Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Piesi w cieniu przepisów. Czas na zmiany w Prawie o ruchu drogowym!

Utworzona: 2024-10-13


Do ministra infrastruktury Artur Szałabawka skierował interpelację w sprawie zmian w ustawie - Prawo o ruchu drogowym. Poseł, analizuje statystyki wypadków drogowych i dochodzi do wniosku, iż wprowadzone w 2021 r. zmiany przepisów dotyczące pierwszeństwa pieszych na przejściach nadal są niezrozumiałe zarówno przez nich samych jak i kierowców.

Jak informuje prawodrogowe.pl poseł uzasadnia: - 1 czerwca 2021 r. weszły w życie przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych na pasach - art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym. „Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju”. „W świetle danych z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, zauważalny jest wpływ nowych przepisów ruchu drogowego i taryfikatorów mandatów na zachowanie kierowców. Mimo to, wzrost liczby wypadków na przejściach dla pieszych sugeruje, że sami piesi oraz kierowcy mogą nie być w pełni świadomi zmian lub nie stosować się do nich odpowiednio. W 2023 roku odnotowano 4943 wypadki z udziałem pieszych, co stanowi wzrost w porównaniu do 4762 wypadków w roku poprzednim. Dane te podkreślają znaczenie edukacji i świadomości zarówno wśród kierowców, jak i pieszych w celu zmniejszenia liczby wypadków”.

Wzrost bezpieczeństwa pieszego znacząco poprawiłyby dwie zmiany w zapisie przepisu art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

1. Pieszy zbliżający się do przejścia dla pieszych powinien się zatrzymać przy krawędzi jezdni, unieść rękę do góry sygnalizując zamiar przejścia przez jezdnię i po upewnieniu się, że jest widziany i pojazdy zatrzymując się udzielają mu pierwszeństwa, przejść przez jezdnię. Jest to zgodne z zasadami, które powinien zachować również pieszy, a nie tylko kierowca, zasadą zachowania szczególnej ostrożności i zasadą ograniczonego zaufania - definicja zawarta jest w art. 2 pkt 22 wspomnianej wyżej ustawy. To nic innego, jak: „(...) ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie” oraz art. 4. Zasada ograniczonego zaufania (zasada względnej ufności). Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania. Poza tym pieszy ma szereg obowiązków, których realizację intuicyjnie powyższy zapis umożliwi, są to między innymi:

Art. 14. Zabrania się:
1) wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;

2) przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;

3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko;

4) przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów.

Uwagę należy zwrócić również na to, że powyższa propozycja znacząco wpłynie na egzekwowanie przepisu dotyczącego rozmów prowadzonych przez telefon komórkowy podczas przejścia przez jezdnię. Podniesienie ręki i upewnienie się, że pieszy został zauważony, wymaga skupienia się na przejściu przez jezdnię, a nie na rozmowie telefonicznej. Zgodnie z art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym: „Zabrania się (...) korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych”.

Art. 13 ust. 1 zobowiązuje pieszego do korzystania z przejścia dla pieszych:
Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych”.

Przepisy obowiązujące od 21 września 2022 r. wprowadziły nowe pojęcie - sugerowane przejście dla pieszych. Ustawa Prawo o ruchu drogowym mówi, że przejście sugerowane to: Nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych. Miejsce „dostosowane technicznie”. Przy przejściu sugerowanym znajdziemy lekko obniżony krawężnik oraz system oznaczeń fakturowych. Takie miejsce może mieć także azyl dla pieszych, czyli popularną wysepkę, która ma ułatwić pieszym przejście. Niekiedy przejścia sugerowane mogą być także oświetlone.

W przeciwieństwie do przejścia dla pieszych przejście sugerowane jest nieoznakowane, tzn. w jego pobliżu nie znajdziemy znaku pionowego D-6 lub D-6b, a także poziomego P-10, potocznie nazywanego “zebrą”. O ile na pasach pieszy ma pierwszeństwo już gdy chce na nie wejść, o tyle przekraczając jezdnię na przejściu sugerowanym, to na nim ciąży odpowiedzialność przepuszczenia pojazdów. Pieszy nie ma więc pierwszeństwa na przejściu sugerowanym! Skąd pieszy ma odróżnić przejście sugerowane od przejścia dla pieszych, jeżeli jedynymi znakami, które widzi pieszy, podchodząc do przejścia dla pieszych, to znak drogowy P-10 lub sygnalizacja świetlna.

Propozycją jest umieszczenie na wysokości 2,2 m widocznych dla pieszych, powtórzonych miniaturowych znaków D-6 lub D-6b, lub innego oznakowania, które w sposób jednoznaczny wskazywałby pieszemu przejście dla pieszych z pierwszeństwem. Wszystkie inne przejścia bez oznakowana nie dawałyby pierwszeństwa pieszemu (w zimie znak P-10 często jest niewidoczny). Oczywiście ww. rozwiązania są stosowane powszechnie na świecie (np. Japonia) i przynoszą wymierne efekty poprawiające bezpieczeństwo i są podstawą edukacji od najmłodszych lat.

❗Mając powyższe na uwadze, poseł zwrócił się do ministra z pytaniem: Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje wdrożenie analogicznych rozwiązań, wskazanych w interpelacji, które sprawdzają się w wielu państwach na świecie, poprawiając przy tym znacząco bezpieczeństwo pieszych jako uczestników ruchu drogowego?

Źródło: prawodrogowe.pl
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels