Wyrokiem z dnia 2 lutego 2022 r. Sąd oddalił wniesioną przez Scanię skargę o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej. W decyzji tej Komisja stwierdziła, że spółki Scania AB, Scania CV AB i Scania Deutschland GmbH, trzy podmioty należące do grupy Scania, prowadzące działalność w zakresie produkcji i sprzedaży dużych samochodów ciężarowych przeznaczonych do transportu dalekobieżnego, naruszyły przepisy prawa Unii zakazujące karteli. Naruszenia te polegały na ich uczestnictwie, w okresie od stycznia 1997 r. do stycznia 2011 r., wraz ze swoimi konkurentami w porozumieniach o znamionach zmowy, zmierzających do ograniczenia konkurencji na rynku średnich i dużych samochodów ciężarowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Komisja nałożyła na producenta grzywnę w wysokości 880 523 000 EUR.
Trybunał stwierdził, że producent nie zdołał wykazać, iż Sąd zaniechał dokonania oceny, czy postępowanie administracyjne wznowione przeciwko Scanii po wycofaniu się przez nią z postępowania ugodowego, umożliwiające stronom w sprawach kartelowych uznanie ich odpowiedzialności i uzyskanie w zamian obniżenia kwoty nałożonej grzywny, było zgodne z zasadą bezstronności. Potwierdzając w istocie ocenę dokonaną przez Sąd, Trybunał stwierdził, że sam fakt, iż ten sam zespół Komisji był odpowiedzialny jednocześnie za wydanie decyzji w sprawie ugody i ostatecznej decyzji dotyczącej Scanii, nie podważa sam w sobie, bez uwzględnienia wszelkich innych obiektywnych okoliczności, bezstronności tej instytucji. Tymczasem Scania nie wykazała, że powołała się przed Sądem na takie obiektywne okoliczności.
Trybunał oddalił również argumenty producenta pojazdów ciężarowych, zgodnie z którymi Sąd w sposób niezgodny z prawem zakwalifikował zasięg geograficzny jej zachowania na szczeblu niemieckim jako obejmujący cały EOG. Podobnie odrzucił założenie, zgodnie z którym, aby móc wykazać istnienie jednolitego i ciągłego naruszenia, Sąd powinien był zażądać od Komisji, aby wykazała również, że każde z badanych zachowań, rozpatrywane odrębnie, stanowiło samo w sobie naruszenie. Wreszcie Trybunał zauważył, że w świetle dokonanej przezeń analizy zarzutów przedstawionych przez Scanię należy uznać za prawidłowy wniosek Komisji, a następnie Sądu, zgodnie z którym rozpatrywane naruszenie ustało 18 stycznia 2011 r., w związku z czym pięcioletni termin przedawnienia rozpoczął bieg dopiero od tej daty, a zatem uprawnienie Komisji do nałożenia grzywny nie uległo przedawnieniu.
Scania kwestionuje grzywnę wysokości 880,52 mln euro nałożoną przez Sąd UE
Grzywna dla Scanii
Źródło: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Utworzona: 2024-02-01