Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

13 ciężarówek dotarło do mety po przejechaniu całej trasy Dakar 2025

Utworzona: 2025-01-20


47. edycję Dakaru, szóstą w Arabii Saudyjskiej ukończyło 175 pojazdów. 77 motocykli (w tym 67 Rally 2), 40 samochodów Ultimate, 1 samochód Stock, 21 pojazdów Challenger, 23 SSV. Ponadto do mety dojechały 52 pojazdy, które skorzystały z „jokerów”, a 108 zostało zmuszonych do przedwczesnego wycofania się z rajdu (tj. 32,24%).

Ciężarówki: Macik po raz drugi

Broniący zwycięstwa Martin Macik pojechał perfekcyjnie. Czech przejął kontrolę nad przebiegiem rywalizacji od etapu 3. po problemach konkurentów na etapie 48H Chrono. Szef MM Technology wygrał pięć etapów – tyle samo, co Ales Loprais, co jest wspólnym rekordem tej edycji.

Walkę o drugie miejsce toczyli Loprais i Mitchel van den Brink. Po czwartym miejscu w 2022 roku i trzecim w 2024 młody Holender, który świętował swoje 23. urodziny na etapie 9. ukończył rajd na drugiej pozycji, wyprzedzając czesko-polską załogę z Darkiem Rodewaldem w składzie o 5’30’’.

Motocykle: pierwsze zwycięstwo dla Sandersa, dwudzieste dla KTM

Nic nie było w stanie powstrzymać w tym roku Daniela Sandersa. „Chucky” dominował w pierwszym tygodniu rajdu, wygrywając 4 z 6 odcinków specjalnych i doskonale zarządzał pozycją lidera w Empty Quarter w końcówce. Mistrz strategii w edycji 2025 odniósł swój pierwszy triumf i trzeci dla Australii po dwóch zwycięstwach Toby'ego Price'a (w 2016 i 2018). Został pierwszym zawodnikiem, który wygrał, prowadząc w klasyfikacji generalnej od startu do mety od czasu Marca Comy w 2009 roku. 30-letni zawodnik osiągnął ten sukces w swoim piątym starcie w Dakarze. Podobnie jak w 2024 roku, Honda zajęła pozostałe dwa miejsca na podium. Tosha Schareina (drugi) zdobył swój pierwszy dakarowy medal, a Adrien Van Beveren (trzeci) powtórzył swój wynik z zeszłego roku. Luciano Benavides (czwarty) osiągnął najlepszy wynik w karierze, a broniący wygranej Ricky Brabec zamknął czołową piątkę.

19-letni Edgar Canet, najmłodszy zawodnik fabryczny w historii, jest również najmłodszym motocyklistą, który wygrał klasę Rally 2, a także został najlepszym debiutantem rajdu. Hiszpańska wschodząca gwiazda triumfowała przed austriacką nadzieją Tobiasem Ebsterem. Romain Dumontier, trzeci w Rally 2, osiągnął czwarty raz z rzędu miejsce na podium w klasie.

Emanuel Gyenes i Benjamin Melot walczyli o zwycięstwo w klasie Original by Motul aż do ostatniego kilometra. Rumun wygrał minimalnie (3’05’’) przed Francuzem, podobnie jak w 2020 roku.

Młodzi zawodnicy, którzy niedawno dołączyli do dakarowej karawany, zaprezentowali się z dobrej strony i zdobyli doświadczenie. Neels Theric (15.) dał marce Kove najlepszy wynik w historii, jak również dla chińskiego motocykla w rajdzie. Taki sam sukces osiągnął Jérémy Miroir (27.) z włoskiej marki Fantic. Marka Hoto zadebiutowała w tym roku i umieściła trzy maszyny w czołowej czterdziestce, a najlepszym motocyklistą z tej trójki był Xavier Flick (28.).

Wygrywając po raz dwudziesty KTM umocnił się na pozycji historycznego lidera konstruktorów pod względem zwycięstw w Dakarze. Oprócz zwycięstw we wszystkich klasach motocyklowych, austriacka firma wygrała 8 z 13 odcinków specjalnych (5 dla Sandersa, 2 dla Benavidesa i 2 dla Michaela Docherty'ego). Honda ukończyła rajd z trzema zwycięstwami etapowymi (Van Beveren, Brabec i Schareina), a Sherco zdobyło jedno zwycięstwo dzięki Lorenzo Santolino.

Ultimate: Al Rajhi - cierpliwość popłaca

Powracający na Dakar po rocznej przerwie Henk Lategan objął prowadzenie w połowie rajdu, wygrał jeden OS i utrzymywał pozycję lidera aż do etapu 9, kiedy musiał otwierać stawkę. Yazeed Al-Rajhi, który do tego dnia pozostawał za kierowcą z RPA, potrzebował dwóch etapów, aby go wyprzedzić i wypracować przewagę na pętli wokół Shubaytah. Saudyjski kierowca wziął odwet na Empty Quarter, gdzie został wyeliminowany w 2024 roku. Tym razem na dzień przed metą miał 6 minut przewagi nad najbliższym rywalem, co wystarczyło, aby ukończyć rajd z przewagą 3’57’’ i zdobyć pierwsze zwycięstwo w jedenastym starcie. Spośród poprzednich zwycięzców Dakaru, tylko Jean-Louis Schlesser równie długo czekał na wygraną w 1999 roku.

Walkę o trzeci stopień podium stoczyli Mattias Ekstrom i Nasser Al-Attiyah. Szwed awansował na trzecie miejsce po trzecim etapie i nie opuścił tej pozycji. Jego konsekwencja i zwycięstwo etapowe na etapie 11 nieco osłodziły debiutującemu w Dakarze Fordowi gorycz odpadnięcia z rajdu Carlosa Sainza. Ekstrom zachował spokój podczas ataków Nassera Al-Attiyah. Katarczyk i jego pilot Edouard Boulanger popełnili błędy, które uniemożliwiły im awans, stąd czwarta pozycja na mecie. Pomimo nieukończenia rajdu przez Sébastiena Loeba, Dacia może być zadowolona z dotarcia do mety, zwycięstwa etapowego i wysokiej pozycji końcowej Katarczyka w dakarowym debiucie.

X-raid również zaprezentował nowe auto – Mini z silnikiem benzynowym, ale opuszcza Arabię ​​Saudyjską ze skromną zdobyczą jaką jest zwycięstwo etapowe Guillaume'a de Méviusa, który stracił nadzieję na walkę o zwycięstwo, zanim Guerlain Chicherit odpadł z rajdu po spektakularnym wypadku. Najlepszym kierowcą Mini na mecie był Joao Ferreira, który w wieku 25 lat zajął 8. miejsce, ale w wersji z silnikiem Diesla.

W pierwszej dziesiątce znaleźli się również: Mitch Guthrie w drugim Raptorze (5. miejsce), Mathieu Serradori w nowym aucie T1+ (6. miejsce), Argentyńczyk Juan Cruz Yacopini (7. miejsce) i Seth Quintero (9. miejsce). Młodzież Dakaru potwierdziła, że ​​nowe pokolenie kierowców robi ciągłe postępy.

Po odpadnięciu Lai Sanz, a następnie Christiana Lavieille, Pierre Lachaume okazał się wiodącym zawodnikiem w klasie 2WD. Wyprzedził o prawie dwie godziny swojego hiszpańskiego kolegę z zespołu MD Rallye Sport Ferrana Jubany.

Challenger: bezbłędny Cavigliasso

Nicolas Cavigliasso i jego żona Valentina Pertegarini utrzymywali się od startu na czele klasyfikacji. Argentyńska para, która ukończyła W2RC 2024 na 2. miejscu, uniknęła wszystkich pułapek na trasie Dakaru i zakończyła rajd z przewagą ponad godziny nad najbliższymi rywalami.

Dwóm debiutantom z zespołu Red Bull Off-Road Junior Team udało się wyróżnić na Dakarze. Z powodu problemów mechanicznych przed połową rajdu Corbin Leaverton nie był w stanie zabłysnąć w klasyfikacji generalnej, ale Amerykanin zdobył pięć miejsc na podium, w tym dwa zwycięstwa. Jego kolega z zespołu Gonçalo Guerreiro wykazał się regularnością, stając na podium czterech etapów, ale ani razu nie wygrywając. Portugalczyk zajął drugie miejsce, 1:11’38’’ za zwycięzcą.

Na najniższym stopniu podium, 1:30’13’’ za swoim kolegą z zespołu BBR stanął Pau Navarro.

Yasir Seaidan, który wygrał trzy etapy, podobnie jak Nicolas Cavigliasso, miał problemy z układem kierowniczym na początku rajdu i nie był w stanie odrobić strat. Jego rodaczka Dania Akeel odniosła swoje pierwsze zwycięstwo w Dakarze na etapie 10. Łącznie z Yazeedem Al-Rajhi, Saudyjczycy ustanowili nowy rekord, wygrywając 5 etapów podczas szóstej edycji rajdu na ojczystej ziemi.

SSV: Heger utrzymał trofeum dla Polarisa

Kierowcy Polarisów zdominowali pierwsze trzy odcinki specjalne w klasie SSV, a ich rywale za kierownicami Can-Amów Maverick R ponieśli straty z powodu braku doświadczenia lub problemów mechanicznych. Pojazdy RZR prowadzone przez broniącego wygranej Xaviera de Soultrait i debiutanta Brocka Hegera prowadziły od startu do mety. Amerykanin był liderem od 4. etapu, gdy Francuz uszkodził przedni napęd. Ten problem powtórzył się jeszcze dwa razy, co ostatecznie pozbawiło Xaviera de Soultrait miejsca na podium po przedostatnim etapie. Brock Heger triumfował w swoim debiucie, a Polaris zachował dakarowe trofeum.

„Chaleco” Lopez, który powrócił do kategorii po trzech edycjach Dakaru w klasie Challenger, stracił szanse na zwycięstwo na etapie 2. Chilijczyk następnie dokonał spektakularnego powrotu, odnosząc pięć zwycięstw etapowych, co jest rekordem tej edycji rajdu, na równi z motocyklistą Danielem Sandersem i kierowcą ciężarówki Martinem Macikiem. To pozwoliło kierowcy fabrycznemu Can-Am zająć 2. miejsce, choć ponad 2 godziny za zwycięzcą.

Sara Price, która z powodu problemu mechanicznego musiała opuścić odcinek specjalny na etapie 48H Chrono, wygrała trzy etapy.

Alexandre Pinto zajął 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, ponad 3 godziny za Hegerem. 25-letni Portugalczyk jest najwyżej sklasyfikowanym zawodnikiem wśród prywatnych zespołów.

Dakar Classic: Santaolalla i Traglio znwów to zrobili

Carlos Santaolalla i Lorenzo Traglio okazali się najlepsi w piątej edycji rywalizacji na regularność pod nazwą Dakar Classic. Hiszpan w Toyocie HDJ 80 został pierwszym zawodnikiem, który dwukrotnie wygrał tę imprezę.

Włoch w swoim Nissanie Terrano Tecnosport ponownie zajął drugie miejsce. Zwycięzca z 2023 roku Juan Morera w Porsche 959 Replica był przez długi czas pewnym kandydatem trzeciego miejsca, ale odpadł z rajdu z powodu defektu sprzęgła.

Na najniższym stopniu podium stanął Litwin Karolis Raisys w Land Roverze, wyprzedzając polską załogę Tomasz Staniszewski / Stanisław Postawka w Porsche 924, która sprawiła polskim kibicom bardzo miłą niespodziankę!

Źródło: Dakar
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels