Fakty mówią same za siebie: efektywność energetyczna akumulatorowych ciężarówek elektrycznych wynosi około 75%. W przypadku pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi wynosi ona zaledwie 26 %, a przypadku elektropaliw – tylko 14%. Jednak na głównych szlakach transportowych nadal brakuje infrastruktury umożliwiającej efektywne wykorzystanie technologii ładowania megawatowego powiedział profesor Markus Lienkamp z Katedry Inżynierii Motoryzacyjnej TUM, który stoi na czele konsorcjum projektu NEFTON.
NEFTON potwierdza wyraźną potrzebę publicznej infrastruktury ładowania
W oparciu o analizę rzeczywistych scenariuszy wdrożeń opracowanych przez cztery firmy przewozowe wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu wyraźnie pokazują znaczenie publicznej infrastruktury szybkiego ładowania. Chociaż elektryfikacja przewozów regionalnych i dystrybucyjnych jest już możliwa dzięki stacjom ładowania zainstalowanym w centrach logistycznych, elektryfikacja transportu dalekobieżnego wymaga stacji szybkiego ładowania o mocy ładowania do 1 MW co 50 km wzdłuż głównych tras sieci autostrad. Zwiększenie mocy ładowania do 3000 kW, co również było badane w czasie projektu NEFTON, może jeszcze dodatkowo zwiększyć wydajność i elastyczność elektrycznych ciężarówek w przyszłym transporcie dalekobieżnym. W projekcie rozważano także możliwość ładowania dwukierunkowego w celu ewentualnego wykorzystania ciężarówki jako jednostki magazynującej energię, którą można połączyć z siecią energetyczną w celu bardziej efektywnego wykorzystania energii elektrycznej w ciągu dnia.MAN z własnym silnym zaangażowaniem w rozbudowę infrastruktury
Według szacunków branżowych do 2030 r. w Europie potrzebnych będzie około 50 000 wysokowydajnych stacji ładowania megawatowego. Oczekuje się, że w tym samym roku połowa wszystkich nowych pojazdów ciężarowych marki zarejestrowanych w Europie będzie pojazdami elektrycznymi. Dlatego niemiecki producent angażuje się w projekty takie jak NEFTON. Na początku lipca producent nawiązał współpracę z dostawcą energii E.ON w celu utworzenia około 400 punktów ładowania w około 170 lokalizacjach w całej Europie, w tym 125 w Niemczech, które będą stanowić największą publiczną siecią ładowania pojazdów użytkowych w tym kraju. Jako część Grupy TRATON, MAN uczestniczy także we wspólnym przedsięwzięciu Milence wraz z Daimler Trucks i AB Volvo, które ma na celu budowę co najmniej 1700 punktów ładowania pojazdów użytkowych w Europie.Źródło: MAN Truck & Bus
grafika główna poglądowa