Pojazdy ciężarowe, w których pozostaje tradycyjny silnik spalinowy, ale zasilany wodorem, będą miały takie same osiągi i niezawodność jak nasze ciężarówki z silnikiem Diesla, ale z dodatkową korzyścią w postaci potencjalnie zerowej emisji netto CO2 od źródła do koła. Będą cennym uzupełnieniem naszych akumulatorowych pojazdów elektrycznych, które są obecne na rynku od kilku lat mówi Jan Hjelmgren, dyrektor ds. zarządzania produktami i jakością w Volvo Trucks.Samochody ciężarowe Volvo z silnikami spalinowymi zasilanymi ekologicznym wodorem mają potencjał, aby zapewnić zerową emisję CO2 netto od „od źródła do koła” przy wykorzystaniu odnawialnego HVO jako paliwa zapłonowego i są klasyfikowane jako „pojazdy o zerowej emisji” (ZEV) zgodnie z ustalonymi nowymi unijnymi normami emisji CO2.
Jest oczywiste, że do dekarbonizacji transportu ciężkiego potrzebnych jest kilka rodzajów technologii. Jako globalny producent samochodów ciężarowych musimy wspierać naszych klientów, oferując różnorodne rozwiązania w zakresie dekarbonizacji, a klienci mogą wybrać alternatywę w zależności od zlecenia transportu, dostępnej infrastruktury i cen zielonej energii mówi Jan Hjelmgren.Samochody ciężarowe Volvo z silnikami spalinowymi napędzanymi wodorem będą wyposażone w technologię bezpośredniego wtrysku wysokiego ciśnienia (HPDI), polegającą na wtryskiwaniu niewielkiej ilości paliwa zapłonowego pod wysokim ciśnieniem, aby umożliwić zapłon samoczynny przed dodaniem wodoru. Do zalet tej technologii zalicza się wyższą efektywność energetyczną przy niższym zużyciu paliwa oraz zwiększoną moc silnika. Volvo Group podpisała umowę z Westport Fuel Systems w sprawie utworzenia spółki joint venture wykorzystującej technologię HPDI. Oczekuje się, że wspólne przedsięwzięcie zacznie funkcjonować w drugim kwartale 2024 r., po formalnym zamknięciu.
Fakty
🔸 W zależności od rodzaju transportu pojazdy ciężarowe Volvo napędzane wodorem będą miały zasięg operacyjny porównywalny z wieloma ciężarówkami z silnikiem Diesla.🔸 Ze względu na niską emisję CO2 ze spalania wodoru, ciężarówki te są klasyfikowane jako „pojazdy o zerowej emisji” zgodnie z ustalonymi nowymi normami UE dotyczącymi emisji CO2.
🔸 Silniki spalinowe wodorowe będą również emitować bardzo małe ilości tlenków i cząstek azotu.
🔸 Wodór można również wykorzystać do zasilania elektrycznych ciężarówek zasilanych ogniwami paliwowymi, gdzie energia elektryczna jest wytwarzana na pokładzie ciężarówki.
🔸 Elektryczne ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych spalin z rury wydechowej, a jedynie parę wodną.
Źródło: Volvo Trucks