Zasady w branży transportowej powinny być jasne i łatwe do stosowania. Powinny też wspierać uczciwą konkurencję i dbać o równe warunki dla wszystkich. Chcemy mieć pewność, że nasze przepisy rzeczywiście dobrze działają i spełniają swoje zadanie podkreśla minister infrastruktury i mieszkalnictwa Andreas Carlson.Ministerstwo przypomina, że od lutego 2022 roku w Szwecji obowiązują nowe, bardziej restrykcyjne zasady dla transportów kombinowanych. Zmiany wynikają z unijnych przepisów, które pozwalają krajom członkowskim ograniczyć liczbę takich przewozów - podobnie, jak w przypadku kabotażu. Szwecja skorzystała z tej możliwości, aby uporządkować sytuację na rynku transportowym.
Co to oznacza w praktyce? Zgodnie z przepisami, zagraniczne firmy transportowe mogą wykonać w Szwecji maksymalnie 3 takie przewozy tym samym pojazdem w ciągu 7 dni. Potem pojazd musi opuścić kraj na co najmniej 4 dni, zanim znów będzie mógł wrócić do pracy w Szwecji. Dodatkowo firmy muszą posiadać dokumenty potwierdzające wykonane transporty, by w razie kontroli móc je przedstawić.
Teraz rząd chce wiedzieć, czy te przepisy działają tak, jak powinny. Czy poprawiły sytuację na rynku? Czy ograniczyły nieuczciwą konkurencję? I czy służby kontrolne są w stanie skutecznie nadzorować przestrzeganie tych zasad? Przed 2022 rokiem takich ograniczeń nie było – zagraniczni kierowcy i firmy mogli przebywać w Szwecji niemal bez przerwy, często w bardzo trudnych warunkach pracy i za niskie wynagrodzenie, co uderzało w szwedzkich przewoźników i cały rynek. Raport z wynikami tego przeglądu ma być gotowy najpóźniej do 31 października 2026 roku.
Źródło: Ministerstwo Spraw Wsi i Infrastruktury
grafika poglądowa