Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Trzeba to zakończyć zamiast dalej rozszerzać zakazy jazdy i dozować liczbę ciężarówek

Utworzona: 2024-07-23


W związku z planowanym od 1 stycznia 2025 roku ograniczeniem ruchu na moście Lueg, niemiecki BGL wraz z 8 innymi stowarzyszeniami europejskimi oraz Międzynarodową Unią Transportu Drogowego (IRU) zwróciło się do Komisji Europejskiej z prośbą o podjęcie działań, aby zapobiec załamaniu się transalpejskiego transportu towarowego.

Od 1 stycznia 2025 r. przez kilka lat most Lueg na autostradzie A13 będzie przejezdny tylko jednym pasem w każdym kierunku. Jest to spowodowane złym stanem konstrukcyjnym mostu. Oczekuje się, że do 2030 r. powstanie nowy most. Trasa przez przełęcz Brenner, obsługująca rocznie około 14,3 mln samochodów osobowych i około 2,5 mln ciężarówek, stanowi część transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) i leży w korytarzu północ-południe. Jest to jedna z najważniejszych tranzytowych osi transportowych o wyjątkowym znaczeniu dla europejskiego rynku wewnętrznego.

BGL od dawna krytykuje trudną sytuację na najważniejszym szlaku transalpejskim spowodowaną jednostronnymi ograniczeniami tranzytowymi nałożonymi przez Austrię. Ruch towarowy w korytarzu brennerskim jest już mocno ograniczony przez różne zakazy (wakacyjny, nocny, sektorowy) oraz dozowanie liczby ciężarówek przekraczających granicę w ciągu godziny. Jednak biorąc pod uwagę zapowiedziany ruch jednopasmowy na moście Lueg - istnieje ryzyko załamania się dostaw towarów między Włochami a regionami na północ od Alp.

Niemieckie firmy transportowe od lat próbują przenieść część swojego ruchu na transport kombinowany, ale napotykają na spore trudności. Również w tym przypadku BGL wskazywało na niewystarczającą możliwości przeniesienia ruchu ciężarowego na kolej i podkreślało związane z tym ryzyko dla gospodarki. Kolejowy tunel bazowy przez przełęcz Brenner jest nadal w budowie, a planowanie północnego dostępu po stronie niemieckiej nie zostało jeszcze ukończone. Terminale przeładunkowe są przeciążone i nie przynoszą znaczącego odciążenia.

W ostatnich latach okresy, w których możliwy jest ruch tranzytowy samochodów ciężarowych przez Tyrol stają się coraz krótsze ze ze względu na coraz liczniejsze ograniczenia. Problem ten dałoby się rozwiązać poprzez rozłożenie ruchu w ciągu doby mówi rzecznik zarządu BGL, prof. dr hab. Dirk Engelhardt.
Europejskie stowarzyszenia transportowe wzywają zatem do zniesienia lub złagodzenia nocnego zakazu jazdy, aby zmniejszyć natężenie ruchu w ciągu dnia i przeanalizować alternatywy.

Źródło: BGL
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels