Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

To już pewne: ukraińscy przewoźnicy nadal bez zezwoleń w UE

Utworzona: 2025-04-10


Unia Europejska i Ukraina przedłużyły obowiązywanie Umowy o transporcie drogowym do 31 grudnia 2025 roku. Oznacza to, że ukraińscy przewoźnicy nadal będą mogli realizować przewozy przez kraje Unii bez konieczności posiadania zezwoleń – bez zmian w obecnie funkcjonujących zasadach.

Decyzja zapadła zaledwie dzień po tym, jak ukraiński premier Denys Szmyhal apelował o pilne działania i wskazywał, że czas ucieka, a stawką jest swobodny dostęp ukraińskich przewoźników do unijnego rynku. Mimo sprzeciwu części środowisk transportowych z Polski i Węgier, Bruksela zdecydowała się kontynuować bezzezwoleniowy model przewozów. To dobra wiadomość dla Kijowa – ale niekoniecznie dla unijnych przewoźników walczących z rosnącą konkurencją i nierównymi warunkami rynkowymi.

Porozumienie, które obowiązuje od czerwca 2022 r., miało pierwotnie charakter tymczasowy i stanowiło odpowiedź na rosyjską inwazję oraz konieczność zapewnienia Ukrainie dostępu do rynków europejskich. Z czasem jednak, przy braku jasnych zasad kontroli i mechanizmów równoważenia wpływu na unijnych przewoźników, stało się przedmiotem coraz większych kontrowersji, zwłaszcza w krajach granicznych, takich jak Polska. 20 czerwca 2024 r. umowę przedłużono do 30 czerwca 2025 r., z możliwością automatycznego przedłużania o kolejne sześć miesięcy, o ile żadna ze stron nie zgłosi sprzeciwu z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem, przedstawiając przy tym jasne dowody poważnych zakłóceń na swoim rynku transportu drogowego. Nowelizacja wprowadza również nowe mechanizmy kontroli i monitoringu, w tym powołanie specjalnej grupy roboczej nadzorującej zgodność z przepisami i narzędzia reagowania na ewentualne zaburzenia rynkowe.

Przedłużenie umowy umożliwia ukraińskim przewoźnikom drogowym realizację przewozów bez konieczności uzyskiwania zezwoleń dwustronnych, które wcześniej były przedmiotem licznych kontrowersji. Od momentu wejścia w życie umowy, wolumen drogowego eksportu i importu między Ukrainą a UE znacząco wzrósł. To dowód na jej skuteczność handlową, jednak dla wielu polskich firm transportowych oznacza to spadek liczby zleceń, presję cenową oraz rosnącą konkurencję ze strony ukraińskich firm, które często funkcjonują przy niższych kosztach operacyjnych.

Źródło: Komisja Europejska/etransport.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels