Przyspieszenie innowacji i transformacji w kierunku czystej mobilności
Europejskie firmy motoryzacyjne zaczynają odstawać w wyścigu technologicznym. Aby pomóc im odzyskać przewagę, Komisja Europejska zamierza przyspieszyć rozwój autonomicznych, połączonych i inteligentnych pojazdów. Powstanie europejski sojusz na rzecz połączonych i autonomicznych pojazdów, który zgromadzi kluczowych graczy w branży i pomoże stworzyć wspólne oprogramowanie oraz infrastrukturę cyfrową dla samochodów przyszłości. Będą także dostępne poligony testowe i tzw. regulacyjne „piaskownice”, w których innowatorzy będą mogli eksperymentować i udoskonalać swoje technologie. Komisja będzie dalej rozwijać ramy regulacyjne dla pojazdów autonomicznych. Działania te będą wspierane przez wspólne inwestycje publiczno-prywatne w wysokości około 1 mld euro, wspierane przez program Horyzont Europa w latach 2025–2027.Przedstawiony plan działań obejmuje także zachęty dla firm do wymiany flot na pojazdy zeroemisyjne, co jest kluczowe, bo to właśnie floty korporacyjne odpowiadają za 60% sprzedaży nowych samochodów w Europie.
Większa elastyczność w zakresie zgodności ze standardami CO2
Komisja planuje wprowadzenie zmian w regulacjach dotyczących norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. Jeśli nowelizacja wejdzie w życie, producenci będą mogli uśredniać wyniki emisji w okresie trzech lat (2025–2027), co pozwoli im zrekompensować wszelkie niedobory w ciągu jednego lub dwóch lat nadwyżkami w pozostałych latach. Komisja przyspieszy również prace nad zapowiedzianym przeglądem regulacji dotyczącej norm emisji CO2.Równolegle Komisja pracuje nad sposobami zwiększenia popytu na europejskie pojazdy bezemisyjne. Plan działania obejmuje środki, które zapewnią zachęty do przejścia na pojazdy bezemisyjne i wzmocnią zaufanie konsumentów poprzez konkretne środki, takie jak poprawa stanu baterii i możliwości ich naprawy. Komisja będzie współpracować z państwami członkowskimi w celu optymalizacji systemów zachęt dla konsumentów.
Wzmocnienie odporności łańcucha dostaw i wsparcie pracowników sektora
Europa musi uruchomić konkurencyjną kosztowo produkcję ogniw akumulatorowych, aby zabezpieczyć łańcuch dostaw i zwiększyć wartość dodaną generowaną w regionie. Komisja zamierza wspierać przemysł baterii w UE poprzez finansowanie z Funduszu Innowacji oraz rozważy dodatkowe wsparcie dla producentów akumulatorów.Komisja dostrzega problem starzejącej się siły roboczej oraz niedopasowania umiejętności do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Dlatego Europejskie Obserwatorium Sprawiedliwej Transformacji opracuje analizy mające na celu przewidywanie przyszłych zmian zatrudnienia. Wsparcie w ramach Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Pracowników Przemieszczonych (EGF) zostanie rozszerzone, a dodatkowe środki z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (ESF+) będą przeznaczone na przekwalifikowanie i podnoszenie kompetencji pracowników branży motoryzacyjnej.
Wzmocnienie odporności branży w celu skutecznego konkurowania na arenie międzynarodowej
Aby zabezpieczyć europejski przemysł motoryzacyjny przed nieuczciwą konkurencją, UE planuje stosowanie środków ochrony handlu, w tym instrumentów antysubsydyjnych. Równocześnie będą kontynuowane negocjacje z krajami partnerskimi w celu poprawy dostępu do rynków zagranicznych dla europejskich firm motoryzacyjnych. Komisja zapowiedziała także uproszczenie przepisów administracyjnych, aby zmniejszyć obciążenia biurokratyczne dla producentów pojazdów.Źródło: Komisja Europejska