Globalna dekoniunktura napina łańcuchy dostaw
Kluczowym czynnikiem mającym wpływ na zmiany w prezentowanych wynikach było spowolnienie rozwoju gospodarczego, które można zaobserwować na całym świecie. Spowodował on spadek produkcji oraz popytu, a co za tym idzie: ilości wolumenów, szczególnie w transporcie lotniczym.DSV osiągnęło solidne wyniki finansowe za rok 2023, zgodne z naszymi oczekiwaniami. Na rynku charakteryzującym się malejącym popytem na usługi transportowe wykazaliśmy się zdolnością do dostosowywania się do zmieniających się warunków, a nasi oddani pracownicy zapewniali doskonałą obsługę klienta. W 2023 r. z przyjemnością ogłosiliśmy wspólne przedsięwzięcie logistyczne z NEOM Company i kontynuowaliśmy prace nad wzmocnieniem usług w ramach naszej sieci i poszerzeniem naszego know-how. Poczyniliśmy również istotne postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju, opracowując mapy drogowe dla naszych wysiłków na rzecz dekarbonizacji skomentował wyniki dyrektor generalny DSV Jens Bjørn Andersen.W związku ze zmianami w kierownictwie spółki była to jego ostatnia prezentacja raportu rocznego na tym stanowisku, dlatego poza komentarzem do wyników skorzystał on z okazji, aby podziękować współpracownikom.
W związku z wejście w życie ogłoszonych wcześniej zmian w naszym zespole kierowniczym kończę moją pracę na stanowisku dyrektora generalnego. Chciałbym skorzystać z okazji, aby podziękować klientom, dostawcom i partnerom — a także moim fantastycznym kolegom z firmy na całym świecie — za wsparcie i zaufanie przez lata. Jens Lund i silny zespół wokół niego są teraz gotowi do przejęcia i kontynuowania podróży DSV, a ja życzę wszystkim wszystkiego najlepszego powiedział Jens Bjørn Andersen.
Przewidywania na 2024 rok
W raporcie spółka przedstawiła również wstępne prognozy dot. oczekiwanych wyników finansowych w 2024 roku. Zdaniem firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy dojdzie do powrotu wzrostów wolumenów w transporcie lotniczym i morskim, wraz z odbudową globalnej koniunktury. Ze względu na niższy średni zysk brutto nie przełoży się to jednak na poprawę wyników finansowych. Dla rynku drogowego DSV przewiduje brak lub bardzo niski wzrost, zaś w obszarze magazynowym i logistyki kontraktowej oczekiwane jest wyższe niż w ubiegłym roku tempo wzrostu. Zysk przed uwzględnieniem zdarzeń jednorazowych ma pozostać na poziomie podobnym do tegorocznego i wynieść od 15 do 17 mld DKK (od ok. 8,734 do ok. 9,897 mld PLN).Droga do dekarbonizacji
Poza publikacją danych finansowych opublikowano również raport zrównoważonego rozwoju opisujący działania firmy w zakresie ESG (kwestii środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego). Największy spadek emisji CO2 grupa odnotowała w zakresie 3. (emisje pośrednie generowane w całym łańcuchu wartości), ponieważ wyniósł on aż 24,2%. W związku z rozwojem firmy i zwiększeniem liczby wykorzystywanych pojazdów ciężarowych emisje w zakresie 1. w 2023 roku wzrosły o 2,3%. Jednocześnie dużą redukcję udało się uzyskać w zakresie 2. (pośrednie emisje pochodzące z wykorzystywanej przez firmę importowanej energii elektrycznej, cieplnej, pary technologicznej czy chłodu) gdzie odnotowany został spadek o 14,6%. Udało się to osiągnąć m.in. dzięki wzrostowi wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych w obiektach DSV i realizacji projektów mających na celu optymalizację lub redukcję zużycia prądu.Długofalowym celem operatora jest osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej do 2050 r. W najnowszym raporcie DSV zaprezentowało więc ścieżki dekarbonizacji dla swoich trzech głównych dywizji (Solutions, Road i Air&Sea) z uwzględnieniem kamieni milowych, które zostaną zrealizowane w krótkoterminowej perspektywie. Założenia te zostały zatwierdzone przez Science Based Target Initiative, która weryfikuje obietnice składane przez firmy pod kątem kryteriów wykonalności oraz zgodności z wiedzą naukowąi jest inicjatywą o światowym zasięgu, którą powstała w wyniku współpracy m.in. UN Global Compact, UN Caring for Climate i WWF Climate Savers. Mapy dekarbonizacji firmy przedstawiającą cztery kluczowe elementy wymagane do osiągnięcia celów w zakresie dekarbonizacji:
• Poprawa efektywności energetycznej
• Zastępowanie paliw kopalnych w transporcie
• Rozwój infrastruktury do produkcji energii odnawialnej i ładowania pojazdów
• Otwartość na innowacje i nawiązywanie partnerstw
Poza pracą nad redukcjami emisji wewnątrz firmy realizuje strategię w obszarach społecznych i ładu korporacyjnego m.in. poprzez wdrażanie Polityki Zarządzania Różnorodnością i Polityki Praw Człowieka. DSV oferuje wsparcie także swoim klientom w zakresie dekarbonizacji ich łańcuchów dostaw w ramach szeregu rozwiązań z zakresu zielonej logistyki.
Źródło: DSV – Global Transport and Logistics