Na odcinku krajowej „dziewiątki” – ul. Stanisława Żółkiewskiego w Radomiu, patrol ITD zatrzymał do rutynowej kontroli ciągnik siodłowy z naczepą. Zestaw należał do tureckiego przedsiębiorcy i kierował nim obywatel Turcji. W momencie podjęcia interwencji przewoził ładunek z Turcji do Polski. W trakcie kontroli wymaganych dokumentów okazało się, że kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy bez ważnego prawa jazdy odpowiedniej kategorii dla tego rodzaju zespołu pojazdów. Jego uprawnienia kat. C+E były ważne do 6 września 2024 roku.
Szereg poważnych naruszeń wykazała również kontrola danych z tachografu i z karty kierowcy. Stwierdzono m.in. przekroczenie maksymalnego czasu jazdy ciągłej o 7 godzin oraz przekroczenie maksymalnego czasu jazdy dziennej o 1 godz. i 1 min. Kontrolowany kierowca skrócił też wymagany odpoczynek dzienny o 6 godz. i 44 min. oraz o 2 godz. i 56 min. Oprócz tego skrócił odpoczynek tygodniowy o 11 godz. i 55 min. oraz o 4 godz. i 30 min. Turek nie wprowadzał także wymaganych danych na kartę kierowcy. Stwierdzono brak 34 wymaganych wpisów manualnych.
Inspektorzy ITD zakazali kierowcy dalszej jazdy z miejsca kontroli oraz ukarali go 27 mandatami na kwotę 5 tysięcy 50 złotych. W związku z ujawnioną jazdą bez ważnych uprawnień, kierowcę przekazano do dalszych czynności funkcjonariuszom Komendy Miejskiej Policji w Radomiu. Z powodu stwierdzonych naruszeń sporządzono również dokumentację do wszczęcia postępowań administracyjnych wobec przewoźnika oraz osoby zarządzającej transportem w firmie. Podczas czynności kontrolnych wpłacono 7 tys. 750 zł kaucji na poczet wyliczonych/przewidywanych kar pieniężnych.
Rejestrowanie danych w zakresie czasu pracy kierowcy z wykorzystaniem tachografu, umożliwia m.in. sprawdzenie czy kierowca stosuje się do limitów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw oraz okresów odpoczynku. Zawodowy kierowca i przewoźnik, którzy biorą odpowiedzialność za realizowane przewozy, powinni być świadomi z ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie pojazdu niezgodnie z normami czasu pracy. Zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji i upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu. Prowadzenie pojazdu ciężarowego ponad dopuszczalne normy czasu pracy stanowi to nie tylko zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale również przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.
Źródło: WITD Radom
Utworzona: 2024-12-31