Nowe umowy zastąpią istniejące dwustronne umowy transportowe z państwami UE. Ułatwiają one tymczasowo drogowy transport towarowy, umożliwiając przewoźnikom ukraińskim, mołdawskim i unijnym tranzyt przez terytoria drugiej strony i prowadzenie działalności między nimi bez konieczności uzyskania odpowiednich zezwoleń.
Ponadto umowa między UE a Ukrainą umożliwi ukraińskim kierowcom dalsze korzystanie z ich obecnych ukraińskich praw jazdy i świadectw kwalifikacji zawodowych do prowadzenia pojazdów w UE, bez konieczności posiadania międzynarodowego pozwolenia na prowadzenie pojazdów.
Wobec zablokowania tradycyjnych szlaków transportowych musieliśmy znaleźć alternatywne sposoby transportu zboża i innych towarów z i do Ukrainy oraz Mołdawii. Dzięki tym umowom możemy zwiększyć poziom eksportu i importu drogą lądową, bez tworzenia wąskich gardeł na przejściach granicznych. Nie tylko zmniejsza to ryzyko globalnego kryzysu żywnościowego, ale także stanowi krok w kierunku dalszego rozszerzenia stosunków transportowych między UE a tymi krajami powiedział sprawozdawca Marian-Jean Marinescu (EPP, RO).Obie umowy obowiązują tymczasowo od 29 czerwca 2022 r. Po uzyskaniu zgody Parlamentu, umowy wymagają teraz także formalnego zatwierdzenia przez Radę UE.
Źródło: Parlament Europejski