Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Cła na chińskie opony ciężarowe - przedłużone

Utworzona: 2025-01-24


Komisja Europejska przedłużyła o kolejne 5 lat obowiązywanie ceł antydumpingowych i wyrównawczych na chińskie opony do samochodów ciężarowych i autobusów - nowe stawki będą obowiązywać do 16 stycznia 2030 r.

Komisja Europejska podjęła decyzję w sprawie przedłużenia ceł antydumpingowych i wyrównawczych na opony do samochodów ciężarowych i autobusów wyprodukowane w Chinach. Nowe stawki cła wynoszą od 21,12 euro do 78,90 euro za pojedynczą oponę i są zróżnicowane - w zależności od producenta ogumienia. Decyzje te zostały sformalizowane w rozporządzeniach wykonawczych Komisji (UE), oznaczonych numerami 2025/58 i 2025/61, które opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE 16 stycznia 2025 r. Przepisy weszły w życie następnego dnia po opublikowaniu - 17 stycznia br.

Wprowadzenie nowych regulacji jest wynikiem przeglądu rynku ciężkich opon w Unii Europejskiej - nowych i bieżnikowanych, o wskaźniku nośności przekraczającym 121, występujących w różnych typach i rozmiarach, przeznaczonych dla różnych pojazdów użytkowych pracujących w transporcie ładunków i osób - w przewozach lokalnych, regionalnych i długodystansowych. Wniosek o dokonanie takiego przeglądu został złożony w lipcu 2023 r. przez "koalicję przeciwko nieuczciwemu przywozowi opon" w imieniu sektora przemysłowego UE. Wnioskodawca stwierdził m.in., że państwo chińskie ma kontrolę nad przemysłem za pośrednictwem stowarzyszeń branżowych, w tym przypadku jest to Chińskie Stowarzyszenie Przemysłu Gumowego (CRIA). Dzięki temu państwo i partia mają kontrolę nad całym łańcuchem produkcji opon, a tym samym wpływają na ceny i koszty, które są kształtowane w oderwaniu od zasad wolnego rynku.

Po przeanalizowaniu zebranych danych KE stwierdziła, że ​​istnieje znaczne ryzyko wystąpienia nieuczciwych praktyk ze strony Chin, zagrażających konkurencyjności i zrównoważonemu rozwojowi europejskich producentów opon. W ocenie KE, zniesienie ceł spowodowałoby ogromny wzrost importu chińskich opon ciężarowych i oferowanie ich po dumpingowych cenach. Zresztą, wyraźnie widać pozytywne odziaływanie ceł na rynek. Według Eurostatu, w ostatnim czasie udział opon ciężarowych importowanych z Chin w unijnym rynku wynosi ok. 5,4 %, podczas gdy kilka lat temu, przed wprowadzniem ceł wynosił 21,3 %. Przypomnijmy - nakładanie ceł przez KE na opony do samochodów ciężarowych i autobusów wyprodukowane w Chinach rozpoczęło się w 2018 r.

Źródło: Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels