Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Mniejsza liczba ciężarówek, krótszy czas oczekiwania w terminalach
Utworzona: 2022-11-21

Wszystko za sprawą statków dowozowych, które są wykorzystywane od 1 listopada br. do transportu kontenerów między głównymi terminalami w porcie w Hamburgu.

REKLAMA
Projekt został opracowany z inicjatywy duńskiego przewoźnika Unifeeder, przy współpracy hamburskiej firmy programistycznej DAKOSY oraz konsorcjum DIHLA DAKOSY zrzeszającego hamburskich agentów żeglugowych (DIHLA). Dzięki ich wysiłkom opracowano cyfrowy proces zarządzania transferami kontenerów, który uwzględnia również procedury celne.

Każdego dnia samochody ciężarowe przewożą znaczną liczbę kontenerów pomiędzy różnymi terminalami portu w Hamburgu. W roku 2021 przeładowano około 3,3 mln jednostek TEU (równoważnych kontenerowi 20-stopowemu), choć nie każdy przeładunek wiąże się z przewozem.

Zdaniem dyrektora zarządzającego DIHLA, dzięki wykorzystaniu statków dowozowych w ciągu roku można uniknąć transportowania kilku tysięcy kontenerów drogą. Każdy z nich przewożony statkiem to redukcja emisji CO2. Dyrektor Regionu Europy Zachodniej i Środkowej w firmie Unifeeder dodał, że przewóz kontenerów za pomocą statków zamiast ciężarówek pozwala wykorzystać dostępną przestrzeń ładunkową na statkach. Jako największy przewoźnik bliskomorski w Europie Północnej, zawija do terminali w Hamburgu 85 razy w tygodniu, co zapewnia wystarczającą pojemność na przewóz dodatkowych kontenerów w obrębie portu.

Powstała usługa polega na przewozie kontenerów statkami dostawczymi między terminalami HHLA CTA, CTT i CTB oraz Eurogate, a wkrótce także terminalem Süd-West. W perspektywie średnioterminowej umożliwi to realizowanie 50% przewozów kontenerowych drogą morską. Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystane ze względu na brak wykwalifikowanych kierowców ciężarówek.

Trzej partnerzy wspólnie stworzyli warunki wstępne pozwalające na cyfrowe zarządzanie procesem przewozu kontenerów między terminalami oraz ich obsługą celną. Podstawą jest system zarządzania pracą portu, który zapewnia firma DAKOSY, do którego dodano nowy moduł. Kierownik projektu DAKOSY podkreślił, że aplikacja może również zainteresować innych przewoźników bliskomorskich. Moduł został już przetestowany w praktyce. Podczas trzymiesięcznej fazy pilotażowej Unifeeder przewoził około 50 kontenerów miesięcznie.

Wyzwaniem projektu było stworzenie warunków do cyfrowej obsługi celnej przewozów. Jak wskazuje przedstawiciel Unifeeder, zwykle w przypadku eksportu procedura celna musi zostać zakończona, gdy tylko kontener zostanie załadowany na statek dostawczy. Dzięki zaangażowaniu organów celnych stworzono teraz funkcję w platformie importowej IMP i platformie eksportowej EMP, dzięki której transfer kontenerów może się odbywać zgodnie z prawem celnym.

W tym celu wprowadzono specjalny manifest okrętowy, którego przewoźnik bliskomorski używa do poinformowania przez interfejs elektronicznej wymiany danych lub przez aplikację IMP, że chciałby wykonać transfer kontenerów statkiem dowozowym. W ten sposób dokonuje się automatyczna zmiana przechowawcy bez inicjowania procedury eksportu. Manifest informuje również terminal wyjściowy i docelowy o planowanym transferze, a następnie dostarcza im raporty o statusie transferu. W ten sposób terminale mogą kontrolować swoje procesy wewnętrzne.

Źródło: Port of Hamburg
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
Hellmann Worldwide Logistics Polska Sp. z o. o. Sp. komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

REKLAMA
Photo by Josh Hild from Pexels