Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Do 2035 roku potrzeba 9 mld euro na recykling baterii w UE

Utworzona: 2023-08-31


Recykling akumulatorów będzie dochodowym i zrównoważonym biznesem w Unii Europejskiej jeszcze przed 2035 rokiem – wynika z badania na ten temat, przeprowadzonego przez specjalistów z Uniwersytetu RWTH w Aachen. Do tego czasu potrzebne będą inwestycje w ten sektor w łącznej wysokości ok. 9 mld euro.

Na krótko przed wejściem w życie znowelizowanego rozporządzenia UE dotyczącego akumulatorów Katedra Inżynierii Produkcji Komponentów E-mobilności (PEM) Uniwersytetu RWTH w Aachen opublikowała badanie na temat europejskiego rynku recyklingu akumulatorów. Z analizy przygotowanej wspólnie z „PwC Strategy&” wynika, że ze względu na wysokie koszty inwestycji obecna struktura łańcucha wartości będzie przesuwać się w stronę dużych centrów recyklingu. Według analizy, po początkowych nadwyżkach mocy produkcyjnych, rynek usług recyklingu zostanie w pełni wykorzystany począwszy od 2030 r., co będzie wymagało inwestycji wysokości ponad 2,2 mld euro, aby uzyskać zdolność do przetwarzania ok. 570 000 ton materiału akumulatorowego rocznie.

Biorąc pod uwagę przepisy obowiązujące w Korei Płd. i Chinach od 2013 r., oba kraje uchodzą za pionierów w dziedzinie recyklingu akumulatorów. UE wkrótce stworzy warunki ramowe w tym obszarze na mocy zmienionej dyrektywy w sprawie akumulatorów, która określa m.in. wyższe cele w zakresie odzysku i wydajności recyklingu, a także minimalny udział odzyskanego materiału w nowych bateriach.

Dyrektor PEM prof. Achim Kampker, współautor badania „Rynek recyklingu w UE – opłacalny i zrównoważony biznes" prognozuje, że ogólny rozwój elektryfikacji i rosnąca produkcja akumulatorów będą napędzać rynek usług recyklingu w Europie. W jego ocenie, uczestnicy rynku będą musieli wydać kolejne 7 mld euro w celu zwiększenie swojego potencjału, aby od 2035 r. móc przetwarzać wszystkie materiały nadające się do recyklingu. Obecnie powstaje łańcuch wartości obejmujący etap przygotowania, obróbki wstępnej i głównego przetwarzania materiałów akumulatorowych.

W roku 2035 materiały pochodzące z recyklingu mogą stanowić do 30% zapotrzebowania na lit, nikiel i kobalt w produkcji ogniw akumulatorowych, a już w 2040 udział ten może się podwoić
przewiduje dr Jörn Neuhausen, starszy dyrektor ds. e-mobilność w niemieckim dziale Strategy&.
Oznacza to, że w ciągu najbliższych 20 lat nie pojawi się całkowicie zamknięty rynek akumulatorów. Zespół autorów badania spodziewa się, że połączenie dużej masy materiałów i niskich kosztów recyklingu stworzy idealne środowisko rynkowe dla branży akumulatorów. Ich zdaniem, recykling baterii będzie dochodowym i zrównoważonym biznesem w Europie jeszcze przed 2035 rokiem.

Źródło: RWTH Aachen University
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels