Wzmacniamy kompetencje w obszarach, które napędzają naszą transformację i pozwalają skutecznie odpowiadać na wyzwania stojące przed sektorem paliwowym i energetycznym. Jednym z nich jest produkcja paliw alternatywnych. Duży potencjał, szczególnie w transporcie publicznym, dostrzegamy w technologii wytwarzania zeroemisyjnego paliwa wodorowego. By w pełni go wykorzystać, zainwestujemy do 2030 roku 7,4 mld zł m.in. w budowę sieci ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji. Konsekwentnie realizujemy ten cel. Stacja, którą udostępnimy w Poznaniu, przyczyni się do rozwoju ekologicznego transportu publicznego w stolicy Wielkopolski, a tym samym pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne i jakość życia mieszkańców mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.Stacja tankowania wodorem w Poznaniu, którą ORLEN planuje uruchomić za kilka tygodni, znajduje się w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt będzie dostępny publicznie, co oznacza, że z możliwości tankowania będą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.
Wodór dla poznańskiej stacji pochodzi z własnych mocy wytwórczych Grupy i będzie dostarczany w bateriowozach (trailerach), które pełnią jednocześnie funkcję magazynów. Każdy z nich ma pojemność około 500 kg. W ciągu doby klienci będą mogli zatankować w sumie ponad jedną tonę wodoru. To ilość, która pozwala napełnić 34 autobusy miejskie.
ORLEN udostępni kierowcom trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 bar będą służyć do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, będzie przeznaczony dla pojazdów osobowych. Zatankowanie autobusu potrwa około 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi około 30 kg, co umożliwi przejechanie około 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem na 5 kg wodoru, wyniesie około 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy, aby pokonać 600 km.
Wodór do aut zatankować będzie można jeszcze w tym roku także na powstającej stacji w Katowicach. Kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. Grupa rozwija swoją sieć także za granicą. W Czechach wodór można już zatankować na stacjach Benzina w Pradze i Litvinovie. W ciągu najbliższych 7 lat sieć Grup będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru. W Polsce powstanie ich około 57, na Słowacji około 26, a w Czechach około 28.
Źródło: ORLEN