Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Autonomicznie po niemieckich drogach

Utworzona: 2023-10-29


Od zeszłego roku trwa projekt ATLAS-L4, który ma na celu eksploatację ciężarówek autonomicznych na autostradach publicznych, co pozwoli na zmniejszenie zatorów i liczby wypadków, redukcję zużycia paliwa i emisji CO2, zwiększenie elastyczności użytkowania pojazdów i będzie sposobem przeciwdziałania niedoborom kierowców.

Firmy MAN Truck & Bus, Knorr-Bremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systems, Fraunhofer AISEC, Politechnika Monachium, Politechnika w Braunschweigu, TÜV SÜD , Autobahn GmbH i Instytut Nauk o Transporcie w Würzburgu (WIVW GmbH) biorą udział we wspólnym projekcie badawczo-rozwojowym pod nazwą ATLAS-L4 (Automatisierter Transport zwischen Logistikzentren auf Schnellstraßen im Level 4 - Transport autonomiczny na poziomie 4 pomiędzy centrami logistycznymi na drogach ekspresowych), którego celem jest wdrożenie autonomicznych ciężarówek w ruchu drogowym. Podstawą projektu jest uchwalona w 2021 roku niemiecka ustawa o jeździe autonomicznej, która dopuszcza użytkowanie pojazdów autonomicznych na określonych trasach pod nadzorem technicznym. Po pierwszych 22 miesiącach projekt, finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu, osiągnął już ważne etapy.

Wyniki dotychczasowych pracy zostały zaprezentowane podczas wydarzenia, które odbyło się w Monachium. Jednym z ważnych osiągnięć projektu było zbudowanie pojazdu prototypowego. Wyprodukowana przez firmę MAN Truck & Bus ciężarówka posiada czujniki na dachu, z przodu i po bokach kabiny oraz komputery pokładowe. W pierwszym etapie pojazd będzie służył do zbierania danych przed rozpoczęciem prac rozwojowych dotyczących funkcji jazdy autonomicznej, które obejmują wstępne jazdy próbne na autostradzie z kierowcą bezpieczeństwa na pokładzie. Pojazd przejechał już pomyślnie pierwsze kilometry na poligonie testowym w Monachium. Zaprojektowano i pomyślnie przetestowano podsystemy technologii jazdy autonomicznej poziomu 4, które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa: układ elektryczny pojazdu, układ kierowniczy i nadmiarowy układ hamulcowy.

We wrześniu oddano do użytku centrum kontroli nadzoru technicznego i ustanowiono połączenie z pojazdem. Interfejs systemu na stronie internetowej wyświetla teraz pozycję pojazdu na mapie ze wszystkimi istotnymi informacjami, takimi jak prędkość i status systemu autonomicznego
Ponadto inżynierowie MAN oraz specjaliści Instytutu Fraunhofera ds. Bezpieczeństwa Stosowanego i Zintegrowanego (AISEC) przeprowadzili analizę ryzyka pojazdu użytego w projekcie. Na tej podstawie określono środki cyberbezpieczeństwa, takie jak autentyczna i szyfrowana komunikacja oraz środki bezpieczeństwa funkcjonalnego, takie jak koncepcje redundancji i degradacji dla systemu jazdy autonomicznej. W trakcie tego procesu analizowano różne scenariusze ataków i awarii oraz opracowywano plany ochrony.

Kolejnym ważnym etapem będą pierwsze jazdy na drogach publicznych, które mają się odbyć jeszcze przed końcem roku – oczywiście także z udziałem kierowcy bezpieczeństwa na pokładzie. Wszystkie dotychczas osiągnięte etapy przybliżają partnerów projektu do ostatecznego celu projektu ATLAS-L4, czyli zademonstrowania, że wykorzystanie pojazdów z systemem jazdy autonomicznej poziomu 4 na autostradach jest wykonalne. Projekt potrwa do grudnia 2024 r., kiedy to powinna powstać gotowa do wdrożenia koncepcja funkcjonowania zautomatyzowanych ciężarówek w ruchu autostradowym.


Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels