Elektryfikacja logistyki – prognozy na przyszłość
Obecnie tylko 3% dostawczaków i mniej niż 1% ciężarówek w logistyce to pojazdy elektryczne. Jednak badacze z ElaadNL przewidują, że te liczby szybko wzrosną w ciągu najbliższych 25 lat. W scenariuszu średnim i wysokim, flota furgonetek ma być w pełni elektryczna do 2050 roku, a w wersji niskiej – osiągnie poziom 96% elektryfikacji. Dla ciężarówek, prognozowany odsetek elektrycznych pojazdów w 2050 roku wynosi 76–95%.Wszystko wskazuje na to, że elektryfikacja staje się nieuniknioną przyszłością branży transportowej. Przewidywana liczba elektrycznych dostawczaków w 2050 roku ma wynieść około 1,2 miliona, a elektrycznych ciężarówek – 150 tysięcy. Tak radykalna zmiana nie tylko wpłynie na samą flotę pojazdów, ale również wywrze ogromny wpływ na infrastrukturę energetyczną i logistyczną.
Rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną
Wraz z elektryfikacją pojazdów, pojawi się rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną. Przewiduje się, że zapotrzebowanie na energię elektryczną dla pojazdów logistycznych zasilanych bateriami wzrośnie do 17–20 terawatogodzin (TWh) rocznie do 2050 roku, co stanowi ponad 10% obecnego rocznego zużycia energii elektrycznej w Holandii. Interesującym aspektem jest fakt, że dzięki wyższej efektywności pojazdów elektrycznych w porównaniu do tych napędzanych paliwami kopalnymi, zapotrzebowanie na energię na każdy przejechany kilometr netto może się zmniejszyć. Z tego względu, mimo dużego wzrostu liczby elektrycznych pojazdów, zapotrzebowanie na energię elektryczną będzie rosło w sposób kontrolowany.Infrastruktura ładowania i obciążenie sieci energetycznej
Przemiany w branży logistycznej, oparte na elektryfikacji floty, wiążą się również z koniecznością rozwoju infrastruktury ładowania. Badacze z ElaadNL przewidują, że 75% zapotrzebowania na ładowanie pojazdów dostawczych i ciężarowych będzie miało miejsce na terenach przemysłowych. Większość pojazdów, w tym 90% ciężarówek i ponad połowa furgonetek, będzie miała swoje stacje ładowania na takich obszarach. Część zapotrzebowania będzie wynikała z konieczności ładowania pojazdów w trasie, co wymaga stacji ładowania o wyższych mocach.Badacze przewidują, że pojazdy będą ładowane w różnych porach dnia, co wpłynie na profile ładowania. Analiza sesji ładowania zebranych z wielu pojazdów logistycznych pozwoliła opracować precyzyjne profile ładowania, które będą pomocne przy projektowaniu nowych stacji ładowania oraz przy optymalizacji zużycia energii elektrycznej.
Źródło: ElaadNL