Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Pierwsza taka ciężarówka na niemieckiej autostradzie

Utworzona: 2024-04-23


Na pokładzie testowej autonomicznej ciężarówki, która przejechała około 10 km autostradą A9 między węzłami Allershausen i Fürholzen, znajdował się niemiecki minister transportu i dyrektor generalny MAN Truck & Bus.

Firma od pewnego czasu prowadzi prace rozwojowe dotyczące autonomicznych pojazdów ciężarowych do użytku w węzłach logistycznych oraz na trasach autostradowych między centrami logistycznymi. Niedawno jako pierwszy producent pojazdów użytkowych firma uzyskała zezwolenie na przejazd testowy pojazdu z system jazdy autonomicznej na poziome 4 na podstawie niemieckiej ustawy o pojazdach autonomicznych.

Producent zwraca uwagę, że stale rośnie wolumen ładunków, szczególnie w transporcie pomiędzy centrami logistycznymi, takimi jak magazyny dużych internetowych domów towarowych. Właśnie z myślą o takich zastosowaniach, określanych jako transport hub-to-hub, tworzy się ciężarówki autonomiczne. Tego typu pojazdy mogą być użytkowane na okrągło, są wyjątkowo oszczędne jeśli chodzi o zużycia paliwa i bezpieczne w prowadzeniu. W dłuższej perspektywie efektywne wykorzystanie autonomicznych ciężarówek może obniżyć całkowite koszty operacyjne o 10-15 %. Nowa technologia może również złagodzić niedobory kierowców - w samych Niemczech nieobsadzonych pozostaje aż 100 000 stanowisk.

Jazda próbna miała umożliwić spółce Autobahn GmbH sprawdzenie koncepcji niemieckiego producenta w ramach wniosku o licencję próbną, zanim na początku kwietnia Federalny Urząd ds. Transportu Samochodowego wyraził oficjalną zgodę. W przyszłości Autobahn GmbH będzie również odpowiedzialna za zatwierdzanie odcinków autostradowych dla celów homologacji seryjnych pojazdów autonomicznych. Użytkownik pojazdu określa trasy, po których mają poruszać się jego ciężarówki z funkcjami jazdy autonomicznej, natomiast spółka sprawdza, czy trasy te nadają się do eksploatacji tego typu pojazdów.

Wieloletnie doświadczenie w rozwoju pojazdów autonomicznych

Niemiecki producent od wielu lat rozwija technologię jazdy autonomiczej w ramach różnych projektów badawczo-rozwojowych. W latach 2017–2019 MAN opracowywał i testował elektronicznie połączone ciężarówki w ramach wspólnego projektu badawczo-rozwojowego z DB Schenker. Te szczególnie bezpieczne i oszczędne konwoje były używane przez ponad sześć miesięcy w regularnym transporcie drobnicowym na autostradzie A9 pomiędzy Neufahrn a Norymbergą. Celem projektu ANITA, realizowanego w latach 2019–2023 razem z Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences i Götting KG, było wykorzystanie autonomicznej ciężarówki w procesach logistycznych dotyczących przeładunku kontenerów z drogi na kolej. Od 2022 roku MAN współpracuje ze spółką Autobahn GmbH i innymi partnerami z branży przemysłowej i naukowej w ramach projektu ATLAS-L4 w celu opracowania autonomicznego samochodu ciężarowego do zastosowania w transporcie autostradowym pomiędzy centrami logistycznymi. Projekt wykorzystuje możliwości zapisane w niemieckiej ustawie o jeździe autonomicznej uchwalonej w 2021 r., która dopuszcza jazdę bez kierowcy na określonych trasach i pod nadzorem technicznym. Na zakończenie projektu planowane są jazdy próbne prototypu z kierowcą bezpieczeństwa na autostradzie. Dotychczas MAN złożył 133 wnioski patentowe dotyczące technologii jazdy autonomicznej, z czego 33 zostały już rozpatrzone pozytywnie.

Odcinki autostrad w południowych Niemczech, dla których firma MAN uzyskała zgodę Autobahn GmbH na jazdy próbne poziomu 4 autonomicznym pojazdem ciężarowym.


Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels