SolarNL to krajowy program badań, innowacji i rozwoju przemysłowego finansowany przez rząd niderlandzki, którego celem jest przywrócenie i stymulowanie produkcji ogniw fotowoltaicznych w Niderlandach. Program ma na celu uczynienie z tego kraju lidera w produkcji ogniw słonecznych na potrzeby różnych branż. Ponieważ realizacja celów klimatycznych nabiera coraz większego znaczenia, należy podjąć kroki w celu zmniejszenia emisji CO₂ w sektorze transportu. Jeśli nie zostaną podjęte żadne konkretne działania, sektor transportu stanie się największym emitentem CO₂ w przyszłości. Przestawienie się na transport elektryczny jest więc niezbędne, szczególnie w segmencie transportu ciężarowego, jednak proces transformacji zachodzi powoli, głównie z powodu dużych początkowych kosztów inwestycyjnych i braku infrastruktury ładowania.
Ambicją IM Efficiency jest przyspieszenie transformacji transportu drogowego towarów za pomocą technologii solarnych zaprojektowanych dla ciężarówek i naczep. Ponad 100 pojazdów jest obecnie wyposażonych w dachowe panele słoneczne („SolarOnTop”), a badania i dane terenowe prowadzone przez firmę pokazują, że energia słoneczna zaspokaja znaczną część zapotrzebowania energetycznego ciężarówek i naczep. Oznacza to, że energia wytwarzana przez alternator napędzany silnikiem wysokoprężnym będzie znacznie mniejsza, co przełoży się na oszczędności paliwa i redukcję emisji CO₂ o 5–10%. Końcowym rezultatem programu będzie umożliwienie do roku 2028 produkcji 10 000 naczep wyposażonych w wysokowydajne panele słoneczne. Novum ten koncepcji polega na tym, że panele słoneczne, baterie i system zarządzania energią będą instalowane w trakcie produkcji naczepy, a nie dodane dopiero później w ramach modernizacji na rynku wtórnym. Ponadto celem firmy jest osiągnięcie zdolności produkcyjnej pozwalającej na instalację technologii SolarOnTop w 100 000 naczepach rocznie.
Celem IM Efficiency w ramach programu SolarNL jest zaprojektowanie i wyprodukowanie szerokiej gamy technologii solarnych, które można zainstalować w różnych typach naczep, takich jak naczepy skrzyniowe z pełnym dachem lub naczepy kurtynowe. Technologie solarne będzie można zastosować zarówno w pojazdach z silnikiem Diesla jak i w ciężarówkach elektrycznych, dzięki czemu odnawialna, czysta energia będzie dostępna dla każdego typu pojazdu. Ponadto celem firmy jest wykorzystanie komponentów nadających się do recyklingu, takich jak panele słoneczne produkowane w Niderlandach, co jest zgodne z głównym celem programu SolarNL, jakim jest promowanie produkcji ogniw słonecznych i paneli słonecznych w tym kraju.
Źródło: IM Efficiency
grafika poglądowa
Utworzona: 2024-12-02