Przepis został unieważniony 4 października 2024 roku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyniku ofensywy sądowej przeprowadzonej przez kraje Europy Wschodniej przeciwko Pakietowi Mobilności który stanowił ważne narzędzie walki z działalnością fikcyjnych firm. Choć kraje zgłosiły zastrzeżenia w wielu kwestiach, takich jak powrót kierowców, zakaz spania w kabinie czy płaca minimalna, Europejski Trybunał Praw Człowieka unieważnił jedynie wymóg powrotu ciężarówek z powodu błędu proceduralnego, a nie na podstawie argumentów zgłoszonych przez te kraje.
Mimo że Komisja Europejska miała możliwość ponownego wprowadzenia obowiązku powrotu pojazdów, nowy komisarz ds. transportu, Apostolos Tzitzikostas, zapowiedział, że nie zamierza tego robić. Jego zdaniem przepis ten prowadziłby do większej nieefektywności w transporcie, zwiększonych emisji i dodatkowych zatorów drogowych. Nie oznacza to jednak, że temat jest zamknięty. Komisja zapowiedziała, że będzie analizować skutki tej decyzji, zwłaszcza w kontekście warunków pracy kierowców. Jeśli okaże się, że brak obowiązkowego powrotu negatywnie wpływa na ich sytuację, mogą zostać podjęte kolejne działania legislacyjne.
Źródło: Fenadismer
Utworzona: 2025-02-26