Nowa kabina o wysokim poziomie bezpieczeństwa, ergonomii i komfortu
W nowej serii zastosowano kabinę DAF XDC (seria Construction), która została opracowana z myślą o maksymalnym bezpieczeństwie, trwałości i komforcie. Kabina zapewnia lepszą widoczność oraz dzięki swoim własnościom aerodynamicznym przyczynia się do niższego zużycia paliwa. Oświetlenie zewnętrzne wykonane jest w technologii LED. Opcjonalnie dostępny będzie szereg nowoczesnych elementów zapewniających komfort, szeroki wybór akcesoriów i elementów dekoracyjnych.Kabina będzie dostępna zarówno w wersji krótkiej (dziennej), jak i wydłużonej (sypialnej), ale także w wersji sypialnej z wyższym dachem z jednym lub dwoma łóżkami. Kierowca będzie miał do dyspozycji nowoczesną cyfrową deskę rozdzielczą z ulepszoną ergonomią i uproszczonymi elementami sterującymi. W kabinie znajdą się także nowo zaprojektowane, anatomiczne, pneumatyczne fotele, zapewniające bezpieczne i zdrowe siedzenie wyjaśnił Radomír Smolka, członek zarządu Tatra Trucks odpowiedzialny za rozwój i badania, który jest twórcą projektu i konstrukcji nowej generacji Tatry Ciężarówki Phoenix ze swoim zespołem.
Podwozie sprawdzonej koncepcji Tatry i ulepszonych ekonomicznych silnikówModele nowej serii zachowują koncepcję podwozia Tatry z centralną rurą szkieletową, w której umieszczone są wały napędowe i mechanizmy różnicowe. Podwozie tradycyjnie jest wyposażone wyłącznie w półosie wahliwe z niezależnym zawieszeniem pneumatycznym, co jest ewenementem na skalę światową w segmencie ciężkich samochodów ciężarowych z napędem na wszystkie koła. Podstawowe konfiguracje podwozia dostępne w nowej generacji to 4x4, 6x6, 8x8 i 8x6, natomiast wersja czteroosiowa dostępna jest także w konfiguracji 1+3 (czyli z trzema osiami tylnymi). Oczywiście konstrukcje wieloosiowe z opcjonalną liczbą sterowanych i napędzanych osi tylnych będą również dostępne zgodnie z wymaganiami użytkownika.
Koncepcja podwozia Tatra ma szereg zalet. Przede wszystkim zapewnia znaczną redukcję drgań w porównaniu do pojazdów ze sztywnymi osiami, co oznacza wysoki komfort jazdy, mniejsze ryzyko uszkodzenia zabudowy i większą prędkość w terenie. Kolejną zaletą jest wysoka stabilność jazdy podczas pokonywania zakrętów czy manewrów wymijania – czyli właściwości szczególnie przydatne podczas jazdy po drogach lub w ruchu kombinowanym (szosa i ciężki teren). Dzięki połączeniu centralnej rury szkieletowej i spawanej ramy pomocniczej podwozie ułatwia montaż różnych zabudów bez niezbędnych elementów kompensacyjnych, a w większości przypadków nawet bez ramy pośredniej – dzięki temu pojazdy mają nisko położony środek ciężkości i większą ładowność powiedział Petr Buršík, dyrektor wykonawczy i wiceprezes zarządu Tatra Trucks.Koncepcja podwozia Tatra gwarantuje także długą żywotność pojazdu, który nie podlega naprężeniom skrętnym i zginającym nawet podczas pracy w najtrudniejszym terenie. Fakt, że centralna rura szkieletowa dodatkowo chroni wały układu napędowego przed uszkodzeniami i wpływem warunków środowiskowych, jest gwarancją niezawodności układu napędowego, minimalnych wymagań konserwacyjnych i niskich kosztów serwisu.
Nowa generacja ciężarówek Tatra Phoenix wyposażona jest w innowacyjne silniki Paccar serii MX-11 i MX-13, w których zastosowano najnowocześniejsze technologie i elementy konstrukcyjne. Silniki MX-11 będą dostępne w wersjach o mocy 300 i 330 kW, silniki MX-13 w wersjach o mocy 315, 355 lub 390 kW. Zautomatyzowane skrzynie biegów ZF TraXon będą dostępne w standardzie, natomiast opcjonalnie będzie można zamawiać w pełni automatyczne skrzynie Allison. Integralną częścią układu napędowego są także dodatkowe skrzynie biegów Tatra z możliwością wyboru najbardziej optymalnego i wydajnego wariantu pracy według potrzeb użytkowników. Nowe ciężarówki Tatra Phoenix nie będą już oferowane z manualną skrzynią biegów.
Nowoczesne systemy wspomagające bezpieczeństwo i komfort
Nowa generacja Tatra Phoenix będzie wyposażone w szereg innowacji w zakresie elektroniki i systemów wspomagania, które stają się powszechnym standardem w samochodach ciężarowych i użytkowych. Należą do nich system automatycznego sterowania wycieraczkami, system automatycznego włączania oświetlenia zewnętrznego oraz system Corner View eliminujący martwe pola po stronie kierowcy i pasażera. Poza tym, dostępny będzie także system wykrywania przeszkód przed pojazdem lub opcjonalnie system Digital Vision, czyli cyfrowy system kamer zastępujących lusterka, montowany na górze boków kabiny. Obraz z kamer przesyłany jest do wyświetlaczy umieszczonych we wnętrzu na słupkach A. Dostępny będzie także system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) lub system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
Źródło: Tatra