Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Koniec taniego tranzytu przez Alzację? Nadchodzi R-Pass, czyli rewolucja w opłatach drogowych

Utworzona: 2024-11-14


W Alzacji powstaje nowy system opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych w tranzycie – „R-Pass”. Planowane na styczeń 2027 wdrożenie to odpowiedź na rosnący ruch ciężarowy oraz potrzebę ochrony infrastruktury drogowej regionu, który cierpi przez zwiększone natężenie ruchu tranzytowego.

Rosnący ruch ciężarówek, głównie przez Alzację w kierunku Niemiec, znacząco wpływa na stan infrastruktury drogowej i środowisko. To właśnie ciężarówki odpowiadają za największą degradację dróg, ponieważ przejazd 13-tonowej osi ciężarówki jest równoważny z przejazdem aż 200 000 lekkich pojazdów. Podwyżka niemieckiej opłaty LKW Maut w 2024 roku o 80% dodatkowo nasiliła ruch tranzytowy przez Francję, w szczególności na trasie A35 przez Alzację, która stała się tańszą alternatywą – oszczędność to aż 50 euro na trasie równoległej do niemieckiej A5.

Wybór opłaty kilometrowej

W Alzacji zdecydowano się na system opłaty kilometrowej. Takie rozwiązanie jest powszechne w krajach ościennych, ułatwiając przewoźnikom interoperacyjność i redukując konieczność rozliczania różnych systemów opłat. Przychody z R-Pass trafią bezpośrednio do budżetu Alzacji, wspierając rozwój infrastruktury i środki ochrony środowiska w regionie, a także zmniejszając negatywne skutki tranzytu na lokalną społeczność.

Skutki dla przewoźników i wsparcie dla lokalnej gospodarki

Od początku 2024 roku przeprowadzono ponad 130 spotkań konsultacyjnych z przedstawicielami różnych sektorów gospodarki Alzacji, aby oszacować wpływ opłaty R-Pass na branże lokalne i konsumentów. Analiza wykazała, że nawet w najbardziej pesymistycznym scenariuszu, jeśli wszystkie firmy w pełni przerzucą opłatę na klientów, jej wpływ na siłę nabywczą mieszkańców wyniesie jedynie 0,04%. Alzacja zapowiada też działania wspierające gospodarkę lokalną, w tym inwestycje w infrastrukturę: rozbudowę odcinka Colmar-Sélestat do 2x3 pasów ruchu, wsparcie rozwoju transportu kolejowego i żeglugi śródlądowej, a także budowę ekranów dźwiękochłonnych.

Kluczowe etapy wdrożenia R-Pass

R-Pass jest ściśle związany z harmonogramem działań legislacyjnych i technicznych, które obejmują:
◾ 2022: rozpoczęcie konsultacji i prace legislacyjne,
◾ 2023: konsultacje z sektorem gospodarczym,
◾ 2024: uchwała w sprawie wprowadzenia R-Pass,
◾ 2025: budowa systemu poboru opłat,
◾ 2027: start poboru opłat.
Dzięki takim inwestycjom Alzacja chce stworzyć dynamiczne i zrównoważone środowisko transportowe, które z jednej strony chroni lokalne interesy, a z drugiej – zapewnia efektywne zarządzanie tranzytem, szczególnie dla międzynarodowego transportu towarowego.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Wega Agencja celna


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels