Prototypy tego modelu zostały zmontowane w lutym 2024 r. w Centrum Badawczo-Rozwojowym KAMAZ. Po pomyślnych testach i uzyskaniu homologacji typu pojazdu, pierwszy ciągnik z serii pilotażowej trafił na główną linię produkcyjną. Firma planuje wyprodukować 10 takich pojazdów jeszcze w marcu i kwietniu, a do końca roku 2025 liczba wyprodukowanych egzemplarzy ma sięgnąć 40 sztuk.
KAMAZ-65954 to ciężarówka z napędem 6x6, zaprojektowana z myślą o pracy w zestawach drogowych o łącznej masie do 100 ton. Pojazd wyposażono w wysokowydajny silnik, manualną skrzynię biegów, opony w rozmiarze 16.00 R20 oraz automatyczny system pompowania opon, zarządzany za pomocą pokładowego systemu informacyjnego. Na uwagę zasługuje również przestronna kabina z jednym miejscem do spania, dostosowana do dalekich tras w trudnych warunkach.
Nowy model wyróżnia się doskonałą manewrowością – wszystkie trzy osie są napędzane, a zastosowanie centralnych mechanizmów różnicowych i planetarnych przekładni w piastach kół zapewnia płynność jazdy nawet w wymagającym terenie. Solidny, metalowy zderzak przedni dodatkowo zwiększa odporność na uszkodzenia. KAMAZ-65954 został opracowany z wykorzystaniem komponentów odpornych na ograniczenia dostaw wynikające z międzynarodowych sankcji. Konstrukcja opiera się na nowoczesnych technologiach i została stworzona w całości przez inżynierów Centrum Badawczo-Rozwojowego KAMAZ PTC, którzy nad projektem pracują od 2022 roku. Nowy model K5 to odpowiedź KAMAZ-a na rosnące potrzeby rynku w zakresie ciężkich pojazdów użytkowych przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach terenowych i transportu ciężkich ładunków.
Źródło: KAMAZ
Utworzona: 2025-04-26