w branży mogą prowadzić do sytuacji, w której przewoźnik faktycznie dopłaca do wykonywanej usługi wyjaśnia Artur Kalisiak z TLP.


🚨 Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek wystosował oficjalny apel do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. W piśmie wskazał na negatywne skutki decyzji rządu dla firm wykonujących transport międzynarodowy. Podkreślił, że każda dodatkowa kontrola na granicy to ryzyko wydłużonych postojów, trudności w realizacji harmonogramów i dodatkowe koszty. ZMPD zwraca uwagę na potrzebę uwzględnienia interesu przewoźników w decyzjach rządowych i apeluje o analizę możliwości ograniczenia skutków wprowadzanych kontroli.



Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE