W spotkaniu pt. Mobility Package and Posting Drivers wzięło udział aż 130 uczestników, a wśród nich przedstawiciele 43 służb kontrolnych i ministerstw, a także reprezentanci organów państwowych z 24 krajów Europy.
Celem konferencji było omówienie przepisów dotyczących pakietu mobilności oraz ich interpretacji przez organy kontrolne. Tematyka wydarzenia skoncentrowała się głównie na kwestiach związanych z delegowaniem kierowców i koniecznością wdrożenia nowych tachografów inteligentnych, które już niebawem będą obowiązywać przewoźników. Na konferencji poruszaliśmy niezwykle istotne zagadnienia związane z technologią DSRC. To obszar, który szczególnie interesuje służby kontrolne, ponieważ wybieranie konkretnych pojazdów do dalszej kontroli na podstawie zdalnego sczytania danych z tachografu znacząco usprawnia pracę inspektorów. Dla nas jako Grupy jest to równie ważny temat, ponieważ od ponad 2 lat dostarczamy służbom kontrolnym w wielu krajach Europy rozwiązania Tachoscan Control DSRC powiedział Piotr Żółty z Grupy Inelo.
Jednym z ważniejszych obszarów poruszonych w czasie debaty był aktualny status wdrożenia dyrektywy o delegowaniu pracowników 2020/1057 i systemu IMI. Jak podaje Komisja Europejska, wiele krajów jest jeszcze na etapie dostosowywania się do tych zmian pakietu mobilności, a
wobec dwóch (Portugalii i Holandii) aktualnie toczy się postępowanie sądowe w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z brakiem wdrożenia niezbędnych zmian w przepisach krajowych o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.
Delegowanie kierowców to temat, który nadal wzbudza wiele wątpliwości i generuje pytania wśród firm transportowych, jak i służb kontrolnych. Z tego względu delegowaniu kierowców poświęciliśmy znaczną część konferencji, szczególnie, że wiele krajów stoi przed wyzwaniem wdrożenia nowych przepisów. Na podstawie doświadczenia Grupy Inelo pokazaliśmy inspektorom, w jaki sposób podchodzimy do rozliczania czasu pracy kierowców, jakie obowiązki mają polskie firmy transportowe, wykonujące przewozy międzynarodowe i co muszą zrobić, gdy chcą zgłosić kierowcę delegowanego. Przedstawiliśmy przykłady firm transportowych, które korzystają z naszego programu 4Trans, a dzięki temu automatycznie rozliczają płacę zagraniczną. Tym samym oszczędzają oni czas i mają aktualne informacje o zmieniających się stawkach w poszczególnych krajach, a także mogą zadbać o poprawność wyliczenia wynagrodzeń kierowców mówi Bartłomiej Zgudziak z Grupy Inelo.
Romain Durand reprezentujący Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) szczegółowo omówił, jakie rodzaje transportu podlegają lub nie podlegają pod delegowanie kierowców, a Rémy Russotto (CORTE) przedstawił etapy kontroli drogowych w zakresie delegowania pracowników. Romain Durand omówił również zagadnienia dotyczące nowych smart tachografów, które będą wprowadzone zgodnie z harmonogramem – 21 sierpnia 2023 roku. Wyjaśnił też, na jakie zmiany muszą przygotować się przewoźnicy, jakie są nowe funkcje inteligentnych tachografów, a także podkreślił zalety ich wdrożenia. Z kolei Michał Franczyk z Grupy Inelo poruszył kwestie związane ze zdalnym odczytem danych za pomocą technologii DSRC, która umożliwia pobieranie najważniejszych parametrów ze smart tachografów bez konieczności zatrzymywania pojazdów.
Doświadczenie Grupy Inelo w zakresie rozwoju technologii DSRC utwierdza nas w przekonaniu, że służby kontrolne bardzo chętnie korzystają z możliwości, które daje im zdalne sczytywania danych z tachografów inteligentnych. Aktualnie w nasz moduł Tachoscan Control DSRC wyposażyły się 47 inspekcje z 12 krajów Europy. A co to dla nich oznacza? Już w niecałą sekundę ci inspektorzy mogą pobrać 19 parametrów RTM, udostępnionych przez smart tachografy z przejeżdżającego pojazdu. Dzięki temu niezwykle szybko otrzymują wskazówki o potencjalnej manipulacji danego pojazdu i mogą zatrzymać go do szczegółowej kontroli i pobrania wszystkich danych z tachografu, by potwierdzić lub wykluczyć to, czy doszło do naruszenia. Warto zaznaczyć, że już od sierpnia bieżącego roku katalog parametrów zostanie rozszerzony o 6 kolejnych, gdy wejdą na rynek smart tachografy II generacji, a tym samym służby kontrolne będą mogły zorientować się w sytuacji, czy dany kierowca nie przekroczył czasu jazdy: ciągłego, dziennego, tygodniowego lub nawet dwutygodniowego, a to zdecydowanie może podnieść bezpieczeństwo na drodze komentuje Franczyk.
Źródło: Inelo