Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Nowe tachografy to wyzwania, które zmuszają branżę do zmian

Utworzona: 2025-02-10


Największym wyzwaniem dla przewoźników w 2025 roku będzie obowiązkowa wymiana tachografów na urządzenia drugiej generacji (tzw. inteligentne tachografy 2.0). Zgodnie z przepisami, do sierpnia 2025 roku wszystkie pojazdy wykonujące transport międzynarodowy powinny zostać wyposażone w te nowoczesne urządzenia.

Nowe urządzenia automatycznie rejestrują przekroczenie granic państwowych i przesyłają dane do służb kontrolnych. System DSRC umożliwi zdalne pozyskiwanie informacji o czasie pracy kierowcy, bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Co istotne, pamięć urządzenia została wydłużona z 28 do 56 dni, co znacznie zwiększa możliwości kontrolne.

To nie tylko wymiana sprzętu – to fundamentalna zmiana w sposobie kontroli i zarządzania czasem pracy kierowców. Inteligentne tachografy 2.0 wprowadzają szereg nowych funkcji, takich jak:
◾ Automatyczna rejestracja przekroczeń granic – pozwala na śledzenie trasy pojazdu w czasie rzeczywistym.
◾ Możliwość zdalnej kontroli – system DSRC (Dedicated Short-Range Communication) umożliwia służbom kontrolnym sprawdzanie danych tachografu bez zatrzymywania pojazdu.
◾ Integracja z systemami telematycznymi – ułatwia optymalizację tras oraz zarządzanie flotą w czasie rzeczywistym.

Obserwujemy rosnące zaniepokojenie wśród naszych partnerów i podwykonawców. Skala zmian i krótki czas na dostosowanie się do nowych wymogów stanowią realne wyzwanie dla branży. Szczególnie niepokojący jest fakt, że wielu przewoźników wciąż odkłada wymianę tachografów na ostatnią chwilę, co może spowodować poważne zatory w serwisach pod koniec roku komentuje Tomasz Magoń, Dyrektor Operacyjny Euro24.
Przewoźnicy muszą zmierzyć się nie tylko z kosztami wymiany urządzeń, ale także z koniecznością przeszkolenia kierowców i personelu administracyjnego, co dodatkowo komplikuje proces dostosowania.

Wpływ na rynek i ceny

Nowe regulacje będą miały istotny wpływ na kształt współpracy między przewoźnikami a spedytorami. Modernizacja flot i związane z nią koszty znajdą swoje odzwierciedlenie w cenach usług transportowych. Koszty wymiany tachografu to wydatek rzędu 3,6-5,5 tys. zł na pojazd, a brak dostosowania się do nowych przepisów będzie skutkować dotkliwymi karami: 10 000 zł dla firmy i 2000 zł dla zarządzającego transportem. Dodatkowo pojazd może zostać wycofany z ruchu do czasu zainstalowania odpowiedniego urządzenia.

Zmienia się również model współpracy ze spedycjami. Nowe tachografy otwierają drzwi do optymalizacji procesów logistycznych. Dzięki integracji z systemami IT, przewoźnicy będą mogli bardziej precyzyjnie planować trasy i czas pracy kierowców. Jednak dla mniejszych firm oznacza to konieczność dodatkowych inwestycji w infrastrukturę IT, co może być barierą wejścia na wyższy poziom technologiczny. Nowoczesne narzędzia pozwalają na dokładniejszą analizę danych, co z jednej strony zwiększa przejrzystość, ale z drugiej wymusza większą dyscyplinę i zgodność z regulacjami dodaje Magoń.

Nowy wymiar kontroli

Automatyczna rejestracja przekraczania granic i możliwość zdalnej kontroli zmienią dotychczasową dynamikę operacji transportowych. System DSRC pozwoli służbom kontrolnym na monitoring bez zatrzymywania pojazdów, ale jednocześnie wymusi większą dyscyplinę w przestrzeganiu czasu pracy.

Transformacja technologiczna w transporcie to zarówno wyzwanie, jak i szansa na rozwój. Kluczowe znaczenie będzie miało świadome zarządzanie zmianami, inwestowanie w nowe technologie oraz dostosowanie się do zmieniających się wymogów prawnych. Przewoźnicy, którzy już dziś podejmą kroki w celu modernizacji swoich flot i systemów IT, będą lepiej przygotowani na wyzwania roku 2025 i dalsze zmiany w przyszłości. Branża TSL stoi przed szansą na usprawnienie procesów operacyjnych, zwiększenie efektywności oraz poprawę konkurencyjności na rynku europejskim. Jak jednak pokazuje doświadczenie, adaptacja do nowych wymogów wymaga nie tylko inwestycji, ale także zmiany mentalności i odpowiedniego planowania.

Transport 4.0 - rewolucja technologiczna w TSL

Biznes transportowy w 2025 roku będzie wyglądał zupełnie inaczej niż dziś. Automatyzacja procesów, sztuczna inteligencja i analityka danych stają się fundamentem nowoczesnych operacji transportowych.

Obserwujemy fundamentalną zmianę w podejściu do zarządzania firmami transportowymi. Transport 4.0 to nie tylko modernizacja systemów IT - to kompleksowa transformacja całego modelu biznesowego. Firmy, które nie podejmą tego wyzwania, stracą konkurencyjność. W Euro24 widzimy, jak automatyzacja procesów przekłada się na realne korzyści - od optymalizacji tras, przez redukcję pustych przebiegów, po lepsze wykorzystanie czasu pracy kierowców podkreśla Tomasz Magoń z Euro24.
Sztuczna inteligencja wspiera planowanie tras i zarządzanie flotą, analizując w czasie rzeczywistym setki zmiennych. Algorytmy uczenia maszynowego przewidują potencjalne problemy i sugerują optymalne rozwiązania, zanim zakłócenia wpłyną na realizację zleceń. Czujniki monitorują stan techniczny, styl jazdy i parametry przewozu. Systemy telematyczne przesyłają te informacje do centralnych systemów, umożliwiając natychmiastową reakcję. Analiza Big Data rewolucjonizuje proces podejmowania decyzji. Zaawansowane algorytmy przetwarzają dane o ruchu drogowym, warunkach atmosferycznych i dostępności zasobów. To pozwala na precyzyjną optymalizację operacji.

Tradycyjne metody zarządzania ustępują zintegrowanym platformom cyfrowym. Automatyzacja obejmuje:
◾ Planowanie i optymalizację tras
◾ Monitoring floty w czasie rzeczywistym
◾ Predykcyjne utrzymanie pojazdów
◾ Cyfrową dokumentację transportową
◾ Automatyczne rozliczenia

Transformacja cyfrowa w transporcie wymusza również rozwój nowych kompetencji. Specjaliści łączący wiedzę logistyczną ze znajomością nowoczesnych technologii będą kluczowym zasobem firm transportowych przyszłości.

Źródło: Euro24
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels