- możliwe kolejki na granicy, wydłużony czas przejazdu i realne ryzyko opóźnień w dostawach.
- skrócenie czasu efektywnej pracy kierowców w systemie czasu pracy.
- wzrost kosztów – paliwa, wynagrodzenia kierowców, obsługi pojazdu – przy spadającej rentowności.
- problemy z wywiązaniem się z terminów kontraktowych wobec klientów.
Organizacje branżowe – ZMPD i TLP – zgodnie apelują o:
- ograniczenie negatywnych skutków kontroli dla transportu międzynarodowego,
- rzetelne konsultacje z branżą,
- przeprowadzenie analizy kosztów społeczno-gospodarczych,
- wypracowanie działań zapewniających bezpieczeństwo w sposób proporcjonalny i przewidywalny.

🚨 Związek pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) ostro skrytykował decyzję rządu.
Każda kontrola graniczna wiąże się z utrudnieniem ruchu, a w przypadku dużego jego natężenia, także z zatorami mogącym trwać od kilkunastu minut nawet do kilku godzin. Na dodatek wprowadzenie kontroli zbiega się z wakacyjnymi zakazami ruchu dla transportu ciężkiego. To wszystko oznacza poważne problemy dla przewoźników i ich kierowców. Ci pierwsi będą mieli problem z wywiązaniem się z przyjętych zobowiązań wobec swoich kontrahentów, a ci drudzy będą w upale oczekiwać na możliwość kontynuowania jazdy mówi Maciej Wroński, prezes TLP.
Organizacja podkreśla także brak konsultacji społecznych z branżą TSL przed podjęciem tej decyzji. W swoim wystąpieniu do ministra spraw wewnętrznych Tomasza Siemoniaka TLP wskazuje na potrzebę rzetelnej analizy skutków społeczno-gospodarczych, w tym bilansu kosztów i korzyści.
Czas oczekiwania na przejazd przez granicę powoduje realne skrócenie czasu pracy kierowcy i pojazdu. To generuje wyższe koszty operacji transportowej, które przy bardzo niskiej rentowności w branży mogą prowadzić do sytuacji, w której przewoźnik faktycznie dopłaca do wykonywanej usługi wyjaśnia Artur Kalisiak z TLP.
🚨 Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek wystosował oficjalny apel do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. W piśmie wskazał na negatywne skutki decyzji rządu dla firm wykonujących transport międzynarodowy. Podkreślił, że każda dodatkowa kontrola na granicy to ryzyko wydłużonych postojów, trudności w realizacji harmonogramów i dodatkowe koszty. ZMPD zwraca uwagę na potrzebę uwzględnienia interesu przewoźników w decyzjach rządowych i apeluje o analizę możliwości ograniczenia skutków wprowadzanych kontroli.