Niderlandy planują wdrożyć od połowy 2026 roku kilometrową opłatę drogową dla pojazdów ciężarowych, która obejmie nie tylko autostrady, ale także wybrane drogi krajowe (tzw. N-wegen) oraz drogi gminne. Nowy system zastąpi obecnie funkcjonujące eurowiniety. Towarzyszyć mu będzie obniżenie podatku drogowego dla ciężarówek, a wpływy z opłat mają być przeznaczane na działania wspierające zrównoważony rozwój transportu. System będzie obowiązywał wszystkich przewoźników, również zagranicznych, w tym firmy z Polski realizujące przewozy przez Holandię.
Każda ciężarówka będzie musiała być wyposażona w urządzenie pokładowe (OBU), które na podstawie lokalizacji GPS będzie naliczało opłatę za przejechane kilometry. Dane będą sprawdzane przez sieć bram kontrolnych umieszczonych przy drogach – takich jak ta już działająca na A12 – które będą rejestrować zarówno obecność urządzeń, jak i numery rejestracyjne pojazdów. W całym kraju ma powstać łącznie 61 takich bram. Kolejna zostanie zainstalowana na autostradzie A16.
Trwające testy realizuje firma Vitronic we współpracy z niderlandzkim urzędem RDW. Sprawdzane są m.in. niezawodność systemu, zgodność z przepisami dotyczącymi prywatności i jego działanie w różnych warunkach pogodowych. Szczegóły techniczne wdrożenia opisano w oficjalnym planie obserwacyjnym, który został opublikowany w Dzienniku Urzędowym 7 marca br.
Źródło: TLN
Utworzona: 2025-04-24