Brak kluczowej infrastruktury a malejący popyt
Kluczowym wyzwaniem dla branży jest brak wystarczającej infrastruktury ładowania i tankowania wodoru, co znacznie utrudnia rozwój pojazdów bezemisyjnych. Brakuje również odpowiedniego wsparcia w postaci zachęt podatkowych i konkurencyjnych warunków produkcyjnych, co wpływa na wzrost kosztów i spadek zainteresowania konsumentów.Wpływ na branżę TSL
Dla sektora transportu i logistyki, w tym przewoźników ciężarowych, odpowiednie przygotowanie do transformacji w kierunku bezemisyjnych pojazdów jest kluczowe. Przemysł ciężarowy jest szczególnie wrażliwy na brak infrastruktury, co stawia pod znakiem zapytania możliwość spełnienia nadchodzących regulacji dotyczących emisji CO2 w 2025 roku. Wzrost kosztów produkcji, ograniczenia infrastrukturalne oraz obawy o stabilność dostaw wodoru i baterii mogą wpłynąć na pogorszenie konkurencyjności firm przewozowych z UE na globalnym rynku.ACEA apeluje o natychmiastowe działania
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów wzywa do szybkiego wdrożenia krótkoterminowych ulg w realizacji celów emisyjnych oraz do pilnego przeglądu regulacji. Jak podkreśla, bez wsparcia ze strony UE istnieje ryzyko spadku produkcji, utraty miejsc pracy oraz osłabienia europejskiego łańcucha dostaw. Dla firm z branży TSL to sygnał, że nadchodzące lata mogą wymagać elastyczności i dostosowania strategii, aby sprostać wyzwaniom związanym z dekarbonizacją transportu oraz rosnącą konkurencją spoza Europy.
Źródło: ACEA