Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Chcą walczyć o poprawę warunków pracy w transporcie

Utworzona: 2022-11-01


Polska Partia Kierowcy Zawodowi, o powstaniu której już informowaliśmy, przekształciła się w Polską Frakcję Kierowców Zawodowych. O szansach przeforsowania postulatów środowiska w kontaktach z Ministerstwem Infrastruktury rozmawiano w programie Szkoła Jazdy TV.

Jak już informowaliśmy, pomysł powołania do życia organizacji reprezntującej interesy tej grupy zawodowej zrodził się wśród członków facebookowej grupy "KZ Kierowcy Zawodowi". Zapragnęli zjednoczyć się i działać na rzecz swojego środowiska. Podkreślają, że w ostanim czasie znacznie pogorszyły się warunki pracy kierowców, a niektóre regulacje kodeksu drogowego utradniają wykonywanie codziennych obowiązków. Jednocześnie zdają sobie sprawę, że w jedności siła i nawołują do poparcia ich inicjatywy.

Red. Szymon Janicki (szkola-jazdy.pl) przeprowadził na kanale Szkoła Jazdy TV rozmowę na ten temat z Markiem Rupentalem (kierowca.pl). Prowadzący stwierdził, że różne grupy zawodowe (diagności, egzaminatorzy a teraz także kierowcy zawodowi) liczą na to, że Ministerstwo Infrastruktury pochyli się nad ich problemami. Bezskutecznie. Marek Rupental przypomniał, że od kilku lat namawia kierowców do zrzeszenia się i utworzenia bardzo licznego, a co za tym idzie silnego i prężnie działającego ogólnopolskiego stowarzyszenia. Szefowie takiej organizacji mieliby ułatwiony dostęp do urzędników z Ministerstwa Infrastruktury. Zrzeszenie mogłoby opiniować różnego rodzaju projekty legislacyjne i samo wychodzić z inicjatywami ustawodawczymi. M. Rupental zwrócił uwagę, że w Polsce działają 3 silne związki przewoźników, które walczą o prawa przedsiębiorców transportowych i ich głos bywa często brany pod uwagę przez administrację państwową. Kierowcy też powinni powalczyć o swoją silną reprezntację, bo są zdani na to, że w ich sprawach występują pracodawcy, a nie oni sami.

Cała rozmowa na filmie.


Wywiad redakcji etransport.pl z przedstawicielem PFKZ Adrianem Ząbczyńskim można przeczytać tutaj: O motywacji, postulatach i chęci zaangażowania kierowców

Przypomnijmy. PFKZ spisała 25 postulatów, których adresatem są polskie władze, a w szczególności minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (przedstawiciele nowej organizacji chcą się z nim spotkać). Postulaty dotyczą m.in. podwyższenia bezpieczeństwa i komfortu pracy w transporcie (więcej parkingów, dostęp do sanitariatów podczas załadunków i rozładunków), zmian w oznakowaniu dróg i prawie o ruchu drogowym w celu ułatwienia poruszania się samochodami ciężarowymi (nieuzasadnione w wielu przypadkach stosowanie znaków B-26 "zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe" oraz "obszar zabudowany"), podwyższenia do 90 km/h limitu prędkości dla pojazdów ciężarowych na drogach ekspresowych i autostradach, zniesienia zakazów świątecznych i wakacyjnych dla pojazdów ciężarowych, anulowania po roku a nie po dwóch latach punktów karnych za wykroczenia drogowe, wcześniejszego nabywania praw emerytalnych (po 30 latach pracy w sektorze transportu), podwyższenia minimalnej pensji w transporcie krajowym, uznanie pracy kierowcy za wykonywaną w warunkach szkodliwych, zmian w systemie szkolenia kierowców ubiegających się o prawo jazdy kat. C, C+E, D, D+E, objęcia kierowców europejską kartą ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ), a także pokrywania przez pracodawców kosztów transportu do kraju kierowców, którzy ulegli wypadkowi lub ponieśli śmierć podczas wykonywania obowiązków służbowych.

Pełną listę postulatów można znaleźć za facebookowej stronie organizacji.



Źródła: YouTube, FB
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels