Na S5 w okolicach Bydgoszczy kujawsko-pomorscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego wytypowali do kontroli zespół pojazdów przewożący cztery duże zbiorniki betonowe (tzw. szamba) z pokrywami. Inspektorzy przypuszczali, że pojazd ciężarowy jest przeładowany. Inspekcyjne wagi to potwierdziły. Zespół pojazdów ważył 57 ton. Betonowe szamba spowodowały nie tylko 17-tonową nadwyżkę tonażu, ale były też powodem przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi zespołu pojazdów – aż o ponad 6 ton. Tego typu przekroczenia norm są nie tylko przejawem nieuczciwej konkurencji, ale przede wszystkim są przyczyną degradacji dróg, powstawania spękań i kolein w nawierzchni. Inspektorzy wydali kierowcy zakaz dalszej jazdy do czasu przywrócenia normatywności zespołu pojazdów. Konieczne było zdjęcie zbiornika z samochodu ciężarowego i odłączenie przyczepy, na której znajdowały się dwa zbiorniki. Inspektorzy ukarali kierowcę mandatem karnym, a wobec jego pracodawcy zostało wszczęte postępowanie o nałożenie kary pieniężnej w wysokości 15000 złotych.
Do ujawnienia kolejnego przeładowanego transportu doszło w okolicach Budziska na S61. Tam inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli sześcioosiowego zestaw, którym wykonywano międzynarodowy przewóz drewna świerkowego na trasie z Litwy do Polski. Kierowca okazał do kontroli list przewozowy, z którego wynikało, że ilość przewożonego drewna jest zgodna z przepisami dotyczącymi dopuszczalnej masy pojazdu. Po zważeniu zestawu okazało się, że rzeczywista masa całkowita ciężarówki wraz z ładunkiem to ponad 48 ton. Dane w okazanym dokumencie były zaniżone o 8 ton. Wobec przewoźnika toczyć się będzie postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej za przejazd bez wymaganego zezwolenia. Dodatkowo wszczęto kolejne postępowanie zagrożone karą 3 tys. zł za umieszczenie w liście przewozowym danych niezgodnych ze stanem faktycznym. Na kierowcę nałożono dwa mandaty karne. W związku z usterkami stanu technicznego zatrzymano również dowód rejestracyjny ciężarówki. Po przeładowaniu na drugi samochód nadmiaru ładunku oraz wpłaceniu kaucji w wysokości odpowiadającej przewidywanym karom pieniężnym zezwolono na kontynuowanie dalszego przewozu.
Źródło: GITD
Utworzona: 2023-05-22