Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Hiszpania rezygnuje z trójkąta ostrzegawczego. Kierowcy będą musieli używać lampy awaryjnej

Utworzona: 2025-02-08


Od 1 stycznia 2026 r. urządzenie sygnalizacji ostrzegawczej V-16 wyposażone w funkcję łączności stanie się obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdów w Hiszpanii.

Zastąpi ono tradycyjne trójkąty ostrzegawcze, umożliwiając kierowcom sygnalizowanie unieruchomienia pojazdu bez konieczności jego opuszczania, co zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nowy obowiązek obejmie samochody osobowe, autobusy oraz pojazdy używane do transportu towarów.

Ponieważ Hiszpania jest pierwszym krajem, który wprowadzi obowiązek stosowania tego urządzenia, Generalna Dyrekcja Ruchu Drogowego opublikowała instrukcję, której celem jest wyjaśnienie z jednej strony obowiązku i warunków jego stosowania w międzynarodowym ruchu pojazdów zarejestrowanych w Hiszpanii oraz, z drugiej strony, zasad przestrzegania tych przepisów przez pojazdy poruszające się na terenie Hiszpanii ale zarejestrowanych w innych krajach.

Przepisy dotyczące ruchu międzynarodowego i sygnalizacji pojazdów unieruchomionych

Zarówno Konwencja genewska o ruchu drogowym z dnia 19 września 1949 r., jak i Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym z dnia 8 listopada 1968 r. zawierają definicje pojęcia „ruch międzynarodowy”, które obejmują zarówno ruch związany z przekroczeniem co najmniej jednej granicy, jak i ruch pojazdu należącego do osoby fizycznej lub prawnej, która ma stałe miejsce zamieszkania lub siedzibę poza danym państwem lub pojazdu, który nie jest zarejestrowany w tym państwie.

Chociaż Konwencja genewska nie przewiduje wspólnych przepisów dotyczących sytuacji unieruchomienia pojazdów na drogach, Konwencja wiedeńska stanowi, że państwa mogą wprowadzać wymóg, aby w celu umożliwienia międzynarodowego ruchu na ich terytorium pojazd był wyposażony w urządzenie sygnalizacyjne albo w formie „tablicy ostrzegawczej w kształcie trójkąta równobocznego”, albo „jakiegokolwiek innego urządzenia o równej skuteczności przewidzianego przez ustawodawstwo kraju, w którym pojazd jest zarejestrowany”.

🔸 Przepisy dla pojazdów zagranicznych poruszających się po Hiszpanii
Biorąc to pod uwagę, w przypadku pojazdów zarejestrowanych w innych krajach, które poruszają się w Hiszpanii w ramach „ruchu międzynarodowego”, pozostaną one w zgodzie z przepisami, jeżeli będą posiadać lub, w razie potrzeby, korzystać z trójkąta ostrzegawczego lub jakiegokolwiek innego urządzenia o podobnej funkcjonalności przewidzianego w przepisach kraju pochodzenia.

🔸 Obowiązki dotyczące pojazdów zarejestrowanych w Hiszpanii
W przypadku gdy pojazd zarejestrowany w Hiszpanii porusza się w ramach „ruchu międzynarodowego” na terenie innego kraju będącego stroną Konwencji o ruchu drogowym z 1949 r. lub Konwencji o ruchu drogowym z 1968 r., będzie w zgodzie z przepisami posiadając lub, jeśli to konieczne, korzystając z sygnalizatora V-16, bez konieczności posiadania trójkąta ostrzegawczego.

Co z trójkątem ostrzegawczym w Polsce?

Zgodnie z artykułem 50. [Sygnalizowanie postoju pojazdu] ustawy Prawo o ruchu drogowym:

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:
1) na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku
2) na pozostałych drogach o nawierzchni twardej:
a) poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
b) na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

2. Postój pojazdu, o którym mowa w ust. 1, należy sygnalizować w sposób następujący:
1) na autostradzie lub drodze ekspresowej - przez:
a) włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,
b) umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu;
2) na pozostałych drogach:
a) poza obszarem zabudowanym - przez umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,
b) na obszarze zabudowanym - przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.

3. Sygnalizowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, obowiązuje przez cały czas postoju pojazdu.

Źródło: DGT
grafika pogladowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels