Po pewnej niestabilności w pierwszym i drugim kwartale 2020 r. spowodowanej ograniczeniami związanymi z pandemią, ilość przewozów w transporcie drogowym towarów w 2021 wzrosła i pozostała stosunkowo stabilna w 2022 r. W roku 2023 odnotowano spadki we wszystkich kwartałach (-2,3% w I kwartale w porównaniu z tym samym kwartałem 2022 r., -3,6% w II kwartale, -3,8% w III kwartale i -3,1% w IV kwartale), przy czym wydajność w ostatnie 2 kwartałach spadła do poziomu z 2019 r.
Porównując rok 2023 z rokiem 2022, największe spadki odnotowano w Portugalii (-16,4%), Słowacji (-16,2%) i Szwecji (-11,5%), podczas gdy Litwa (+17,3%), Dania (+8,2%) i Cypr (+7,8%) odnotowały największe wzrosty. Informacje te pochodzą z danych dotyczących transportu drogowego towarów opublikowanych przez Eurostat.
Podczas analizy przepływów transportu towarowego pomiędzy parami krajów UE, największą ilość towarów przewieziono między Niemcami a Holandią (83,3 mln ton). Przepływ towarów między Niemcami a Polską wyniósł 69,2 mln ton, a przepływ między Belgią a Francją osiągnął 53,8 mln ton.
15 największych przepływów dotyczy Niemiec i Francji. Niemcy były krajem pochodzenia lub przeznaczenia w ponad połowie największych przepływów (8 z 15), a Francja - w jednej trzeciej (5 z 15).
15 największych przepływów w transporcie drogowym towarów wewnątrz UE, 2023
Utworzona: 2024-08-08