Rekordowa inflacja do dziś wpływa na branżę
Przedsiębiorstwa z branży logistycznej wciąż borykają się ze wzrostem kosztów operacyjnych, co stale zmusza je do zwiększania swojej efektywności. Aby pozostać konkurencyjne i utrzymać klientów – przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej rentowności – firmy muszą jeszcze mocniej niż dotychczas optymalizować procesy i rozwijać innowacje.Efektywność staje się absolutnie kluczowym czynnikiem w logistyce. Tylko w ten sposób zarówno my, jak i nasi klienci, możemy zachować odpowiednią konkurencyjność na rynku. Dlatego nieustannie wprowadzamy kolejne innowacje dotyczące zarówno zastosowania nowoczesnych technologii, jak i metod zarządzania. W tym celu rozwiązań poszukujemy nie tylko na zewnątrz organizacji, ale również w całej Grupie. Aby napędzić ten proces co roku organizujemy wewnętrzny, międzynarodowy konkurs, który wyłania najlepsze innowacyjne pomysły. W przypadku dużych klientów niektóre rozwiązania pozwalają co roku generować nawet kilkumilionowe oszczędności komentuje Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics Polska.
Polska mocniej rozpycha się na rynku
Pozytywnym trendem dla sektora TSL, widocznym w pierwszej połowie 2024 roku jest zmieniająca się rola Polski na logistycznej mapie Europy. Coraz częściej międzynarodowe marki decydują się na zlokalizowanie swoich hubów logistycznych dla regionu CEE, a nawet całej Europy, właśnie w naszym kraju. Duży wpływ na taki wybór klientów branży TSL ma zarówno coraz lepsza infrastruktura, jak i bardzo dobry dostęp do kompetentnej kadry, którego często brakuje na Zachodzie. Potwierdzeniem rosnącej roli naszego kraju są m.in. dane firmy EY opublikowane w kwietniu br. Wynika z nich, że w 2023 r. w Polsce samych inwestycji zagranicznych było nieco mniej niż przed rokiem (spadek o 3 proc. rdr), jednak ich skala okazała się znacznie większa. W efekcie liczba planowanych miejsc pracy wzrosła aż o 21 proc. rdr. To przeciwny trend dla europejskiej średniej, gdzie liczba planowanych etatów w relacji rdr. spadła. Kolejny przykład to tegoroczny ranking FDI Confidence Index, który uwzględnia 25 rynków ocenianych przez inwestorów jako najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia przyszłego przepływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Polska znalazła się w nim po raz pierwszy - na 23. miejscu. Wśród rynków wschodzących zajęliśmy 7. miejsce.Dostrzegamy realny wzrost zainteresowania ze strony dużych, międzynarodowych inwestorów. W ciągu ostatnich miesięcy ID Logistics uruchomiło dla swoich klientów w Polsce aż 5 nowych centrów dystrybucji zajmujących się obsługą regionu CEE lub całej Europy. Sprzyjają temu również plany inwestycyjne dotyczące rozbudowy infrastruktury ze środków pozyskanych z KPO. To ważny moment. Polska przestaje być wyłącznie jednym z przystanków w globalnym łańcuchu dostaw i również dzięki swojemu położeniu urasta do rangi istotnego hubu logistycznego tłumaczy Yann Belgy.
Logistyka oczekuje na odroczony efekt rosnącej konsumpcji
W perspektywie drugiej połowy 2024 roku branża logistyczna spodziewa się także, że wzrost konsumpcji w innych sektorach (takich jak FMCG czy retail) wkrótce przełoży się również na sektor TSL, napędzając lokalny rynek usług logistycznych. Swój optymizm logistycy opierają m.in. na danych pochodzących z Barometru Nastrojów Konsumenckich publikowanego co miesiąc przez firmę badawczą GfK an NIQ Company. Wynika z niego, że wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich od początku roku utrzymuje się na plusie. To pierwsza taka sytuacja od wybuchu pandemii w marcu 2020 roku i absolutne przełamanie dotychczasowego, negatywnego trendu. Według analityków GfK an NIQ Company, nic obecnie nie wskazuje na to, by w drugiej połowie roku konsumpcja miała wyhamować. Wręcz przeciwnie – eksperci spodziewają się utrzymania dodatniej dynamiki.Źródło: ID Logistic Polska