Wybór opłaty kilometrowej
W Alzacji zdecydowano się na system opłaty kilometrowej. Takie rozwiązanie jest powszechne w krajach ościennych, ułatwiając przewoźnikom interoperacyjność i redukując konieczność rozliczania różnych systemów opłat. Przychody z R-Pass trafią bezpośrednio do budżetu Alzacji, wspierając rozwój infrastruktury i środki ochrony środowiska w regionie, a także zmniejszając negatywne skutki tranzytu na lokalną społeczność.Skutki dla przewoźników i wsparcie dla lokalnej gospodarki Od początku 2024 roku przeprowadzono ponad 130 spotkań konsultacyjnych z przedstawicielami różnych sektorów gospodarki Alzacji, aby oszacować wpływ opłaty R-Pass na branże lokalne i konsumentów. Analiza wykazała, że nawet w najbardziej pesymistycznym scenariuszu, jeśli wszystkie firmy w pełni przerzucą opłatę na klientów, jej wpływ na siłę nabywczą mieszkańców wyniesie jedynie 0,04%. Alzacja zapowiada też działania wspierające gospodarkę lokalną, w tym inwestycje w infrastrukturę: rozbudowę odcinka Colmar-Sélestat do 2x3 pasów ruchu, wsparcie rozwoju transportu kolejowego i żeglugi śródlądowej, a także budowę ekranów dźwiękochłonnych.
Kluczowe etapy wdrożenia R-PassR-Pass jest ściśle związany z harmonogramem działań legislacyjnych i technicznych, które obejmują:
◾ 2022: rozpoczęcie konsultacji i prace legislacyjne,
◾ 2023: konsultacje z sektorem gospodarczym,
◾ 2024: uchwała w sprawie wprowadzenia R-Pass,
◾ 2025: budowa systemu poboru opłat,
◾ 2027: start poboru opłat.
Dzięki takim inwestycjom Alzacja chce stworzyć dynamiczne i zrównoważone środowisko transportowe, które z jednej strony chroni lokalne interesy, a z drugiej – zapewnia efektywne zarządzanie tranzytem, szczególnie dla międzynarodowego transportu towarowego.
◾ 2022: rozpoczęcie konsultacji i prace legislacyjne,
◾ 2023: konsultacje z sektorem gospodarczym,
◾ 2024: uchwała w sprawie wprowadzenia R-Pass,
◾ 2025: budowa systemu poboru opłat,
◾ 2027: start poboru opłat.
Dzięki takim inwestycjom Alzacja chce stworzyć dynamiczne i zrównoważone środowisko transportowe, które z jednej strony chroni lokalne interesy, a z drugiej – zapewnia efektywne zarządzanie tranzytem, szczególnie dla międzynarodowego transportu towarowego.