W piśmie skierowanym do Komisji Europejskiej, niemieckie Zrzeszenie Towarowego Transportu Drogowego, Logistyki i Gospodarki Odpadami (BGL), wraz z Międzynarodową Unią Transportu Drogowego (IRU) oraz 11 innymi stowarzyszeniami europejskimi wzywają do podjęcia działań przeciwko przepisom dotyczącym ruchu tranzytowego wprowadzonym na austriackiej autostradzie A10, które obowiązują od końca stycznia.
Zakaz obowiązuje ciężarówki jadące do Niemiec lub Słowenii/Włoch we wszystkie piątkowe popołudnia. Ponadto weekendowe ograniczenie na autostradzie A10 zaczyna się już o godzinie 7:00 w sobotę. Zakaz tranzytu obowiązujący w piątkowe popołudnia, wprowadzony z zaledwie jednodniowym wyprzedzeniem, niesie ze sobą szczególnie negatywne skutki. Nie dotyczy on pojazdów realizujących przewozy, których punkt początkowy lub docelowy znajduje się w Austrii, co pośrednio faworyzuje ciężarówki z tego kraju.
Zakazy prowadzenia pojazdów, które dopuszczają jedynie transport do lub z Austrii, naruszają zasadę swobodnego przepływu towarów w UE i dyskryminują w szczególności firmy transportowe z innych krajów. Handel transgraniczny w Unii Europejskiej jest poważnie utrudniany przez wprowadzanie zakazów wrogich rynkowi wewnętrznemu. Komisja Europejska, pełniąc rolę strażnika traktatów, powinna zająć zdecydowane stanowisko w tej sprawie powiedział rzecznik zarządu BGL prof. dr hab. Dirk Engelhardt Rzecznik Zarządu BGL.