Jak wskazuje niezależny brytyjski organ nadzorujący Transport Focus, niedobór kierowców w Wielkiej Brytanii nadal stanowi poważne wyzwanie. Według oficjalnych statystyk Departamentu Transportu aż 24% stanowisk pozostaje nieobsadzonych. Problem ten prawdopodobnie pogorszy się, ponieważ znaczna część kierowców zbliża się do wieku emerytalnego. Kobiety stanowią zaledwie 2% wszystkich kierowców.
Spośród obiektów objętych tegorocznym badaniem najlepiej oceniony został parking Formula w Ellesmere Port: aż 99% kierowców było zadowolonych ze standardu usług dostępnych na miejscu.
Zdaniem Transport Focus cztery kluczowe obszary wymagają pilnych działań:
• poprawa jakości usług,
• zwiększenie pojemności parkingów zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem,
• poprawa bezpieczeństwa kierowców i pojazdów,
• zapewnienie przyjaznego środowiska.
Wyniki ankiety zostaną z pewnością uwzględnione w obradach okrągłego stołu, który zostanie zorganizowany przez Transport Focus w przyszłym roku. W wydarzeniu wezmą udział przedstawiciele rządu, właściciele parkingów dla ciężarówek, operatorzy parkingów autostradowych, stowarzyszenia handlowe i przedstawiciele szerszej branży drogowej, aby opracować długoterminowe rozwiązania, które zapewni bezpieczeństwo ciężarówkom i kierowcom.
Co mówią kierowcy ciężarówek?
Komentując stan parkingów, jeden z ankietowanych kierowców powiedział: „Przejeżdżam około 6400 km tygodniowo. Jestem załamany, kiedy docieram na postoje dla ciężarówek i chcę wziąć przyjemny prysznic, zjeść coś zdrowego i dobrze się wyspać. Niektóre parkingi oferują tylko niezdrowe jedzenie, a prysznice i toalety są brudne, więc wszystko to sprawia, że z powodu stresu w ogóle nie śpię i czuję się okropnie”. Inny kierowca stwierdził: „Potrzebujemy więcej bezpiecznych i chronionych miejsc parkingowych. Kradzieże ładunków i paliwa są na rekordowo wysokim poziomie i wydaje się, że nic się nie robi w tej sprawie”. Odnosząc się do parkingu Formula w Ellesmere Port, jeden z odwiedzających powiedział: „Potrzebujemy więcej miejsc takich jak Formula. Jest tu wszystko, czego potrzeba – czyste toalety, prysznice, widoczna ochrona, dobre jedzenie”. Zapytana o stan udogodnień na parkingach dla ciężarówek, jedna kobieta-kierowca powiedziała: „Jedyny prysznic jest w męskiej toalecie. Coraz więcej kobiet prowadzi ciężarówki, dlatego nie powinnyśmy musieć chodzić do męskiej toalety, żeby wziąć prysznic.”Brak bezpiecznych parkingów
Kierowcy w UE od dawna borykający się z niedoborem bezpiecznych parkingów często zmuszeni są odpoczywać w miejscach niebezpiecznych lub w na ternie słabo wyposażonych obiektów. Taka sytuacja utrudnia rekrutację nowych kierowców i sprawia, że wielu innych decyduje się odejść z zawodu, pogłębiając w ten sposób niedobór kierowców w UE.W ocenie zawodowych kierowców krajem o najgorszych warunkach odpoczynku na postojach dla samochodów ciężarowych i zestawów składających się z ciągnika siodłowego i naczepy są Niemcy, na które wskazało w 32 procentach odpowiedzi. A drugie niechlubne miejsce zajmują wspólnie (ex aequo) Francja i Belgia (po 16 procent odpowiedzi), o czym świadczą wyniki ankiety przeprowadzonej przez Iwonę Blecharczyk na prośbę związku pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Wielka Brytania bierze się za budowę i modernizację parkingów dla ciężarówek
Brytyjska agencja National Highways realizuje program modernizacji parkingów dla ciężarówek w całym kraju, aby poprawić komfort i bezpieczeństwo kierowców. Program obejmujący inwestycje w kwocie 13 milionów funtów ma na celu rozwiązywanie problemów, z jakimi borykają się kierowcy ciężarówek. Badanie przeprowadzone w zeszłym roku wykazało, że kierowcy narzekają głównie na ograniczoną liczbę miejsc parkingowych, niewystarczająco wyposażone i brudne obiekty socjalno-sanitarne oraz niski poziom bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i ich pojazdów. Dlatego też pieniądze z programu zostaną przeznaczone na wsparcie operatorów parkingów, które umożliwi im modernizację obiektów socjalnych, wzmocnienie środków bezpieczeństwa oraz zwiększenie liczby miejsc.Ponadto, Lilian Greenwood, brytyjska minister ds. przyszłości dróg ogłosiła informacje o 23 pomyślnie rozpatrzonych wnioskach o dofinansowanie w kwocie do 4,5 mln funtów w ramach rządowego programu modernizacji parkingów dla ciężarówek i poprawy warunków pracy kierowców. Od Immingham Lorry Park w Lincolnshire po Embassy Truck Park w Kent, inwestycje obejmą utworzenie 430 nowych miejsc parkingowych dla ciężarówek w celu zmniejszenia lokalnych korków poprzez zmniejszenie liczby tych pojazdów parkujących w centrach miast lub na poboczach dróg. Pieniądze z programu zostaną przeznaczone na budowę lepszych restauracji, przebieralni i miejsc odpoczynku, a także na instalację systemów monitoringu i bezpiecznych ogrodzeń.
Podczas wizyty z okazji Narodowego Tygodnia Transportu Ciężarowego, trwającego od 4 do 8 listopada br., brytyjska minister ds. przyszłości dróg, Lilian Greenwood, miała okazję zapoznać się z ulepszeniami wprowadzonymi na parkingu ADS Truckstop w Stoke, w tym nowymi zatokami parkingowymi, kawiarnią, ogrodzeniem zabezpieczającym, toaletami i prysznicami. Modernizacja została przeprowadzona dzięki programowi finansowania w kwocie 43 mln funtów uruchomionemu przez Departament Transportu i branżę transportową w celu poprawy infrastruktury parkingowej dla ciężarówek w Anglii i poprawy warunków pracy kierowców. 3 mln funtów z tego programu zostało przeznaczonych na modernizację 10 parkingów w regionie West Midlands. Oprócz środków udostępnionych przez Departament Transportu, kolejne 26 mln funtów zapewniły National Highways i branża, co w sumie składa się na kwotę 69 mln funtów na modernizację parkingów.
Źródło: Transport Focus
grafika poglądowa