🚩 Czasu pracy i odpoczynku kierowców – zakaz spędzania regularnego tygodniowego odpoczynku powyżej 45 godzin w kabinie ciężarówki. Pracodawcy są zobowiązani do zapewnienia noclegu poza pojazdem.
🚩 Delegowania i wynagrodzenia kierowców – zastosowanie płac minimalnych obowiązujących w krajach, przez które przebiega trasa kabotażowa lub transgraniczna.
🚩 Powrotu kierowców i pojazdów – kierowcy muszą wracać do domu lub bazy najpóźniej co cztery tygodnie, a pojazdy do siedziby firmy co osiem tygodni.
🚩 Kabotażu – uregulowanie warunków wykonywania przewozów w ramach jednego kraju przez przewoźnika zagranicznego.
Problemy z wdrażaniem przepisów
Mimo ambitnych założeń, wdrażanie pakietu mobilności napotyka na liczne trudności. Przykładem mogą być strajki kierowców w 2023 r. na parkingu Gräfenhausen w Niemczech, gdzie pracownicy z Europy Wschodniej i Azji Środkowej protestowali przeciwko zaległościom płacowym. Ryzyko wykrycia naruszeń przez Federalny Urząd Logistyki i Mobilności (BALM) jest niskie, co rodzi pytania o skuteczność kontroli.Zapytanie posłów CDU/CSU
W związku z wątpliwościami dotyczącymi praktycznego funkcjonowania pakietu mobilności, posłowie CDU/CSU skierowali do rządu federalnego 31 szczegółowych pytań. Dotyczą one m.in.:🚩 Zakresu kontroli – liczby przeprowadzonych inspekcji od października 2021 r., podziału na przepisy i regiony oraz dni tygodnia, w których najczęściej odbywają się kontrole.
🚩 Egzekwowania przepisów – jakie środki są stosowane w celu zapewnienia przestrzegania regulacji, takich jak zakaz odpoczynku w kabinie, delegowanie kierowców czy powroty pojazdów i pracowników.
🚩 Sankcji – wysokości kar za naruszenia przepisów oraz liczby przypadków ukarania firm i kierowców.
🚩 Współpracy między organami – czy wspólne kontrole prowadzone przez BALM, celników i policję są skuteczne i jak często się odbywają.
🚩 Braku infrastruktury – jak rząd federalny zamierza rozwiązać problem niewystarczającej liczby miejsc odpoczynku i parkingów dostosowanych do wymogów pakietu.
Wyzwania i potrzeby branży
Zapytanie posłów zwraca uwagę na niedoskonałości w egzekwowaniu przepisów, w tym niewystarczającą liczbę kontroli, brak odpowiedniej infrastruktury oraz trudności w koordynacji działań pomiędzy organami. Szczególnie istotne jest pytanie o konieczność stworzenia jednego centralnego organu odpowiedzialnego za nadzór nad przestrzeganiem przepisów pakietu mobilności, co mogłoby zwiększyć skuteczność działań kontrolnych. Dodatkowo, posłowie podkreślają potrzebę współpracy między państwami członkowskimi UE w zakresie wymiany informacji i wspólnych działań kontrolnych.Odpowiedzi rządu federalnego na pytania CDU/CSU mogą rzucić światło na rzeczywisty stan wdrażania pakietu mobilności w Niemczech i wskazać obszary, które wymagają pilnej poprawy. Efektywne egzekwowanie przepisów jest kluczowe, aby pakiet mobilności przyniósł realne korzyści kierowcom i całej branży transportowej.