Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Polska jest przygotowana i ma pomysł na dekarbonizację transportu drogowego

Utworzona: 2023-01-08


Zdaniem uczestników panelu „Przyszłość transportu drogowego i wyzwania zeroemisyjności”, którego etransort.pl był jednym z patronów medialnych, nasi przedsiębiorcy chcą zmienić flotę na zeroemisyjną. Są już w tym segmencie sukcesy, ale też jeszcze dużo do zrobienia.

Zeroemisyjność i elektromobilność to coś, co nas czeka i od czego nie uciekniemy. Dynamika rozwoju tego segmentu transportu jest bardzo duża. Proponujemy też coraz więcej instrumentów, które zachęcają do przechodzenia na pojazdy zeroemisyjne stwierdził Marek Popiołek, zastępca dyrektora w departamencie elektromobilności i gospodarki wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
Jak podał przedstawiciel resortu klimatu, rząd pracuje nad pewnymi ulgami podatkowymi dla firm, które zainwestują we flotę pojazdów zeroemisyjnych. Przeznaczonych zostanie ponad 800 mln złotych na rozwój infrastruktury, niezbędnej do funkcjonowania pojazdów zeroemisyjnych. Powstanie kilka tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Dla nas kluczowa jest właśnie infrastruktura, czyli ładowanie pojazdów dostawczych i ciężarowych. W transporcie drogowym obserwujemy od wielu lat coraz większe zainteresowanie pojazdami nisko- i zeroemisyjnymi. Jednak sytuacja geopolityczna, czyli wzrost cen energii, spowolniła tempo wymiany floty wśród firm transportowych stwierdził Jacek Nowakowski, menedżer ds. rozwoju biznesu napędów alternatywnych w IVECO Poland.
Jak przyznał przedstawiciel IVECO, dziś nie wiadomo, jak będzie wyglądał segment za kilkanaście lat, gdyż „wciąż nie jest pewne, jaka technologia będzie dominować” wśród producentów, jak też i właścicieli pojazdów użytkowych.

Zdrowy rozsądek podpowiada, że firmy transportowe zdecydują się na takie rozwiązania, które będą dla nich najbardziej opłacalne. Dróg do dekarbonizacji transportu jest bardzo wiele: pojazdy elektryczne, napędzane wodorem, biometranem wyliczał Jacek Nowakowski.
Transportowcy mają świadomość, że zeroemisyjność to przyszłość. W dużych flotach na pewno pojawią się pojazdy zeroemisyjne. Jednak dopiero wtedy, kiedy zostaną sprawdzone konkretne rozwiązania technologiczne. Rachunek ekonomiczny wpływa na decyzje potwierdził Krzysztof Otrząsek, dyrektor sprzedaży flotowej, Continental Opony Polska.
Przedstawiciel firmy Continental Opony Polska podał jednocześnie przykład segmentu, który doskonale radzi sobie w zakresie zeroemisyjności, pokazując innym z branży, że można odnieść sukces powoli dopasowując flotę pojazdów do nakreślonych wymagań.

To zeroemisyjny transport miejski, który w wielu miastach rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Z doświadczeń tych miast skorzysta na pewno wielu szefów firm transportowych powiedział Krzysztof Otrząsek.
Dekarbonizacja transportu musi być realizowana jak najszybciej. Wiele się dzieje w tym segmencie, ale cały czas jest dużo do zrobienia. Czas na elektryfikację transportu ciężkiego. Wciąż jesteśmy na początku drogi, sytuacja dynamicznie się zmienia, ale na pewno jesteśmy na dobrym torze oświadczył Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
W mijającym roku zarejestrowano w Polsce ok. 30 tys. „czystych” pojazdów elektrycznych. Jak stwierdzili prelegenci debaty o dekarbonizacji transportu - „to kropla w morzu potrzeb”. Jednak widać, że świadomość nieuchronności dekarbonizacji transportu zwiększa się wśród zwykłych Polaków, jak też i szefów firm transportowych.

60 procent naszych respondentów przyznało, że era pojazdów spalinowych się kończy. Jednak zaledwie 10 proc. firm aktywnie wprowadza rozwiązania, które mają na celu dekarbonizację flot pojazdów. Jest gotowość do zmian, np. elektryfikacji, ale są też obszary, które hamują proces decyzyjny, np. wciąż niedostateczna infrastruktura, wysokie ceny energii, a także duże koszty początkowe, czyli ceny pojazdów zeroemisyjnych. W tej chwili, jeżeli nawet firmy nie inwestują w wymianę floty, to są tym bardzo zainteresowane. Przedsiębiorcy badają możliwości, sprawdzają potencjalne rozwiązania, ale również czekają na impulsy z zewnątrz przyznała Agnieszka Szwaj, kierownik marketingu firmy Webfleet.
Takim impulsem może być dobry system finansowania nowych, zeroemisyjnych pojazdów. Jak mówili prelegenci, firmom transportowym marzą się rozwiązania podobne do programu „Mój Elektryk”.

Temat finansowania transportu ciężkiego jest w planach strategicznych naszej instytucji. Jako branża finansowa jesteśmy gotowi wspierać biznes transportowy zaznaczył Maciej Matelski, dyrektor rynku samochodów osobowych w PKO Leasing.
PKO Leasing nie zapomina o rynku aut zeroemisyjnych, a nawet o dynamicznie rozwijającym się sektorze elektrycznych pojazdów jednośladowych: motocykli i rowerów.

80 procent pojazdów zeroemisyjnych jest finansowanych z programu >>Mój Elektryk<<. Notujemy trzykrotny wzrost w tym segmencie finansowania aut elektrycznych. Program trzeba nieco zweryfikować według dynamicznie zmieniającego się rynku; dopasować do potrzeb choćby przedsiębiorców transportowych. Czas także na udoskonalenie narzędzi prawnych, które otworzą szerzej dostęp do pojazdów elektrycznych wskazał Maciej Matelski.

Relacje etransport.pl z konferencji ⬇

CZ. 1 - Polscy przewoźnicy są elastyczni – szybko dostosowują się do zmian

CZ. 2 - Transport drogowy naszą dumą i oknem na świat

CZ. 3 - Niedobór kierowców to problem pokoleniowy - młodzi ludzie nie chcą ciężko pracować

CZ. 4 - Baterie czy wodór? Biznes wybierze technologię

Źródło informacji: PAP MediaRoom
Do ulubionych

Komentarze (7)

~Greg
2 lat temu
Karbon to Wegiel.
De to zabieranie.
Dekarbonizacja to zabieranie wegla.
Redaktore czy masz cos wspolnego z aktywistami jak Greta?
tago1
2 lat temu
No właśnie, a gdzie schowali Gretę. Ostatnimi czasy pogoda zaczęła płatać figle i ekoterrorystka Greta, zniknęła z przestrzeni publicznej wraz z makrelą - przypadek? ! Tylko pytam.
~Jan z Minden
2 lat temu
Tago.. Żeby coś o kimś wiedzieć, trzeba go obserwować, najlepiej w sposób ciągły. !.?
Złota maksyma Google.. :|

Wczoraj słyszałem o jakiejś zadymie z Gretą na Tweeter, a nie przywiązuje wagi do tego rodzaju tematów, dlatego nie pamiętam kogo pocisnęła, ale wygrała starcie..
tago1
2 lat temu
Jasiu ja jej nie obserwuję, bo mnie w ogóle nie interesuje. Tylko tak przy okazji pod wpływem wpisu Grega zapytałem, bo jakoś zniknęła zupełnie, a za makreli, było jej w mediach przesadnie dużo.
JanSzofer61
2 lat temu
~Ordynator jest tylko 1!
Uwaga!!!
Inform acje te zostały zbudowane na bazie adresu IP, należy wziąć pod uwagę, że piszący mógł korzystać np. z kawiarenki internetowej lub innego miejsca publicznego.
ostatnio posługuje się nickami:
~Ordynator jest tylko 1!
użyte: 2023-01-08 20:43:31
~Olo
użyt e: 2023-01-08 18:15:52
~Ordynator orginał!
użyte: 2023-01-08 17:52:09
Ostatnie posty napisane przez "Ordynator jest tylko 1!"
~Ordynator jest tylko 1!
Dlatego boję się puścić bąka bo znowu się zesrom w galoty
~Ordynator jest tylko 1!
Ja często mam zatwardzynie i nikt odważny się nie przebije a próbowało wielu. Nawet murzyni
~Ordynator jest tylko 1!
Jak ktoś cię spenetruje
~Ordynat or jest tylko 1!
Lubie sie fajnie i całkowicie wypróznic. Taka ulga ale fuj jak smierdzi bo nie wytrzymiem kurna
~Ordynator jest tylko 1!
Ciekawe czy Jasio taki odważny bo się znowu zesrolem w galoty. To po tyj makreli popilem jagurtu sliwkowego i pięknie poszło. Całe galoty obsrane
~Olo
Ale zimnioki z miasta Łodzi a wungiel Kolumbijski
~Olo
Y acenty i Kumidan są do siebie bardzo podobni. Nawet komornik się myli kto jest kto
~Olo
Mom zimnioki co by pomienioc na wungiel. 1 tona zimniokow za 3 tony wungla
~Olo
Oddejt a wungiel pieruny
~Olo
Kaj jest wungiel pieruny
~Olo
Kaj jest wungiel
~Ordynator orginał!
Pozbawić wszystkich dostępu do WC. Wtedy zobaczymy kto jest człowiekiem a kto nie
~Ordynator orginał!
No właśnie może mi podetrze odbytnice chusteczkami nawilzanymi bo mnie znowu ciśnie kurna znowu się zesrom w galoty
~Ordynator orginał!
A wspólne sranie tez wchodzi w grę? Potem smarowanie ciepłą kupą. No a jak to bydzie z tymi resztkami łososia bo mam problem po makreli. Nie mogę się obficie zesroc
~Ordynator orginał!
Kumidan to burżuj nie ma co liczyć na resztki łososia. Jego pies nawet myśli ze to czekolada
~Ordynato r orginał!
Ale tam będzie przeor który dobrze się zna z Yacentym
~Ordynator orginał!
Po makreli mam zatwardzynie i musze popić wtedy jogurtem i jest piękna brązowa sraka
~Ordynator orginał!
Mi też leci z nosa i z * kapie. Ojej boje się puścić bąka bo znowu się zesrom w galoty
~Ordynator orginał!
Ja zawsze srom w galoty I pies Łysego bierze mnie za swojego. Ale to muszą być pulpety zapite jogurtem. Wtedy jest obfita sraka
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
LINK Sp. z o.o.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels