Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Pepsico: Tesla Semi tańsza w eksploatacji niż diesle

Utworzona: 2023-09-03


W filmie wyprodukowanym przez Północnoamerykańską Radę ds. Efektywności Transportu Towarowego (NACFE) przedstawiciele firmy Pepsico szczegółowo wyjaśniają sposób wykorzystania ciężarówek Tesla Semi w amerykańskich realiach. W opini kierowców, "elektryki" są wygodne i łatwe w prowadzeniu.

Przeważająca część elektrycznych ciężarówek dostarczonych klientom przez firmę Tesla trafiła do floty Pepsico, głównie w zakładzie w Sacramento (Kalifornia), który został całkowicie zelektryfikowany i jest zasilany energią słoneczną. Większość z 21 ciężarówek Tesla Semi jest tam wykorzystywana do realizacji dostaw w promieniu 160 km (z kilkoma przystankami). Trzy ciągniki są przeznaczone do transportu długodystansowego na trasach o długości od 400 do 1200 km. Pojazdy są eksploatowane intensywnie - do 12 godzin na dobę. W filmie pojawia się kilku kierowców, którzy są zadowoleni z nowych pojazdów. Jeden z nich powiedział: „Semi jest wygodna i łatwa w prowadzeniu, siedzi się bardzo blisko przodu pojazdu, a widoki są niesamowite”.


Tesla zainstalowała w zakładach Pepsico ładowarki o mocy 750 kW, które umożliwiają naładowanie akumulatorów do 80% pojemności w czasie krótszym niż 45 minut. Pepsico miało pewne trudności z instalacją urządzeń o tak dużej mocy ładowania. Jej przedstawiciele stwierdzili, że firma weźmie pod uwagę te doświadczenie w planowaniu przyszłych obiektów.

Dejan Antunovic, kierownik programu elektryfikacji w Pepsico twierdzi, że firma wykorzystuje ciężarówki do granic możliwości technicznych i jest pod wrażeniem ich możliwości. Szczególnie korzystne okazało się hamowanie regeneracyjne. Jako przykład podał, że jadąc w dół przełęczy Donner Pass do Nevady, Tesla Semi była w stanie osiągnąć neutralność energetyczną odzyskując energię podczas hamowania.


Dejan Antunovic podkreślił, że udało się osiągnąć średnie zużycie energii wynoszące 1,7 kWh na milę. Ten poziom wydajności został osiągnięty „w ciągu ostatnich kilku miesięcy”, co oznacza, że odnotowywano stopniową poprawę. Biorąc pod uwagę cenę energii elektrycznej na poziomie 0,14 dolara za kWh, czyli stawkę poza szczytem obowiązującą w Sacramento, oznacza to 23-procentową redukcję kosztów paliwa w porównaniu z najbardziej wydajnymi ciężarówkami z silnikiem Diesla. Można sobie wyobrazić, jak szybko te oszczędności mogłyby się sumować w przypadku dużej floty pojazdów ciężarowych.

Pepsico zobowiązało się do całkowitego wyeliminowania emisji w ramach swojej działalności do 2040 r. W tym celu firma zakupiła ciężarówki elektryczne, między innymi składając jedno z największych zamówień na ciągniki Tesla Semi.



Oprac. na podstawie filmu North American Council for Freight Efficiency (NACFE)
Zdjęcia: screeny z filmu
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels