Zgodnie z zasadami wprowadzonymi po raz pierwszy w 2019 r., wszyscy użytkownicy ciężarówek o masie większej niż 12 ton mają obowiązek uzyskać bezpłatne zezwolenie na prowadzenie działalności w Londynie niezależnie od liczby gwiazdek DVS, których liczba zależy od tego, w jakim stopniu kierowca ciężarówki ma bezpośredni widok z kabiny na obszar wokół pojazdu, w którym ryzyko kolizji jest największe. Dane pokazują, że w latach 2018–2021 liczba śmiertelnych kolizji, w których przyczyną była ograniczona widoczność z kabiny, zmniejszyła się o połowę (z 12 do 6). Wstępne dane pokazują też, że spadek odnotowano także w latach 2021–2023 (z 6 do 3). To dowód na to, że program zezwoleń skutecznie przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach w Londynie i do realizacji Wizji Zero, której celem jest wyeliminowanie wypadków śmiertelnych i poważnych obrażeń w londyńskiej sieci transportowej. Do tej pory wydano 253 745 zezwoleń, w tym prawie 6 000 dla pojazdów ocenionych na 5 gwiazdek, które zapewniają najwyższy poziom widoczności bezpośredniej. Ponad 151 000 ciężarówek bez żadnej gwiazdki zostało wyposażonych w systemy bezpieczeństwa, poprawiające ochronę pieszych, rowerzystów, osób jeżdżących na hulajnogach elektrycznych lub motocyklach. Obecnie ponad 94% pojazdów ciężarowych w Londynie korzysta z zezwolenia, a przewoźnicy zgłaszają, że uwzględniają wymogi standardu DVS w przyszłych decyzjach zakupowych.
Zmiany obejmują:
👉 Aktualizację istniejących wytycznych dotyczących stosowania lusterek i kamer (CMS) zastępujących lusterka.
👉 Wymóg dotyczący kamer instalowanych w pojazdach w celu wyeliminowania wszelkich pozostałych martwych punktów po stronie pasażera.
👉 Systemy informacji o ruszaniu (MOIS) zamontowane z przodu pojazdu w celu zapobiegania kolizjom w przedniej strefie martwego pola, gdy pojazd rusza z miejsca postojowego.
👉 System ostrzegania dźwiękowego montowany we wszystkich pojazdach, w tym tych z kierownicą po lewej stronie, aby zapewnić, że wszystkie pojazdy poruszające się w Londynie będą w stanie ostrzegać innych użytkowników o zamierzonym manewrze.
Od 28 października 2024 r. samochody ciężarowe o masie powyżej 12 ton będą musiały uzyskać 3 gwiazdki według standardu DVS lub spełniać wymagania PSS, aby móc poruszać się po obszarze metropolitalnym Londynu. Oznacza to, że samochody ciężarowe z mniejszą liczbą gwiazdek będą musiały posiadać dodatkowe systemy bezpieczeństwa, jeśli nie spełniają już wymagań PSS. Użytkownicy pojazdów z oceną 0 oraz posiadające tylko 1 lub 2 gwiazdki muszą zarejestrować swój pojazd po przedstawieniu wystarczającego dowodu potwierdzającego, że są umówieni na instalację urządzeń PSS przed 31 stycznia 2025 r. Możliwość ta nie będzie miała zastosowania do użytkowników ubiegających się o nowe zezwolenie po 28 października 2024 r.
Głos w sprawie zapowiedzianych zmian
Stowarzyszenie Transportu Drogowego (RHA) i Logistics UK, dwie główne grupy reprezentujące brytyjskich przewoźników, wyraziły rozczarowanie faktem, że nowy standard widoczności bezpośredniej (DVS) opublikowany przez Transport for London (TfL) nie uwzględnia obaw zgłaszanych przez branżę. Obie organizacje są w pełni zaangażowane w poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i wdrażanie praktycznych rozwiązań zmniejszających ryzyko wypadków śmiertelnych. Jednak przedstawiciele sektora transportu wyrazili już obawy w związku z proponowanymi zmianami, które nałożą ogromny ciężar na użytkowników pojazdów ciężarowych bez nadzoru regulacyjnego ze strony TfL i bez procesu akredytacji nowych przepisów.Bardziej rygorystyczne standardy DVS dla ciężarówek pociągną za sobą konieczność wymiany sprzętu już zainstalowanego, aby spełnić nowe wymogi bezpieczeństwa. Jednak istnieje możliwość, że nowe zestawy nie będą zgodne z nową normą. Ponadto TfL nie wyjaśniło, dlaczego w związku z nowymi wymogami może zaistnieć konieczność wymiany zainstalowanych już rozwiązań. Obie organizacje branżowe popierają działania realizowane w ramach „Wizji Zero”. Jednak krótkie terminy wdrożenia, brak dostępnego wyposażenia i ogromny niedobór wykwalifikowanych monterów sprawią, że branża nie będzie w stanie przygotować się na zmiany, które mają nastąpić następnej jesieni. Ich zdaniem, przewoźnicy potrzebują jasnych wytycznych, aby zrozumieć, czego się od nich oczekuje, aby mieć pewność, że będą planować z wyprzedzeniem i inwestować w odpowiedni sprzęt. Potrzebują także zapewnienia, że po zainstalowaniu nowego sprzętu dalsze zmiany nie będą konieczne. Podobne wytyczne muszą otrzymać producenci i dostawcy sprzętu, aby zapewnić sobie możliwość realizacji tego zapotrzebowania.
Źródło: Transport for London/RHA