Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Koniec z obowiązkiem korzystania z trójkąta ostrzegawczego podczas wypadku - zmiany w Hiszpanii

Utworzona: 2023-07-13


Modyfikacja wprowadzona na początku lipca br. dotyczy autostrad i dróg dwujezdniowych, ale użycie trójkąta pozostaje obowiązkowe na drogach konwencjonalnych.

Wprowadzony przepis nie obejmuje dróg konwencjonalnych, czyli tych mających tylko jeden pas dla każdego kierunku ruchu, oznaczone wielką literą N, do której dodano myślnik i numer identyfikacyjny.

Swoją decyzję w sprawie wprowadzenia wyjątku hiszpańska Generalna Dyrekcja Ruchu (DGT) uzasadniła przytaczając następujące fakty:

👉 W ostatnich latach odnotowano wysoką liczbę ofiar śmiertelnych na autostradach i drogach dwujezdniowych. W ciągu 5 lat średnio 22 osoby zginęły w wyniku potrącenia po wyjściu z pojazdu.
👉 Na autostradach i drogach dwujezdniowych występuje duże natężenie ruchu i pojazdy poruszają się z dużą prędkością.
👉 Dane o wypadkach na tego typu drogach, pokazują, że poruszanie się po poboczu, przebywanie na nim, próba naprawy usterki czy nawet ustawienie i późniejsze usunięcie trójkąta ostrzegawczego znacznie zwiększają ryzyko potrącenia.
👉 Istnieją już kraje, takie jak Wielka Brytania, które również zrezygnowały z używania trójkąta ostrzegawczego na drogach ekspresowych, a w innych krajach rozważa się taką możliwość.

Z tych wszystkich względów oraz mając na uwadze fakt, że umieszczenie trójkąta ostrzegawczego nie jest możliwe na autostradach i drogach ekspresowych ze względu na poważne zagrożenie bezpieczeństwa dla tych, którzy muszą poruszać się pieszo po jezdni, Generalna Dyrekcja Ruchu podjęła decyzję o zniesieniu obowiązku jego stosowania. Od 1 stycznia 2026 r. wszyscy kierowcy będą musieli mieć w pojeździe ostrzegawczą lampę awaryjną (V16), która ma zastąpić trójkąt ostrzegawczy.

Co z trójkątem ostrzegawczym w Polsce?

Zgodnie z artykułem 50. [Sygnalizowanie postoju pojazdu] ustawy Prawo o ruchu drogowym:

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:
1) na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku
2) na pozostałych drogach o nawierzchni twardej:
a) poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,
b) na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

2. Postój pojazdu, o którym mowa w ust. 1, należy sygnalizować w sposób następujący:
1) na autostradzie lub drodze ekspresowej - przez:
a) włączenie świateł awaryjnych pojazdu, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne,
b) umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem; trójkąt ten umieszcza się na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu;
2) na pozostałych drogach:
a) poza obszarem zabudowanym - przez umieszczenie w odległości 30-50 m za pojazdem ostrzegawczego trójkąta odblaskowego i włączenie świateł awaryjnych; w razie gdy pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne, należy włączyć światła pozycyjne,
b) na obszarze zabudowanym - przez włączenie świateł awaryjnych, a jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony, należy włączyć światła pozycyjne i umieścić ostrzegawczy trójkąt odblaskowy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 m.

3. Sygnalizowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, obowiązuje przez cały czas postoju pojazdu.

Więcej kontroli na hiszpańskich drogach

W związku z sezonem letnim i wzmożonym ruchem drogowym w lipcu i sierpniu DGT zaplanowała zwiększenie kontroli, które mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa kierowców. Zmobilizowała dodatkowy personel (funkcjonariusze z Grupy Ruchu Gwardii Cywilnej, urzędnicy z Centrów Zarządzania Ruchem, patrole śmigłowcowe oraz personel odpowiedzialny za konserwację sprzętu i instalacji środków na drogach), a także sprzęt taki jak fotoradary, helikoptery, drony, kamery i zakamuflowane samochody dostawcze do kontroli korzystania z telefonów komórkowych i pasów bezpieczeństwa.

W celu ułatwienia ruchu w obszarach z największym natężeniem ruchu wakacyjnego zostaną wdrożone specjalne środki, takie jak instalacja odwracalnych i dodatkowych pasów ruchu w godzinach największego natężenia oraz zostaną wyznaczone trasy alternatywne. Wstrzymane zostaną również roboty drogowe, ograniczona zostanie organizacja imprez sportowych i innych wydarzeń związanych z zajęciem dróg, a także ograniczono ruch samochodów ciężarowych.

Akcje kontrolne

👉 od 28 lipca do 1 sierpnia
👉 od 11 do 15 sierpnia
👉 od 31 sierpnia do 3 września
👉 kontrole specjalne: w każdy letni weekend

Źródło: DGT
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transcash.eu S.A.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels