Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Tatra Phoenix: połączenie czeskiej solidności z holenderską technologią

Utworzona: 2024-07-20


Producent pojazdów zaprezentował najnowszą generację serii Tatra Phoenix, która należy do filarów oferty produkcyjnego firmy i przeznaczona jest przede wszystkim na rynek cywilny, ale wykorzystywana jest także przez służby ratownicze oraz do celów obronnych.

Produkcja seryjna rozpocznie się latem, więc pierwsze egzemplarze nowych pojazdów dotrą do klientów już jesienią. Prace rozwojowe nad zupełnie nową generacją serii Tatra Phoenix trwają od 2022 roku, choć podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, nowa seria będzie łączyć w sobie innowacyjne rozwiązania projektantów Tatry, w tym sprawdzone podwozia czeskiego producenta, kabiny i silniki marki holenderskiej firmy DAF, długoletniego partnera Tatry, oraz skrzynie biegów ZF lub Allison.

Nowa kabina o wysokim poziomie bezpieczeństwa, ergonomii i komfortu

W nowej serii zastosowano kabinę DAF XDC (seria Construction), która została opracowana z myślą o maksymalnym bezpieczeństwie, trwałości i komforcie. Kabina zapewnia lepszą widoczność oraz dzięki swoim własnościom aerodynamicznym przyczynia się do niższego zużycia paliwa. Oświetlenie zewnętrzne wykonane jest w technologii LED. Opcjonalnie dostępny będzie szereg nowoczesnych elementów zapewniających komfort, szeroki wybór akcesoriów i elementów dekoracyjnych.

Kabina będzie dostępna zarówno w wersji krótkiej (dziennej), jak i wydłużonej (sypialnej), ale także w wersji sypialnej z wyższym dachem z jednym lub dwoma łóżkami. Kierowca będzie miał do dyspozycji nowoczesną cyfrową deskę rozdzielczą z ulepszoną ergonomią i uproszczonymi elementami sterującymi. W kabinie znajdą się także nowo zaprojektowane, anatomiczne, pneumatyczne fotele, zapewniające bezpieczne i zdrowe siedzenie wyjaśnił Radomír Smolka, członek zarządu Tatra Trucks odpowiedzialny za rozwój i badania, który jest twórcą projektu i konstrukcji nowej generacji Tatry Ciężarówki Phoenix ze swoim zespołem.

Podwozie sprawdzonej koncepcji Tatry i ulepszonych ekonomicznych silnikówModele nowej serii zachowują koncepcję podwozia Tatry z centralną rurą szkieletową, w której umieszczone są wały napędowe i mechanizmy różnicowe. Podwozie tradycyjnie jest wyposażone wyłącznie w półosie wahliwe z niezależnym zawieszeniem pneumatycznym, co jest ewenementem na skalę światową w segmencie ciężkich samochodów ciężarowych z napędem na wszystkie koła. Podstawowe konfiguracje podwozia dostępne w nowej generacji to 4x4, 6x6, 8x8 i 8x6, natomiast wersja czteroosiowa dostępna jest także w konfiguracji 1+3 (czyli z trzema osiami tylnymi). Oczywiście konstrukcje wieloosiowe z opcjonalną liczbą sterowanych i napędzanych osi tylnych będą również dostępne zgodnie z wymaganiami użytkownika.

Koncepcja podwozia Tatra ma szereg zalet. Przede wszystkim zapewnia znaczną redukcję drgań w porównaniu do pojazdów ze sztywnymi osiami, co oznacza wysoki komfort jazdy, mniejsze ryzyko uszkodzenia zabudowy i większą prędkość w terenie. Kolejną zaletą jest wysoka stabilność jazdy podczas pokonywania zakrętów czy manewrów wymijania – czyli właściwości szczególnie przydatne podczas jazdy po drogach lub w ruchu kombinowanym (szosa i ciężki teren). Dzięki połączeniu centralnej rury szkieletowej i spawanej ramy pomocniczej podwozie ułatwia montaż różnych zabudów bez niezbędnych elementów kompensacyjnych, a w większości przypadków nawet bez ramy pośredniej – dzięki temu pojazdy mają nisko położony środek ciężkości i większą ładowność powiedział Petr Buršík, dyrektor wykonawczy i wiceprezes zarządu Tatra Trucks.
Koncepcja podwozia Tatra gwarantuje także długą żywotność pojazdu, który nie podlega naprężeniom skrętnym i zginającym nawet podczas pracy w najtrudniejszym terenie. Fakt, że centralna rura szkieletowa dodatkowo chroni wały układu napędowego przed uszkodzeniami i wpływem warunków środowiskowych, jest gwarancją niezawodności układu napędowego, minimalnych wymagań konserwacyjnych i niskich kosztów serwisu.

Nowa generacja ciężarówek Tatra Phoenix wyposażona jest w innowacyjne silniki Paccar serii MX-11 i MX-13, w których zastosowano najnowocześniejsze technologie i elementy konstrukcyjne. Silniki MX-11 będą dostępne w wersjach o mocy 300 i 330 kW, silniki MX-13 w wersjach o mocy 315, 355 lub 390 kW. Zautomatyzowane skrzynie biegów ZF TraXon będą dostępne w standardzie, natomiast opcjonalnie będzie można zamawiać w pełni automatyczne skrzynie Allison. Integralną częścią układu napędowego są także dodatkowe skrzynie biegów Tatra z możliwością wyboru najbardziej optymalnego i wydajnego wariantu pracy według potrzeb użytkowników. Nowe ciężarówki Tatra Phoenix nie będą już oferowane z manualną skrzynią biegów.

Nowoczesne systemy wspomagające bezpieczeństwo i komfort

Nowa generacja Tatra Phoenix będzie wyposażone w szereg innowacji w zakresie elektroniki i systemów wspomagania, które stają się powszechnym standardem w samochodach ciężarowych i użytkowych. Należą do nich system automatycznego sterowania wycieraczkami, system automatycznego włączania oświetlenia zewnętrznego oraz system Corner View eliminujący martwe pola po stronie kierowcy i pasażera. Poza tym, dostępny będzie także system wykrywania przeszkód przed pojazdem lub opcjonalnie system Digital Vision, czyli cyfrowy system kamer zastępujących lusterka, montowany na górze boków kabiny. Obraz z kamer przesyłany jest do wyświetlaczy umieszczonych we wnętrzu na słupkach A. Dostępny będzie także system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) lub system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).


Źródło: Tatra
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels