Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Chcą walczyć o poprawę warunków pracy w transporcie

Utworzona: 2022-11-01


Polska Partia Kierowcy Zawodowi, o powstaniu której już informowaliśmy, przekształciła się w Polską Frakcję Kierowców Zawodowych. O szansach przeforsowania postulatów środowiska w kontaktach z Ministerstwem Infrastruktury rozmawiano w programie Szkoła Jazdy TV.

Jak już informowaliśmy, pomysł powołania do życia organizacji reprezntującej interesy tej grupy zawodowej zrodził się wśród członków facebookowej grupy "KZ Kierowcy Zawodowi". Zapragnęli zjednoczyć się i działać na rzecz swojego środowiska. Podkreślają, że w ostanim czasie znacznie pogorszyły się warunki pracy kierowców, a niektóre regulacje kodeksu drogowego utradniają wykonywanie codziennych obowiązków. Jednocześnie zdają sobie sprawę, że w jedności siła i nawołują do poparcia ich inicjatywy.

Red. Szymon Janicki (szkola-jazdy.pl) przeprowadził na kanale Szkoła Jazdy TV rozmowę na ten temat z Markiem Rupentalem (kierowca.pl). Prowadzący stwierdził, że różne grupy zawodowe (diagności, egzaminatorzy a teraz także kierowcy zawodowi) liczą na to, że Ministerstwo Infrastruktury pochyli się nad ich problemami. Bezskutecznie. Marek Rupental przypomniał, że od kilku lat namawia kierowców do zrzeszenia się i utworzenia bardzo licznego, a co za tym idzie silnego i prężnie działającego ogólnopolskiego stowarzyszenia. Szefowie takiej organizacji mieliby ułatwiony dostęp do urzędników z Ministerstwa Infrastruktury. Zrzeszenie mogłoby opiniować różnego rodzaju projekty legislacyjne i samo wychodzić z inicjatywami ustawodawczymi. M. Rupental zwrócił uwagę, że w Polsce działają 3 silne związki przewoźników, które walczą o prawa przedsiębiorców transportowych i ich głos bywa często brany pod uwagę przez administrację państwową. Kierowcy też powinni powalczyć o swoją silną reprezntację, bo są zdani na to, że w ich sprawach występują pracodawcy, a nie oni sami.

Cała rozmowa na filmie.


Wywiad redakcji etransport.pl z przedstawicielem PFKZ Adrianem Ząbczyńskim można przeczytać tutaj: O motywacji, postulatach i chęci zaangażowania kierowców

Przypomnijmy. PFKZ spisała 25 postulatów, których adresatem są polskie władze, a w szczególności minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (przedstawiciele nowej organizacji chcą się z nim spotkać). Postulaty dotyczą m.in. podwyższenia bezpieczeństwa i komfortu pracy w transporcie (więcej parkingów, dostęp do sanitariatów podczas załadunków i rozładunków), zmian w oznakowaniu dróg i prawie o ruchu drogowym w celu ułatwienia poruszania się samochodami ciężarowymi (nieuzasadnione w wielu przypadkach stosowanie znaków B-26 "zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe" oraz "obszar zabudowany"), podwyższenia do 90 km/h limitu prędkości dla pojazdów ciężarowych na drogach ekspresowych i autostradach, zniesienia zakazów świątecznych i wakacyjnych dla pojazdów ciężarowych, anulowania po roku a nie po dwóch latach punktów karnych za wykroczenia drogowe, wcześniejszego nabywania praw emerytalnych (po 30 latach pracy w sektorze transportu), podwyższenia minimalnej pensji w transporcie krajowym, uznanie pracy kierowcy za wykonywaną w warunkach szkodliwych, zmian w systemie szkolenia kierowców ubiegających się o prawo jazdy kat. C, C+E, D, D+E, objęcia kierowców europejską kartą ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ), a także pokrywania przez pracodawców kosztów transportu do kraju kierowców, którzy ulegli wypadkowi lub ponieśli śmierć podczas wykonywania obowiązków służbowych.

Pełną listę postulatów można znaleźć za facebookowej stronie organizacji.



Źródła: YouTube, FB
Do ulubionych

Komentarze (9)

~Greg
3 lat temu
Zrzeszenie TAK, ale ponizsze punkty sa chybione:
2. Anulowanie punktow karnych
(czemu to ma sluzyc? Kasowanie po dwoch latach sluzy dyscyplinie wlasnej, inaczej pilnowaniu siebie. Ktos kto by chcial powrotu znowu do 1roku oswiadcza, ze nie przejmuje sie madnatami bo on (a) sobie zaplaci i mu/jej to wiwisi. Nikt kto jest powazny nie wezmie tego postulatu na powaznie. Ten postulat naraza na smiesznosc cala grupe zawodowa. )
5. Podwyzszenie predkosci
(jak mozna wpasc na tak dziwny pomysl? Wprowadzenie tego postulatu spowodowaloby roznej masci kombinacje, bo przeciez on jedzie 92, a on 94, a ona 95, a on 96, kombinacje z bezpiecznikami, dziwne tlumaczenia po wyjezdzie za Odre przy kontroli predkosci przez Polizei w stylu "a u nas to jest dozwolone 90" i byc moze powolywanie sie cwaniaczka ze on nie wiedzial ze w Niemczech jest max80 na autostradzie. Pomysl z czapy. )
12. Egzekwowanie pakietu
(Autorze tego projektu, jezeli pracujesz jako kierowca, to wiesz ze pakiet mobilnosci jest sumiennie egzekwowany i diety i ryczalty juz nie sa wyplacane, przewozy dwustronne, tranzytowe nie sa placone dodatkowo (tylko gola pensja z umowy), niektore przewozy na pusto oraz dni postojowe sa BEZPLATNE, takze te 5922zl brutto w tych przypadkach musi Ci wystarczyc zgodnie z prawem nawet za cztery tygodnie w trasie od 1ego do 28ego. Inna sprawa ze nie ma instytucji do kontroli przestrzegania pakietu mobilnosci, ale to postulat powinien byc wlasciwie zredagowany. )
22. Wprowadzenie psychotestow
(dla kategorii B? Kogos poruypalo, nie potrzebujemy masowych wycieczek do sasiadow zdawac TAM kurs. Co by te psychotesty dla nowych kierowcow zmienily? Kto by chcial Ci zajechac droge, bo zrobiles cos typu "zmieniam pas naCha maCo mi zrobi" a potem wscieklosc bo jak on mogl? Ja bym postulowal wprowadzenie rozszerzonych testow psychologicznych, wlasnie dla nas kat. C, CE, bo pojawienie sie takiego postulatu swiadczy o istnieniu wewnetrznych kompleksow "jak w innych dziedzinach problemu z gehjowstwem, OjcemDyr. zTorunia, Pi Sami" czyli kompleksow bez zwiazku z "moim zyciem" jako kierowcy zawodowego. )
POLECAM PRZEMYSLEC i nie powodowac u mlodych chcacych wejsc do zawodu poczucia, ze w zawodzie saCz ubki WysuwajaceDur nePostulaty.
Az ciekawosc bierze czy autora nie swiezbi aby dodac cos o pierwszenstwie pieszych, bo to tez byl ciekawy temat i dlaczego (?) nie ma nic o koniecznosci zapewnienia 40minut czasu na modlitwe dla kierowcy religijnego o 12tej w poludnie tak jak ma dozwolone muzulman we Francji, no bo jak chcemy obchodzic swieta to musimy byc wierzacy, inaczej jest to nieuszanowanie wiary (kiedy wierzacy nie obchodzi) lub hipokryzja (kiedy nie wierzacy obchodzi).
Nie wiem co mam myslec oGlu pocie i kto sie przylaczy doGlu pich dzialan, aby to reprezentowac swoim nazwiskiem.
Dobrego dnia Wszystkich Swietych
~Stary
3 lat temu
Nie chcę się rozpisywać jak kolega, ale brakuje między innymi nakaz montażu klimatyzacji postojowych. bo latem to auto kręci pauze nie człowiek
~Mariusz
3 lat temu
O czym wy tu piszecie.
Nie było nigdy takiej partii ami frakcji.. Frajerzy nie potrafią nawet założyć żadnej organizacji, nie potrafią nawet się nazwać.
Mało to poważne, zwłaszcza gdy te swoje niby postulaty piszą z błędami.
~Greg
3 lat temu
Zrzeszenie TAK, ale ponizsze punkty sa chybione:
2. Anulowanie punktow karnych
(czemu to ma sluzyc? Kasowanie po dwoch latach sluzy dyscyplinie wlasnej, inaczej pilnowaniu siebie. Ktos kto by chcial powrotu znowu do 1roku oswiadcza, ze nie przejmuje sie madnatami bo on (a) sobie zaplaci i mu/jej to wiwisi. Nikt kto jest powazny nie wezmie tego postulatu na powaznie. Ten postulat naraza na smiesznosc cala grupe zawodowa. )
5. Podwyzszenie predkosci
(jak mozna wpasc na tak dziwny pomysl? Wprowadzenie tego postulatu spowodowaloby roznej masci kombinacje, bo przeciez on jedzie 92, a on 94, a ona 95, a on 96, kombinacje z bezpiecznikami, dziwne tlumaczenia po wyjezdzie za Odre przy kontroli predkosci przez Polizei w stylu "a u nas to jest dozwolone 90" i byc moze powolywanie sie cwaniaczka ze on nie wiedzial ze w Niemczech jest max80 na autostradzie. Pomysl z czapy. )
12. Egzekwowanie pakietu
(Autorze tego projektu, jezeli pracujesz jako kierowca, to wiesz ze pakiet mobilnosci jest sumiennie egzekwowany i diety i ryczalty juz nie sa wyplacane, przewozy dwustronne, tranzytowe nie sa placone dodatkowo (tylko gola pensja z umowy), niektore przewozy na pusto oraz dni postojowe sa BEZPLATNE, takze te 5922zl brutto w tych przypadkach musi Ci wystarczyc zgodnie z prawem nawet za cztery tygodnie w trasie od 1ego do 28ego. Inna sprawa ze nie ma instytucji do kontroli przestrzegania pakietu mobilnosci, ale to postulat powinien byc wlasciwie zredagowany. )
22. Wprowadzenie psychotestow
(dla kategorii B? Kogos poruypalo, nie potrzebujemy masowych wycieczek do sasiadow zdawac TAM kurs. Co by te psychotesty dla nowych kierowcow zmienily? Kto by chcial Ci zajechac droge, bo zrobiles cos typu "zmieniam pas naCha maCo mi zrobi" a potem wscieklosc bo jak on mogl? Ja bym postulowal wprowadzenie rozszerzonych testow psychologicznych, wlasnie dla nas kat. C, CE, bo pojawienie sie takiego postulatu swiadczy o istnieniu wewnetrznych kompleksow "jak w innych dziedzinach problemu z gehjowstwem, OjcemDyr. zTorunia, Pi Sami" czyli kompleksow bez zwiazku z "moim zyciem" jako kierowcy zawodowego. )
POLECAM PRZEMYSLEC i nie powodowac u mlodych chcacych wejsc do zawodu poczucia, ze w zawodzie saCz ubki WysuwajaceDur nePostulaty.
Az ciekawosc bierze czy autora nie swiezbi aby dodac cos o pierwszenstwie pieszych, bo to tez byl ciekawy temat i dlaczego (?) nie ma nic o koniecznosci zapewnienia 40minut czasu na modlitwe dla kierowcy religijnego o 12tej w poludnie tak jak ma dozwolone muzulman we Francji, no bo jak chcemy obchodzic swieta to musimy byc wierzacy, inaczej jest to nieuszanowanie wiary (kiedy wierzacy nie obchodzi) lub hipokryzja (kiedy nie wierzacy obchodzi).
Nie wiem co mam myslec oGlu pocie i kto sie przylaczy doGlu pich dzialan, aby to reprezentowac swoim nazwiskiem.
Dobrego dnia Wszystkich Swietych
~Mariusz
3 lat temu
Nie ma potrzebuje nakazu montażu klimatyzacji postojowych., To już od dawna wymusiła konkurencja.
Żaden szanujący kierowca nie podejmie się pracy, gdy tego nie ma na wyposażeniu.
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transcash.eu S.A.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels