LNG w transporcie lądowym
BioLNG staje się coraz bardziej popularną i dynamicznie rozwijającą się alternatywą na europejskich drogach. Ciężarówki zasilane LNG i bioLNG to zrównoważona i opłacalna opcja, już dostępna i gotowa przyspieszyć proces dekarbonizacji transportu ciężkiego. W trakcie konferencji eksperci dyskutowali o rozwiązaniach, jakie Unia Europejska powinna uwzględnić w swoich strategiach klimatycznych na rok 2030 w świetle ambitnych celów związanych z redukcją emisji.Jednym z kluczowych tematów był dynamiczny rozwój rynku ciężarówek napędzanych LNG w Europie, wzrost ich sprzedaży oraz pojawianie się nowych modeli, co wskazuje na wysoki potencjał tej technologii. W trakcie panelu „Więcej niż S-way” specjaliści podkreślali konieczność dalszej rozbudowy infrastruktury LNG oraz stacji tankowania, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu i wspierać zrównoważoną transformację energetyczną w transporcie.
Debata o sektorze biogazu
Głównym punktem wydarzenia była debata poświęcona ocenie trzech lat realizacji „Porozumienia o współpracy na rzecz rozwoju sektora biogazu i biometanu”. W debacie wzięli udział: Sylwia Koch-Kopyszko, Krzysztof Czerski, Piotr Dowżenko, Jan Talaska - członkowie Rady Naukowej PPLNG i bioLNG oraz prof. Grzegorz Tchorek z Instytutu Energetyki Państwowego Instytutu Badawczego. Eksperci omówili postępy i wyzwania związane z rozwojem rynku biometanu, który stanowi kluczowy element polskiej transformacji energetycznej.Rynek biogazu stoi przed wielkimi wyzwaniami. Już ponad 200 firm aktywnie zaangażowało się w tę branżę, a do sektorowego porozumienia dołączają kolejne podmioty. Osiem grup roboczych nieustannie pracuje nad nowymi rozwiązaniami, ale kluczowe jest zwiększenie świadomości rządzących na temat potencjału biometanu. Mimo wprowadzenia niektórych przepisów dotyczących tzw. paliw przyszłości w ustawie wiatrakowej, rozwój wciąż hamuje brak edukacji i zrozumienia społecznego. Potrzebujemy liderów, którzy wesprą tę transformację. Wspomniany ekologiczny gaz w postaci biometanu może być szansą dla Polski do obniżenia śladu węglowego i bycia konkurencyjnym wśród rynków europejskich. Wsparcie dużych farm powyżej 1 MW ze strony rządzących jest kluczowe do osiągnięcia tego celu powiedziała Sylwia Koch-Kopyszko, ekspert ds. biogazu i biometanu, członek Rady Naukowej Polskiej Platformy LNG i bioLNG.Podczas konferencji przyznano również nagrody Polskiej Platformy LNG i bio LNG 2024. W kategorii Osobowość Roku otrzymała ją Beata Wiszniewska - doradczyni ds. regulacji i rzecznictwa w Polskiej Grupie Biogazowej, zaś IVECO Polska w kategorii Instytucja Roku.
Wyróżnienie jest dla nas szczególnie ważne, ponieważ IVECO już od wielu lat angażuje się strategicznie w dekarbonizację transportu, a gazomobilność jest jedną z ważnych dróg do osiągnięcia tego celu powiedziała Aleksandra Zielińska, Marketing Manager Poland, Ukraine & Baltics.Źródło informacji: Polska Platforma LNG i bioLNG/PAP