Ponieważ Hiszpania jest pierwszym krajem, który wprowadzi obowiązek stosowania tego urządzenia, Generalna Dyrekcja Ruchu Drogowego opublikowała instrukcję, której celem jest wyjaśnienie z jednej strony obowiązku i warunków jego stosowania w międzynarodowym ruchu pojazdów zarejestrowanych w Hiszpanii oraz, z drugiej strony, zasad przestrzegania tych przepisów przez pojazdy poruszające się na terenie Hiszpanii ale zarejestrowanych w innych krajach.
Przepisy dotyczące ruchu międzynarodowego i sygnalizacji pojazdów unieruchomionych
Zarówno Konwencja genewska o ruchu drogowym z dnia 19 września 1949 r., jak i Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym z dnia 8 listopada 1968 r. zawierają definicje pojęcia „ruch międzynarodowy”, które obejmują zarówno ruch związany z przekroczeniem co najmniej jednej granicy, jak i ruch pojazdu należącego do osoby fizycznej lub prawnej, która ma stałe miejsce zamieszkania lub siedzibę poza danym państwem lub pojazdu, który nie jest zarejestrowany w tym państwie.Chociaż Konwencja genewska nie przewiduje wspólnych przepisów dotyczących sytuacji unieruchomienia pojazdów na drogach, Konwencja wiedeńska stanowi, że państwa mogą wprowadzać wymóg, aby w celu umożliwienia międzynarodowego ruchu na ich terytorium pojazd był wyposażony w urządzenie sygnalizacyjne albo w formie „tablicy ostrzegawczej w kształcie trójkąta równobocznego”, albo „jakiegokolwiek innego urządzenia o równej skuteczności przewidzianego przez ustawodawstwo kraju, w którym pojazd jest zarejestrowany”.
🔸 Przepisy dla pojazdów zagranicznych poruszających się po Hiszpanii
Biorąc to pod uwagę, w przypadku pojazdów zarejestrowanych w innych krajach, które poruszają się w Hiszpanii w ramach „ruchu międzynarodowego”, pozostaną one w zgodzie z przepisami, jeżeli będą posiadać lub, w razie potrzeby, korzystać z trójkąta ostrzegawczego lub jakiegokolwiek innego urządzenia o podobnej funkcjonalności przewidzianego w przepisach kraju pochodzenia.
🔸 Obowiązki dotyczące pojazdów zarejestrowanych w Hiszpanii
W przypadku gdy pojazd zarejestrowany w Hiszpanii porusza się w ramach „ruchu międzynarodowego” na terenie innego kraju będącego stroną Konwencji o ruchu drogowym z 1949 r. lub Konwencji o ruchu drogowym z 1968 r., będzie w zgodzie z przepisami posiadając lub, jeśli to konieczne, korzystając z sygnalizatora V-16, bez konieczności posiadania trójkąta ostrzegawczego.
Co z trójkątem ostrzegawczym w Polsce?
Zgodnie z artykułem 50. [Sygnalizowanie postoju pojazdu] ustawy Prawo o ruchu drogowym:1. Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:
1) na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku
2) na pozostałych drogach o nawierzchni twardej:
a) poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
b) na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.
2. Postój pojazdu, o którym mowa w ust. 1, należy sygnalizować w sposób następujący:
1) na autostradzie lub drodze ekspresowej - przez:
a) włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,
b) umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu;
2) na pozostałych drogach:
a) poza obszarem zabudowanym - przez umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,
b) na obszarze zabudowanym - przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.
3. Sygnalizowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, obowiązuje przez cały czas postoju pojazdu.
Źródło: DGT
grafika pogladowa