Raport obrazuje trendy i wyzwania ESG w działaniach firm w Polsce
Dobre praktyki zostały tradycyjnie podzielone na 7 obszarów, zgodnie z normą ISO 26000. W zestawieniu znajduje się 1046 dobrych praktyk realizowanych przez 266 firm. W zdecydowanej większości (75 proc.) podmioty zgłaszające dobre praktyki to duże przedsiębiorstwa. 16 proc. stanowią firmy średnie, a firmy małe i mikro to odpowiednio 7 proc. i 2 proc. reprezentowanych przedsiębiorstw.Podobnie jak w poprzedniej edycji raportu, także i w tym roku najwięcej działań zaprezentowanych w raporcie dotyczy zaangażowania społecznego (418 dobrych praktyk), praktyk z zakresu pracy (249 dobrych praktyk) i środowiska (210 dobrych praktyk). Do mniej licznych należą obszary dotyczące praw człowieka (54 dobre praktyki), zagadnień konsumenckich (46 dobrych praktyk), uczciwych praktyk operacyjnych (37 dobrych praktyk) i ładu organizacyjnego (32 dobre praktyki). Wśród działań wyróżnionych przez twórców raportu znalazły się 3 projekty wdrożone na terenie Polski przez lokalny oddział operatora logistycznego, DSV – Global Transport and Logistics.
Rozwiązania proekologiczne to dziś podstawowy czynnik tego, co tworzy przewagę konkurencyjną. Jednocześnie prowadzenie biznesu w sposób zrównoważony to szansa na obniżenie kosztów w całym łańcuchu dostaw i realne oszczędności. Jako DSV widzimy swoją rolę nie tylko w tworzeniu skrojonych na miarę rozwiązań logistycznych, ale także w budowaniu świadomości wśród naszych partnerów. Inwestujemy długoterminowo w prośrodowiskowe rozwiązania. Budujemy np. własne obiekty magazynowe, które spełniają światowe standardy ekologiczne, ale jednocześnie przyglądamy się zmianom, które możemy wprowadzić „tu i teraz”, aby nasi klienci mogli od razu z nich skorzystać i odczuć ich wpływ na swój biznes mówi Wojciech Cipiur, prezes zarządu, DSV Solutions.
Fundusz Zielonej Transformacji DSV – Global Transport and Logistics
Jednym z rozwiązań operatora, które docenili autorzy raportu z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, jest fundusz inwestycyjny DSV, którego celem jest zapewnienie finansowania dla realizacji projektów wspierających proces dekarbonizacji w każdym z krajów, w których operator prowadzi działalność. Firma nałożyła na wszystkie swoje oddziały w 80 krajach wewnętrzny podatek węglowy, opierający się na opłacie za emisję CO2. Kwota zależy od poziomu emisji CO2 wynikającej z działalności operacyjnej. O zgromadzone dzięki opłacie fundusze mogą wnioskować spółki DSV realizujące innowacyjne programy i projekty przyspieszające osiągnięcie wyznaczonych celów w zakresie redukcji emisji CO2 (cele zgodne z SBTi) i osiągnięcie globalnej redukcji emisji do poziomu zera netto w 2050 r.W ramach programu wsparto realizację kilkudziesięciu inicjatyw, w tym inicjatywę polskiego oddziału logistyki magazynowej. Dzięki dofinansowaniu z funduszu przeprowadziliśmy modernizację systemu oświetlenia zewnętrznego magazynu zlokalizowanego na Mazowszu. Wśród innych działań, które otrzymały dofinansowanie, znalazły się m.in. małe floty elektrycznych ciężarówek i instalacje OZE przy magazynach. Dzięki środkom z funduszu zyskaliśmy możliwość wdrożenia projektów, które w innej sytuacji podjęlibyśmy dopiero w średnim bądź długim terminie mówi Agnieszka Kłopotowska, Sustainability Manager w DSV.
Małe zmiany – duże efekty
W 2023 roku operator wdrożył pilotażowy projekt, w ramach którego weryfikowano rozwiązania mające na celu ograniczenie zużycia folii stretch LDPE, którą stosuje się do ochrony towarów podczas przechowywania i transportu. W oparciu o wyliczenia, a także testy w poszczególnych oddziałach, oszczędność wynikająca z wdrożenia rozwiązania wyniosła ok. 30 proc., zarówno w obszarze emisji CO2, jak i 75 proc. w obszarze zużycia plastiku.W ramach testów osiągnięto redukcję zużycia folii maszynowej poprzez:
• zmniejszenie minimalnej grubości folii
• ustandaryzowanie procesu pakowania
• opracowanie sposobu konfiguracji maszyn foliujących.
Less wrapping concept realizowany był w 9 magazynach w Polsce, we współpracy z firmą Vincent Systemy Pakowania.
Źródło: DSV