Najnowszą koncepcją Stena Line dla przyszłych statków jest Stena Futuro – 240-metrowa jednostka RoRo przystosowana do transportu naczep i samochodów.
Naszą misją jest opracowanie najbardziej wydajnego i konkurencyjnego statku dla określonej pojemności ładunkowej, przy użyciu dostępnych obecnie technologii. Celem jest, aby statek miał najniższe zużycie paliwa na rynku mówi Nicolas Bathfield, kierownik projektu w Stena Teknik, który był zaangażowany w rozwój koncepcji.
Kadłub i nadbudówka statku zostały zoptymalizowane pod kątem maksymalnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej. Jednocześnie niska masa i zoptymalizowana hydro- i aerodynamika mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia niskiego zużycia paliwa. Niska i opływowa konstrukcja Stena Futuro jest wynikiem tych dążeń.
Nowoczesne technologie zmniejszające wpływ na środowisko
Oprócz innowacyjnej konstrukcji, jednostka Stena Futuro będzie wyposażona w nowoczesne technologie ograniczające wpływ na środowisko. Statek otrzyma napęd hybrydowy, akumulatory oraz silniki o niskim zużyciu, przystosowane do pracy na różnych rodzajach paliw. System akumulatorów umożliwi częściowe zasilanie statku energią elektryczną, na przykład podczas wchodzenia i wychodzenia z portów. Dodatkowo panele słoneczne będą wspomagać pokładowe systemy energetyczne.W kadłubie jednostki zostanie zastosowana technologia smarowania powietrzem, polegająca na tym, że niewielkie pęcherzyki powietrza uwalniane są pod linią wodną, zmniejszając tarcie między kadłubem a wodą. Ponadto system odzyskiwania ciepła odpadowego umożliwi ponowne wykorzystanie gorących gazów spalinowych z silników do celów grzewczych oraz wspomagania produkcji energii elektrycznej na pokładzie.
Testy żagli skrzydłowych
W ramach koncepcji Stena Futuro przewidziano również zastosowanie czterech 40-metrowych żagli skrzydłowych, które mogą być składane w razie potrzeby, np. podczas przepływania pod mostami. Stena Line, we współpracy ze szwedzkim instytutem badawczym RISE, przeprowadziła testy i symulacje wykorzystania żagli, analizując ich wpływ na zużycie energii oraz manewrowość i bezpieczeństwo jednostki.Testy wykazały, że żagle mogą zapewnić nawet 15-procentową oszczędność paliwa. Potwierdziliśmy także, że statek spełnia wszystkie wymagania dotyczące stabilności i manewrowości, nawet w scenariuszach takich jak nagłe zmiany kierunku wiatru czy szybkie korekty kursu mówi Nicolas Bathfield.
Statek przyszłości
Projekt Stena Futuro odegra istotną rolę w planowaniu przyszłej floty Stena Line w nadchodzących latach. Obecnie nie ma skonkretyzowanych planów dotyczących budowy jednostki.Chcemy wspierać naszą branżę w realizacji globalnych celów klimatycznych. Każdego dnia pracujemy nad tym w naszej bieżącej działalności, ale równie istotne jest, abyśmy wyznaczali kierunki rozwoju dla statków przyszłości. Koncepcja Stena Futuro to ważny krok w tym kierunku” podkreśla Niclas Mårtensson, CEO Stena Line.Źródło: Stena Line