Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

INELO

Mandaty za brak inteligentnego tachografu w transporcie międzynarodowym

Utworzona: 2025-05-03


Wraz z początkiem marca organy kontrolne państw UE zaczęły w pełni egzekwować obowiązek wymiany tachografów w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony oraz autobusach, które realizują transport międzynarodowy.

Wysokość mandatów

Kary za brak inteligentnego tachografu w wersji G2V1 lub G2V2 różnią się w zależności od państwa i zazwyczaj sięgają nawet kilku tysięcy euro. Oto aktualna wysokość mandatów w niektórych krajach:
🚩 Austria: od 400 do 5000 EUR
🚩 Belgia: 2640 EUR
🚩 Bułgaria: 2000-3000 BGN (około 6400 PLN)
🚩 Czechy: do 350 000 CZK (około 58 700 PLN)
🚩 Dania: 6000 DKK – kierowca (około 3370 PLN), 12 000 DKK – firma (około 6750 PLN)
🚩 Estonia: 800 EUR – kierowca, 3200 EUR – firma
🚩 Finlandia: wysokość kary zależy od wysokości wynagrodzenia kierowcy – od równowartości 10 dni pracy, maksymalnie do 25 dni pracy
🚩 Francja: do 30 000 EUR
🚩 Grecja: 3000 EUR
🚩 Hiszpania: 2000 EUR
🚩 Łotwa: 430-700 EUR
🚩 Niemcy: 1500 EUR
🚩 Polska: 12 000 PLN
🚩 Portugalia: 1200-6000 EUR
🚩 Słowacja: 1659-16 569 EUR
🚩 Słowenia: maksymalnie 1500 EUR
🚩 Szwecja: 20 000 SEK (około 7600 PLN)
🚩 Węgry: 800 000 HUF (około 8400 PLN)
🚩 Włochy: maksymalnie 3464 EUR
🚩 Wielka Brytania: 300 GBP (około 1500 PLN)

Warto zaznaczyć, że kary nie kończą się na mandatach – brak wymiany tachografu może prowadzić do przerwania transportu, a jego natychmiastowa wymiana, choć niezbędna do kontynuowania przewozu, może wiązać się z dużymi kosztami i opóźnieniami. Wykroczenie kwalifikowane jest jako najpoważniejsze naruszenie, które może spowodować wszczęcie postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji przewoźnika.

Kolejny termin wymiany tachografów coraz bliżej – nie czekaj na ostatnią chwilę!

Przewoźnicy powinni przygotowywać się na kolejne zmiany – już od 19 sierpnia wszystkie pojazdy realizujące transport międzynarodowy na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone wyłącznie w tachografy G2V2. Wymóg ten obejmuje nawet stosunkowo nowe pojazdy, zarejestrowane przed 21 sierpnia 2023 roku, co w wielu przypadkach oznacza konieczność wymiany urządzeń w ciężarówkach i autobusach, które mają niespełna dwa lata.

Źródło: INELO
Do ulubionych INELO
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels